SAARNAAJIEN TODISTUKSIA:
Ehtoollisjumalanpalveluksessa
Jeesus puhuu sanan ja ehtoollisen kautta avoinna oleviin sydämiin, sielua
puhdistaen. Kerrotaan eräästä vanhuksesta, joka oli seurakuntansa ahkerin kirkossa
ja ehtoollisella kävijä. Pappi kysyi kerran häneltä, saiko hän todella monista
kuulemistaan sanoista jotain siunausta? Tuo vanhus vastasi: “Enhän minä aina
saa, mutta sielussani tapahtuu aina jotakin, se puhdistuu.” Ja hän jatkoi: “Kun
pesen vaatteita kesäisin rannalla, kastan vaatteet useita kertoja veteen. Vesi
valuu aina pois, mutta samalla vaate puhdistuu. Niin sanakin saattaa kadota
minun sielustani, mutta samalla sielu kuitenkin myös puhdistuu, siksi minä niin
paljon tarvitsen Jumalan Sanaa ja ehtoollista.”
Sanaa
ja sakramentteja jokainen meistäkin tarvitsee. On oikein puhua paljon
kasteesta, tuosta tärkeästä sakramentista. Kaste on meille kaikille tuttu ja
kallis asia. Olemme kasteessa liitetyt Jeesukseen ja saaneet siinä omaksemme
sen armon, joka ristillä hankittiin koko maailmalle. Vaikka tämän tiedämme,
moni on epävarma omasta taivaaseen pääsemisestään. Moni kokee Jumalan edessä
epävarmuutta juuri siksi, että tunnolla on taakkoja, syntejä, joita on vaikea
uskoa anteeksi. Jumalan armo tuntuu jotenkin aina menevän ohi. Lupaukset
kuuluvat naapurille, mutta eivät minulle.
Ehtoollisessa,
toisessa tärkeässä sakramentissamme näin ei käy. Jumalan armo osuu varmasti
kohdalleen, kun saamme ehtoollisleivän ja -viinin suuhumme. Silloin saan omassa
suussani maistaa Jumalan armon, ja saan omalle kohdalleni kuulla sanat: “Sinun
puolestasi annettu, sinun puolestasi vuodatettu, syntien anteeksiantamiseksi.”
Näin toteutuu Jeesuksen lupaus kohdallamme: “Joka syö minun lihani ja
juo minun vereni, se pysyy minussa ja minä hänessä” (Joh. 6:56) Mutta,
Jeesus sanoo myös: “Ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää”
(Joh. 6:53).
Nämä
Jeesuksen sanat herättivät aikanaan ankaraa pahennusta juutalaisten
keskuudessa. Lihan syöminen ja veren juominen tuntui hyvin vastenmieliseltä.
Sillä jos ruumis on leipä, joka antaa elämän, se täytyy syödä. Eihän se voi
olla mahdollista. Jeesus vastaa, ettei se ole vain mahdollista, vaan
välttämätöntä.
Jeesuksen
ruumis on todellinen ruoka ja Jeesuksen veri on todellinen juoma. Monet
loukkaantuivat Jeesuksen puheesta, läsnä olevat jättivät ja hävisivät hänen
ympäriltään. He olivat olleet Jeesuksen seurassa ehkä kuukausia, jopa vuoden ja
kuulleet monesti häntä. Nyt he käänsivät selkänsä ja lähtivät pois.
Jopa
opetuslapsetkin olivat lähtemässä, koska Jeesus kysyi heiltäkin: “Tahdotteko
tekin mennä pois?” (Joh. 6:67). Muistamme Pietarin vastauksen, uskon
vastauksen: “Herra kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen
elämän sanat” (Joh. 6:68).
Tämä
kaikki tapahtui kuitenkin ennen kuin Jeesuksen ruumista oli uhrattu, ennen
hänen kuolemaansa ja ylösnousemustaan. Me tiedämme nyt, mitä juutalaiset eivät
silloin tienneet, että ei ollut kyse hänen ruumiistaan biologisessa mielessä,
vaan Jumalan lahjasta, taivaasta
tulleesta elämän leivästä. Elämän leipä on Jeesus itse. Se, joka syö tätä
leipää, ei kuole. Sen, joka tulee hänen tykönsä, ei tarvitse enää olla
nälkäinen eikä janoinen.
Koska
Jeesus on elämän leipä, vain hän voi herättää meidät, sinut ja minut viimeisenä
päivänä ja antaa iankaikkisen elämän. Iankaikkista elämää ei saada siten, että
hyväksytään Jeesuksen esittämä oppi Jumalasta tai hänen opettamansa moraali. Ei
ole olemassa mitään Jeesuksen henkistä perintöä, joka voidaan välittää
eteenpäin. Ei ole mitään lisävaatimuksia. Kun uskossa syön Jeesuksen ruumiin ja
juon hänen verensä siunatussa ehtoollisleivässä ja - viinissä, niin minulla on
iankaikkinen elämä. Viimeisenä päivänä Jeesus herättää minut ja pääsen
taivaaseen ja saan elää ikuisesti.
Ehtoollista
on sanottu kuolemattomuuden lääkkeeksi. Elänkö vai olenko hengellisesti
kuollut? Jeesus tiesi että me unohdamme hänet niin helposti. Siksi hän kehotti:
tehkää se minun muistokseni, ettemme unohtaisi häntä kokonaan.
Kuitenkin
monet murheelliset merkit ympärillämme viittaavat hengelliseen kuolemaan. On
rukouselämän kylmettymistä, välinpitämättömyyttä synnistä, on maailman
ystävyyden tavoittelua. Ei tarvita enää armopöytää, ei tarvita Herran ruumiin
ja veren osallisuutta. Joskus ollaan hengellisesti kuolleita silloinkin, kun
ehtoollisella käynti tapahtuu tavan vuoksi, ehkä kerran tai kahdesti vuodessa.
Kristitty,
joka harvoin käy ehtoollisella, kysyköön itseltään syytä tähän, normaalia se
joka tapauksessa ei ole. Sillä Herran pöydästä ei ajeta yhtään sielua pois,
joka sydämestään tahtoo olla siellä ja joka uskoo ja luottaa Kristukseen. Siksi
on pyydettävä:
“Tutki
minua Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun
ajatukseni. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut
iankaikkiselle tielle” (Ps. 139:23-24).
Ihminen
tulee siis vanhurskaaksi, taivaskelpoiseksi Jumalan edessä ainoastaan Jeesuksen
veren kautta, kuten Paavalikin sanoo: “olemme vanhurskautetut hänen
veressään” (Room. 5:9). Entä sitten taistelussa saatanaa, maailmaa ja omaa
lihaa, näitä vahvoja valtoja vastaan, silloinkin meidän on yksistään turvattava
Jeesuksen veren voimaan, “sillä ne, jotka ovat voittaneet, ovat voittaneet
Karitsan veren tähden”.
Voittaja
on saanut kaiken anteeksi, rauha
laskeutuu armahdetun sydämeen, taivas aukeaa, syyllinen omatunto on vapaa, saa
aloittaa kaiken alusta. Ja tämä anteeksisaaminen koskee kaikkia, sinuakin.
Jeesus varmisti, ettei kenenkään tarvitse jäädä ulkopuoliseksi.
Ehtoollisella,
autuuden lähteellä on monelle armo kirkastunut, usko tullut eläväksi. Niin kuin
syntinsä ja syyllisyytensä armopöytään jättänyt kertoo: “Siinä polvistuneena
katuvana rukoilin syntejäni anteeksi. Ja koin aivan ihanan Vapahtajan
kosketuksen. Kaikki painolasti, kaikki ahdistus, mitä minulla oli ollut,
pyyhkäistiin pois. Tunsin ihanan kevyen, vapaan olon, halusin kohottaa käteni
kohti taivasta ja ylistää ja kiittää. Mutta jälleen oma arka minäni sai voiton
ja siirryin paikalleni kirkonpenkkiin. Kuulin kirkkokuoron laulavan: “Oi
Jumalan kuink' iloitsen, mä sulta puvun sain. Se riittää muuta tarvitse, en
taivasmatkallain...” AAMEN.
Vesa Storbacka, Veteli