Kristus meidän Herramme,
puhuu meille:
Te nimitätte minua
Mestariksi, mutta ette opi minulta.
Te nimitätte minua
valkeudeksi, mutta ette katsele minua.
Te nimitätte minua tieksi,
mutta ette minua kulje.
Te nimitätte minua elämäksi,
mutta ette minua halaja.
Te nimitätte minua
viisaaksi, mutta ette seuraa minua.
Te nimitätte minua
suloiseksi, mutta ette rakasta minua.
Te nimitätte minua
rikkaaksi, mutta ette ano minulta.
Te nimitätte minua
iankaikkiseksi, mutta ette minua etsi.
Te nimitätte minua jaloksi,
mutta ette minua palvele.
Te nimitätte minua
armolliseksi, mutta ette minua usko.
Te nimitätte minua
kaikkivaltiaaksi, mutta ette minua kunnioita.
Jos minä tuomitsen teidät ‑
älkää minua siitä syyttäkö.
Tämä Lybeckin tuomiokirkon
tauluksi piirretty teksti on vavahduttavaa sanomaa tämänkin ajan
nimikristityille. Vuosikymmenten ajan jatkunut ja yhäti enenevästi jatkuva
Raamatun sanan hylkääminen kirkoissamme ja julistuksessamme on kantanut runsaan
sadon. Yhä pidemmäksi käy kadotukseen matkaavien, kalliisti lunastettujen
sielujen hautasaatto.
Jumalan sanan selkeä opetus
ja opastus taivastiestä on monin tavoin mitätöity. Tarjolla on tyhjänpäiväinen,
kaikkea ymmärtävä, kullekin kulkijalle muottiin sopiva matkanteko. Ei
paljoakaan tunneta hätää taivaassa hartaasti odotetuista ihmissieluista. Meidän
ajassamme pitää pärjätä, menestyä, olla oma itsensä. Hengellisyyttäkin kyllä
suvaitaan, halutaankin, mutta sen tulee
olla yksilöllistä, juuri minulle sopivaa, oman sisimmän kuuntelua, erilaista.
Raamatun sana, Jumalan
ilmoitus meille, ei enää kokonaisuudessaan ole tärkeää. Epäuskon syntiä, joka
vie kadotukseen, ei ajassamme juurikaan enää opeteta eikä opita. Raamatun sana
tehdään laveaksi, kullekin sopivaksi. Se tuodaan kuin jakelupöytään, josta saa
ottaa ja jättää kukin omien mieltymystensä ja tarpeittensa mukaan.
Mutta Jumalan sana,
Raamattu, on sellaisenaan, kokonaisena, mitään vähentämättä hänen ilmoituksensa
meille. Mitään vähentämättä tai muuttamatta se on uskottava. Kokonaan tai ei
mitään. Johan Gerhardin sanoin “se on Jumalan meille taivaasta lähettämä: se
opettaa meitä tuntemaan hänen olemuksensa ja tahtonsa ja osoittaa meille
taivaan tien”.
Jumala tahtoo, että me
uskomme hänen sanansa epäröimättä, koettelematta ja perusteluja vaatimatta.
Kaikille muille voidaan määrittää syy ja peruste, miksi jokin on totuutena
uskottava, mutta ei Jumalan Sanalle. Sanan totuudellisuus perustuu Jumalaan
itseensä eikä pienimmältäkään osalta ihmiseen. On hyvä yhtyä psalmin sanoihin: “Jumalaan
minä luotan ja ylistän hänen sanaansa. Herraan minä luotan ja ylistän hänen
sanaansa” (Ps. 56:11).
Jukka Teininen piirisihteeri (eläk.)