Mikko Palojoki, pastori, Helsinki
Lauantaina 25.6.1530 syntyi
luterilainen kirkko selkeästi tunnistettavana, itsenäisenä yksikkönä. Tuona
päivänä joukko teologeja ja maallikoita muotoili raamatullisesti perustellun
tunnustuksen siitä, mihin he uskoivat. He tahtoivat esiintyä Jumalamme nimessä
- Totuuden puolesta.
Kyse oli tilaisuudesta, jossa
keisari Kaarle V:lle luettiin joukko uskonopillisia lausumia. Nämä ovat tulleet
historiassa tunnetuiksi Augsburgin tunnustuksena. Saksan valtioiden ja vapaiden
kaupunkien luterilaiset edustajat olivat kokoontuneet yhteen esittääkseen
todistuksen jumalallisesta totuudesta roomalaiskatoliselle hallitsijalle.
Ennen kuin voimme ryhtyä tämän
raamatullisen todistuksen tutkimiseen on välttämätöntä paneutua joihinkin
yksityiskohtiin, jotka koskevat sen syntyä ja esittämistä.
Luther naulasi 95 teesiään vuonna
1517. Niissä Luther arvosteli mm. roomalaiskatolisen kirkon anekäytäntöä. Hän
katsoi, että se antoi ihmisille väärän turvallisuuden tunteen ja jätti heidät
nukkumaan synteihinsä. Koska synti ei paljastunut, ei armokaan kirkastunut,
eikä pelastusvarmuuteen päästy. Tätä varmuutta Luther vielä osin itsekin etsi.
Hän ymmärsi kuitenkin, että armon tulee saada olla Jumalan vapaa lahja
syntiselle ihmiselle.
Saksan roomalaiskatolinen papisto
vastasi teeseihin välittömästi. Kului kuitenkin jonkin aikaa ennen kuin
Lutherin omaksuman evankelisen uskonkäsityksen vaikutus katsottiin tuhoisaksi
Roomassa. Niinpä paavi julkaisi bullansa vasta 15.7.1520. Paavi vaati Lutheria
peruuttamaan erheelliset lauseensa 60 päivän kuluessa kirkollisen yhteyden
ulkopuolelle sulkemisen uhalla. Paavi vetosi uuteen keisariin Kaarle V:een,
joka oli kutsunut Lutherin puolustautumaan Saksassa, Wormsissa pidettävillä
valtiopäivillä vuonna 1521. Siellä Luther sankarillisesti puolustautui
julistaen, ettei hän voinut peruuttaa oppejaan, ellei hän pelkästä Sanasta tule
vakuuttuneeksi siitä, että ne ovat vääriä. Tämä Sanasta ammentaminen heijastuu
myös 62. teesissä, jossa Luther julisti: Kirkon todellinen aarre on Jumalan
kunnian ja armon kaikkein pyhin evankeliumi.
Nuori keisari julkaisi tämän
jälkeen Wormsin ediktin, joka salli Lutherin palata turvallisesti
Wittenbergiin, mutta jossa samalla todettiin, että Luther etsintäkuulutettuna
miehenä saatiin tappaa tavattaessa. Saksin vaaliruhtinas Fredrik Viisas päätti
piilottaa Lutherin linnaansa Wartburgissa, jossa tämä viipyi maaliskuuhun 1522.
Palatessaan Wittenbergiin Lutherin oli suunnattava voimavaransa
uudelleenkastajien väärän opin torjumiseen sekä Saksan kirkon hengelliseen
rakentamiseen. Saksissa Luther saarnasi, opetti ja koulutti evankelisia
pappeja.
Sen jälleen kun Luther oli
kirjoittanut suurenmoiset teoksensa paavillista oppia vastaan (Kristityn
vapaudesta, Saksan kansan kristilliselle aatelille kristillisen säädyn
parantamisesta ja Kirkon Baabelin vankeudesta) vuosina 1520 ja 1521, hän ei
uhrannut paljon aikaa roomalaiskatolisen kirkon opillisten erehdysten
paljastamiseen, vaan keskittyi uskonpuhdistuksen toteuttamiseen Saksin alueella.
Uskonpuhdistusliike levisi Saksin vaalipiiristä yhä laajemmalle ja lujittui.
Samaan aikaan uudella keisarilla
ei ollut aikaa keskittyä Saksan paikallisiin oloihin. Hänellä oli ongelmia
paavin ja Ranskan kuninkaan kanssa. Lopulta, sen jälkeen kun hänen armeijansa
oli ryöstänyt Rooman, paavi tuli myötämieliseksi häntä kohtaan ja kruunasi
hänet keisariksi. Ranskan kuningas oli myös voitettu ja hänen kanssaan oli
tehty sopimus. Niinpä tammikuussa 1530 keisari oli valmis käsittelemään Saksan
ongelman.
Keisarin Wormsin ediktiä ei oltu
toteutettu. Uskonpuhdistus oli kasvanut sellaisiin mittoihin vuoteen 1526
mennessä, että tuolloin Speyerissa pidetyillä toisilla keisarikunnan
valtiopäivillä luterilaisten herttuoiden onnistui saada läpi heille
suosiollinen julkilausuma. Keisari ei voinut osallistua näille valtiopäiville,
koska hän oli sodassa paavin kanssa. Mainitussa julkilausumassa todettiin, että
jokaisen valtion tuli hoitaa hallintoaan ikään kuin se vastaisi siitä Jumalalle
ja keisarille, kunnes keisari voisi kutsua koolle yleiskokouksen Saksan
uskonnollisten kysymysten ratkaisemista varten. Tämä tarkoitti käytännössä
sitä, että jokainen valtio ja vapaa kaupunki sai itse säätää uskostaan ja
jumalanpalveluksestaan. Tämä asiantila kesti kolme vuotta ja johti siihen, että
uskonpuhdistus juurtui syvään monilla alueilla. Pohjois-Saksasta tuli
kauttaaltaan luterilainen ja etelässä useissa kaupungeissa oli luterilaisia
puolueita. Vuonna 1529, toisilla Speyerin valtiopäivillä, katoliset ruhtinaat
pystyivät kuitenkin kumoamaan tämän periaatteen niin, että ennen kuin keisari
ehti kutsua kokoon kauan suunnitellun kokouksen, luterilaisuutta voitiin
suvaita vain niissä valtioissa, joissa sitä ei voitu tukahduttaa muutoin kuin
väkivalloin. Luterilaisilla alueilla oli turvattava katolisille uskonnollinen
vapaus, mutta katolisilla alueilla samaa uskonnollista vapautta ei voitu
ulottaa koskemaan luterilaisia.
Vielä yksi historiallinen
tosiasia on huomattava saadaksemme täyden kuvan siitä poliittisesta ja
uskonnollisesta asiaintilasta, joka vallitsi kun keisari aikoi kutsua erityiset
valtiopäivät koolle Augsburgiin. Protestantit eivät olleet keskenään
yksimielisiä opista. Vuoteen 1527 mennessä alkoi käydä ilmeiseksi, että
sveitsiläiset reformaattorit ja jotkut eteläsaksalaiset olivat eri mieltä
pääasiassa Herran Ehtoollista koskevasta opista. Hessenin maakreivi Filip koki
vuoden 1529 jälleen, että protestanttien välinen poliittinen liitto olisi
välttämätön katolisten ruhtinaiden vastustamiseksi. Hän näki kuitenkin myös,
että olisi välttämätöntä poistaa uskonnolliset erimielisyydet tähän
tavoitteeseen pääsemiseksi. Filip itse kallistui Zwinglin kannalle. Zwinglin
mielestä oli mahdotonta hyväksyä Lutherin ja pohjoissaksalaisten käsitystä,
että Kristus on ruumiillisesti läsnä alttarin sakramentissa. Kun Filip kutsui
osapuolet keskustelutilaisuuteen, Luther ja Wittenbergin teologit eivät
tuolloin olleet innostuneita lähtemään. Kesällä 1529 he kuitenkin yhdessä
teologien ja ruhtinaiden kanssa valmistivat asiakirjan, jota on sittemmin
kutsuttu nimellä Schwabachin artiklat. Tässä asiakirjassa määriteltiin
protestanttisen uskonyhteyden ehdot. Luterilaisten mielestä oli välttämätöntä
yksimielisen opillisen tunnustuksen olemassaolo. Tämä asiakirja vuodelta 1529
on Augsburgin tunnustuksen edeltäjä.
Tämän jälkeen Hessenin maakreivi
Filip kutsui ryhmät kokoukseen linnaansa Marburgiin. Kutsua seurasivat
Marburgin neuvottelut (uskontokeskustelut) 2.-4. 10.1529, jossa Zwingli ja
Luther kohtasivat. Luther ja hänen ryhmänsä olivat järkkymättömiä
vakaumuksessaan, että vallitsevien opillisten erimielisyyksien tähden
kirkollinen ja ehtoollisyhteys eivät voineet tulla kysymykseen. Filip
puolestaan katsoi, että jonkinlainen sovitteluratkaisu olisi mahdollinen
huolimatta ilmeisistä opillisista erimielisyyksistä. Kokouksen viimeisenä
päivänä Luther, maakreivi Filipin pyynnöstä luonnosteli opillisen lausuman,
joka nykyään tunnetaan nimellä Marburgin artiklat. Sen viimeinen artikla (15)
toteaa selvästi, että osapuolet eivät olleet yksimielisiä siitä, oliko
Kristuksen ruumis ja veri todellisesti läsnä leivässä ja viinissä. Marburgin
artiklat on myös Augsburgin tunnustuksen edeltäjä.
Tämä oli uskonopillinen ja
poliittinen tilanne kun keisari Kaarle V 21.1.1530 kutsui valtiopäivät koolle
Augsburgiin, huhtikuun 8. päiväksi. Keisarillinen kutsu oli muotoiltu
sovittelevaan sävyyn. Sitä luterilainen ruhtinas Juhana Vakaa tuskin oli
osannut odottaa. Keisari ehdotti mietittäväksi kahta asiaa. Ensimmäinen oli
kysymys siitä, mitä tehtäisiin turkkilaisten maihinnousun suhteen. Toinen oli
Saksan uskontokeskustelujen ratkaiseminen.
Neuvotteluissa tulisi käsitellä
kristillistä uskoa koskevia erehdyksiä ja jakautuneisuutta. Niissä tulisi
päästä sellaiseen ratkaisuun, jossa jakautuneisuudesta päästään yhteyteen,
antipatiat voidaan unohtaa ja entiset erehdykset jättää Vapahtajan
tuomittaviksi. Tulisi huolehtia siitä, että jokaisen mielipide ja ajatukset
tulevat kuulluksi.. Tätä kautta pyrittäisiin saamaan aikaan kristillistä
totuutta koskeva sovinto ihmisten kesken ja huolehdittaisiin siitä, että yksi
ainoa oikea uskonto tulisi kaikkien hyväksymäksi ja tunnustamaksi niin että me
kaikki eläisimme yhdessä yleisessä kirkossa ja yhteydessä niin kuin me kaikki
elämme ja taistelemme yhden Kristuksen alaisuudessa. (Reu II, 71 s.) Tämä
ystävällinen lähestyminen tuntui liian hyvältä ollakseen totta, mutta
vaaliruhtinas samoin kuin Melanchthon tulkitsivat sen myönteisesti. Luther oli
kuitenkin alusta asti epäilevä sen suhteen, että mitään sellaista sovintoa,
joka olisi sopusoinnussa Kirjoitusten kanssa, voitaisiin saada aikaan. Hessenin
maakreivi Filip, joka oli ehkä terävin saksalainen hallitsija, katsoi myös
alusta asti, että keisari ei ollut avoin näin vapaille neuvotteluille. Luther
ja maakreivi olivat oikeassa arvioidessaan keisarin todellista mielentilaa.
Keisari oli juuri palaamassa Italiasta sen jälkeen kun paavi itse oli
kruunannut hänet keisariksi.
Keisarillisessa kutsussa
todettiin, että jokaisen mielipiteitä, ajatuksia ja huomioita tulisi kuulla.
Niinpä Juhana Vakaa pyysi Wittenbergin teologeja (Luther, Melanchthon, Jonas ja
Bugenhagen) valmistamaan esittelyä varten joukon artikloja, jotka
käsittelisivät kirkon laiminlyöntejä. Tämä tehtiin nopeasti ja Melanchthon
ojensi työn vaaliruhtinaalle Torgaun linnassa maaliskuussa 1530. Siksi näitä
artikloita kutsutaan Torgaun artikloiksi. Tämäkin asiakirja on Augsburgin
tunnustuksen edeltäjä
Vaaliruhtinas ei aluksi ollut
taipuvainen osallistumaan valtiopäiville. Neuvonantajiensa kehotuksesta hän
kuitenkin päätti osallistua niille. Huhtikuun 4. päivänä hän lähti Torgausta
Augsburgiin yhdessä Lutherin, Melanchthonin, Justus Jonaksen ja Veit Dietrichin
kanssa. Pitkänäperjantaina 14. huhtikuuta he saapuivat Koburgin linnoitukseen.
Tämä oli etäisin piste vaaliruhtinas Juhanan valtakunnassa ja sijaitsi noin 130
mailin päässä Augsburgista. Tänne hän jätti Lutherin koska tämän tappamisesta
oli luvattu palkkio. Luther oli tietenkin pettynyt, sillä sekä hän että
vaaliruhtinas kokivat, että Lutherin neuvot olisivat välttämättömiä edessä
olevassa ratkaisevan tärkeässä loppunäytöksessä Augsburgissa. Parasta, mitä
näissä olosuhteissa voitiin tehdä, oli pitää kommunikaatiolinjat avoinna
Augsburgin ja Koburgin välillä. Useampi kirje kulkikin Koburgin ja Augsburgin
välillä. Näissä oloissa luterilaisten asemien puolustaminen lankesi Filip
Melanchthonin tehtäväksi. Hän oli Lutherin työtoveri, luonteeltaan pehmeä ja
huoleton mies. Maaliskuun 23. päivänä vaaliruhtinas seurueineen jatkoi
matkaansa. He saapuivat Augsburgiin toukokuun 2. päivänä. Saavuttuaan he
kohtasivat kaksi ratkaisevaa kysymystä. Ensin kävi ilmeiseksi, että keisari
aikoi kieltää valtiopäiville osallistuvien neuvottelukuntien pastoreita saarnaamasta
Augsburgin kirkoissa. Vaaliruhtinas kirjoitti heti Lutherille saadakseen
neuvoja. Luther vastasi ja kehotti vaaliruhtinasta noudattamaan keisarin
päätöstä, koska Augsburg oli keisarin valtapiiriin kuuluva kaupunki. Luther ei
pitänyt tästä, mutta katsoi että tässä tapauksessa pakon edessä tuli luopua
siitä, mikä on oikein (LW 49, 299).
Toinen, vielä vakavampi ongelma,
jonka luterilaiset kohtasivat oli se, että Johannes Eck, Lutherin vanha
vastustaja Wormsin valtiopäiviltä (1521), oli juuri julkaissut uuden kirjan
nimeltä A404 artiklaa Augsburgin valtiopäiviä varten. Hän oli vuosia kerännyt
lainauksia Lutherilta ja monilta muilta, jotka inhosivat paavillista
järjestystä. Lainaten heitä asiayhteydestä välittämättä ja käyttäen joitakin
Lutherin äärimmäisiä ilmaisuja, Eck näytti onnistuvan luokittelemaan
luterilaiset samoin ajatteleviksi kuin Zwingli, kasteenuusijat ja jopa
radikaaleimmat ääriainekset, jotka kielsivät ekumeenisissa tunnustuksissa lausutut
totuudet. Koska luterilaiset eivät olleet odottaneet tätä, heidän osaltaan tuli
väittämättömäksi taktiikan muuttaminen Augsburgissa. Alunperin he olivat vain
tahtoneet esittää neuvottelun pohjaksi Torgaun artiklat, joissa kiinnitettiin
huomiota eräisiin huomattavimpiin väärinkäytöksiin Rooman kirkossa. He
tahtoivat näin puolustaa oman luterilaisen kirkkonsa käytäntöjä. Näitä olivat
messu-uhrin poistaminen, pappien avioliittojen salliminen, molempien
elementtien jakaminen ehtoollisen sakramentissa yms. Heidän alkuperäinen
asiakirjansa oli tarkoitettu enemmän puolustuspuheenvuoroksi (apologiaksi),
kuin täydelliseksi tunnustukseksi heidän uskonsa sisällöstä. Koska Eck
kuitenkin niputti luterilaiset yhteen harhaoppisten kanssa, nämä kokivat hänen
yrityksensä niin epäreiluksi, että heistä oli välttämätöntä esittää aiottua
täydellisempi positiivinen tunnustus luterilaisesta uskosta. Niinpä Melanchthon
työskenteli yötä päivää suorittaakseen tämän tehtävän vain hieman runsaan
kuukauden aikana. Hänellä oli hieman apuvoimia. Lisäksi hänellä oli
käytettävissä asiakirjoja kahden edeltäneen vuoden ajalta. Näin hän saattoi
kirjoittaa alustavia opillisia kannanottoja, jotka huipentuivat Augsburgin
tunnustuksessa. Melanchton sai joitakin ehdotuksia ystäviltä. mutta Luther ei
voinut antaa hänelle asiakirjan esittämistä ja viimeistelyä koskevia neuvoja,
koska oli 130 mailin päässä Koburgin linnassa. Melanchthon pyrki saamaan aikaan
julkilausuman, joka sisältäisi lyhyen kuvauksen luterilaisesta uskosta. Sen
tuli yhtäältä havainnollistaa sitä, että luterilaisten uskonkäsitykset olivat
apostolisia ja sopusoinnussa vanhojen tunnustusten kanssa. Toisaalta siinä tuli
torjua ne epäraamatulliset opetukset, joita Rooman kirkko, sakramentalistit,
kasteenuusijat ja uskonpuhdistuksen vanavedessä vuonna 1517 nousseet äärilahkot
edustivat.
Alunpenin Saksin vaaliruhtinas
Juhana ja häneen liittyneet teologit olivat suunnitelleet esittävänsä
keisarille tunnustuksen vain Saksin kirkon nimissä. Valtiopäiviä edeltäneiden
päivien aikana Saksan valtioiden ja vapaiden kaupunkien edustajat neuvottelivat
kuitenkin keskenään niin, että kaikki tulivat yksimielisiksi siitä, että
Melanchthonin laatima asiakirja edusti myös heidän uskoaan. Johdanto, jonka
Melanchthon oli kirjoittanut Saksin vaaliruhtinasta varten, korvattiin
yleisemmällä johdannolla. Sen oli kirjoittanut maallikko, Saksin kansleri Georg
Bruck. Tämä johdanto edusti kaikkia luterilaisia tunnustajia Saksassa. Näin
Augsburgin tunnustuksesta tuli, ei vain Saksin vaaliruhtinas Juhanan tunnustus,
vaan myös muiden vaaliruhtinaiden, herttuoiden ja vapaiden kaupunkien tunnustus
(Augsburgin tunnustus, johdanto, 5)
Näin ollen noina muutamina
päivinä ennen kuin keisari määräsi kokouksen pidettäväksi 20. kesäkuuta,
luterilaiset olivat muotoilleet, ei vain luterilaisten käytäntöjen puolustusta,
vaan yhteisen ja yhtenäisen Tunnustuksen uskostaan. Tähän kaikkeen oli ollut
kiihdykkeenä heidän teologisen perivihollisensa Johannes Eckin kirja A404 artiklaa...
! Augsburgissa saavutettu tunnustuksellinen yhteys ei aluksi näyttänyt
mahdolliselta, mutta toteutui lopulta.
Kesäkuun 15. päivä keisari
seurueineen saapui Augsburgiin. Jännitys ja kireys lisääntyivät eritoten
luterilaisten kannalta katsottuna. Varhain aamulla he yhdessä sotilaidensa ja
roomalaiskatolisuuden kannattajien kanssa menivät tapaamaan keisaria. Kun
roomalaiskatolinen neuvottelija Campegius näki keisarin ja ruhtinaiden
tervehtivän toisiaan. hän nosti kätensä ja siunasi heidät. Kaikki lankesivat
polvilleen, lukuun ottamatta vaaliruhtinas Juhanaa ja eräitä muita
luterilaisia, jotka jäivät seisomaan ja kieltäytyivät paavilaisesta
siunauksesta. Seuraava tunnustautumisen testi oli edessä välittömästi, kun
keisarillinen saattue saapui katedraaliin. Siellä pidettiin vaikuttava
jumalanpalvelus, mutta laajalti huomattiin, että vaaliruhtinas Juhana ja
maakreivi Filip jäivät seisomaan ja kieltäytyivät poistamasta päähineitään
siunauksen aikana. Sinä iltana keisari ja hänen veljensä, Itävallan kuningas
Ferdinand, joiden mielentila tuona hetkenä oli kaikkea muuta kuin sydämellinen,
tapasivat joitakin luterilaisia ruhtinaita. He esittivät kaksi vaatimusta.
Ensiksi, että luterilaisten saarnaaminen tuli kieltää kaupungissa valtiopäivien
aikana. Toiseksi, että kaikkien ruhtinaiden tuli liittyä Kristuksen ruumiin
juhlakulkueeseen (Corpus Christi festival) seuraavana aamuna yhdessä keisarin
kanssa. Brandenburgin rajakreivi Yrjöstä, joka oli järjestyksessä toinen
Augsburgin tunnustuksen allekirjoittajista, Saksin vaaliruhtinas Juhanan
jälkeen, tuli luterilaisten pääpuolustaja.
Näiden järkkymättömien
maallikoiden roolia kristillisen uskon puolustamisessa ei voi ylikorostaa. Jo
ennen kuin valtiopäivät kokoontuivat, vaaliruhtinas Juhana ja kansleri Bruck
tukivat Lutheria hänen väittäessään, että tunnustuksellinen yhteys ja
liittoutuminen ei ollut mahdollista niiden kanssa, jotka eivät olleet
yksimielisiä opissa. Näin siitäkin huolimatta, että olisi ollut poliittisesti
edullista muodostaa sellainen liittoutuma sveitsiläisten ja muutamien
eteläsaksalaisten välille. Näin olisi voitu paremmin vastustaa keisaria ja
katolisia ruhtinaita. Mainittakoon, että kansleri Bruck kirjoitti marraskuussa
1529, että oli olemassa vahvoja syitä, joiden vuoksi luterilaiset ruhtinaat
eivät voineet liittyä yhteen zwingliläisten kanssa eivätkä olla missään
yhteydessä heidän kanssaan. Tällainen yhteys merkitsisi Jumalan Sanalle
osoitettavan kuuliaisuuden ja omantunnon loukkaamista (Reu II, 62).
Valtiopäivien päättyessä, kun luterilaisten asian tulevaisuus näyttäytyi
synkkänä ja Melanchthon oli valmis tekemään katolisille lähes mitä tahansa
myönnytyksiä, maallikot pysyivät järkkymättöminä, valaen Melanchthoniin
rohkeutta. He pysyivät lujina vakaumuksessaan maidensa menettämisen ja
maastapaon uhasta huolimatta.
Tunnustus piti lukea perjantaina
24. kesäkuuta, mutta keisari, joka ei tahtonut tilaisuuden muodostuvan
julkiseksi väittelyksi, peräytyi. Hän laittoi iltapäivän ohjelmaan suuren
joukon vähämerkityksisiä asioita, kunnes kokous päättyi. Varsinaiseen asiaan ei
päästy. Sitten keisari käytti oppositiojohtajien yleisesti hyödyntämää juonta.
Vedoten myöhäiseen ajankohtaan hän esitti, että Tunnustuksen lukemisesta
luovuttaisiin. Keisarin mielestä Tunnustusta ei ylipäätään ollut välttämätöntä
lukea, vaan riitti, että se vain luovutettaisiin hänelle. Kansleri Bruck esitti
vetoomuksen keisarin alkuperäisen valtiopäiväkutsun pohjalta, että Tunnustus
oli luettava. Näin lupa Tunnustuksen lukemiseen annettiin. Tunnustus
luettaisiin seuraavana päivänä lauantaina 25. kesäkuuta.
Valtiopäivät kokoontuivat taas
lauantaina klo 15.00. Kokousta ei kuitenkaan pidetty kaupungintalolla, missä
aikaisemmat kokoukset oli pidetty. Nyt kokoonnuttiin piispan palatsissa,
pienessä huoneessa. Näin meneteltiin epäilemättä siksi, että tilaisuutta
seuraava vakiojoukko jäisi mahdollisimman pieneksi. Yksi tilaisuuteen
osallistuneista arvioi, että huoneeseen mahtui noin 200 henkeä.
Keisari yritti toista juonta
vähentääkseen Tunnustuksen lukemisen saamaa huomiota. Hän julisti, että se
luettaisiin latinaksi, kielellä joka oli tuntematon useimmille herttuoista sekä
kansalle. Vaaliruhtinas sivuutti kuitenkin hienosti tuon vaatimuksen
muistuttamalla keisaria silta, että kun kokous järjestetään Saksan maaperällä,
hänen tulisi antaa heidän puhua saksaa. Sitten kaksi maallikkoa, Saksin
kansleri, tohtori Georg Bruck, jolla oli Tunnustuksen latinankielinen kopio ja
tohtori Christian Bayer, jolla oli sen saksankielinen kopio, astuivat keskelle
huonetta Keisarin eteen. Kun kansleri Bayer alkoi lukea saksaksi, luterilaiset
ruhtinaat nousivat seisomaan.
Tämän täytyy olla yksi
kiihkeimmistä vastakkainasetteluista kirkon historiassa. Se teki syvällekäyvän
vaikutuksen läsnäolijoihin. Useat läsnä olleet luterilaiset kertoivat, että
jotkut katoliset piispat olivat vaikutettuja esityksestä. Nämä vakuuttivat
yksityisesti, etteivät he voineet kieltää, että mitä luettiin oli puhdas
totuus. Heistä oli kuitenkin sietämätöntä, että yksi sanansaattaja kuten Luther
olisi uskonpuhdistuksen toteuttaja.
Keisarille on täytynyt olla
silmiinpistävää se vastakkaisuus, jonka hän kohtasi. Yhdeksän vuotta
aikaisemmin Wormsin valtiopäivillä hänen edessään seisoi vain yksi
harhaoppinen. Nyt vuonna 1530 suuri joukko oli kasvotusten hänen kanssaan,
heidän joukossaan monia maan vaikutusvaltaisia herttuoita. Tämän on täytynyt
valjeta hänelle Tunnustuksen lukemisen päätteeksi. Peloton maallikko, kansleri
Bruck, ojensi kaksi Tunnustuksen kopiota keisarille näillä sanoilla: Kaikkein
armollisin keisari. Tämä on se Tunnustus, joka Jumalan armon ja avun turvin
säilyy jopa helvetin portteja vastaan (Reu I, 110). Tämä päivä oli todella
luterilaisen kirkon syntymäpäivä. Syntyi luterilainen kirkko, joka itsenäisenä
kokonaisuutena eroaa roomalaiskatolisesta kirkosta.
Luterilaisten ja reformoitujen välisissä
yhteysneuvotteluissa ei siis päästy yhteisymmärrykseen opista. Reformoidut
opettivat, että Ehtoollinen on vertauskuvallinen ateria. Luterilaiset pysyivät
kannassaan, jonka mukaan Kristus on todellisesti läsnä sakramentissa. Kyse oli
perimmältään armon opin varjelemisesta. Syntisen oli voitava luottaa siihen,
että hän Ehtoollisessa saa osakseen Kristuksen. Tämä on minun ruumiini (Mt. 26:26).
Tämä on minun vereni (Mt. 26:28). Opissa ei voitu joustaa. Kirkon ykseyden
edellytykseksi asetettiin yksimielisyys evankeliumin opissa ja sakramenttien
jakamisessa (CA. 7).
Entä, jos luterilaiset tunnustajat olisivat antaneet
peniksi opin kustannuksella? Varmuudella olisi syntynyt yleisprotestanttinen
liike. Todennäköistä on myös, että jo tuolloin olisi syntynyt se sekava ilmiö,
jonka tanaan tunnemme nimellä yhteiskristillisyys. Sen eräänä leimallisena
piirteenä on välinpitämättömyys opista ja totuudesta. Tuloksena on omantunnon
ja kristillisen toiminnan hämminki.
Suomalaisessa seurakuntatyössä on nähtävissä
yhteiskristillisyyden vaikutus. Esimerkiksi raamattupiiritoiminnassa saatetaan
etukäteen yrittää sopia siitä, ettei tässä piirissä käsitellä kastetta eikä
naispappeutta. Taustalla on inhimillinen tieto piiriläisten näkemyksistä. Tässä
asetelmassa ihminen valitsee, mitä Jumala saa hänelle puhua. Nain ei tulla
Jumalan ravitsemiksi, eikä totuuden tuntoon. Käsittääkseni meidän luterilaisina
pappeina ja maallikkoina on työssämme tällä kohtaa uudelleen havahduttava
sisällöltään luterilaiseen toimintaan.
Käytännön työssä kohtaa myös niitä, jotka asettavat
vastakkain evankeliumin ja opin. Vain evankeliumin julistus on tärkeää, ei se,
että pysytään opissa. Tämä on vaara vastakkainasettelu, sillä jos opista
tingitään, on tarjolla enää vain väärä eli toisenlainen evankeliumi. Sen
julistajista Paavali varoittaa: Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta
julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille
julistaneet, hän olkoon kirottu (Gal. 1:8). Oikea oppi perustuu Jumalan sanaan,
joka on kokonansa totuus (Ps.1 19:160). Ei siis niin, että Jeesuksesta
puhutaan. Tärkeää on myös mitä Hänestä sanotaan ja mitä Hänestä uskotaan.
Tunnustajat nousivat Jumalan nimessä ja totuuden puolesta, että syntiensä
raskauttamat ihmiset löytäisivät armollisen Jumalan Kristuksessa. Tässä työssä
mekin olemme mukana. Rohkaiskoon Jumalan armo ja tunnustajien esimerkki meitä
kaikkia kristittyjä elämässämme.
LÄHTEET:
LW =
Lutherin teokset, englanninkielinen kokoelma
Reu I = Reu J. Michael: The Augsburg Confession
(Augsburgin tunnustus)
Reu II = Reu J. J.: The Augsburg Confession, The
Collection of Sources (Augsburgin tunnustus, Lähteiden kokoelma)
Tappert Theo: The Book of Concord (Sovinnon kirja)
Teigen Bjarne W.: I Believe. A Study of The Augsburg Confession and The
Apology of The Augsburg Confession (Minä uskon. Tutkimus Augsburgin tunnustuksesta ja sen
Puolustuksesta)