KRISTUKSEN JA
HÄNEN SEURAKUNTANSA KESKINÄINEN YHTEYS
F.G. Hedberg
Minä luulen löytyvän kyllä
monta uskovaistakin, jotka enimmiten ajattelevat Kristuksen olevan kaukana
meistä ja meidän kaukana hänestä, vaikka uskommekin häneen. Koska Kristus, Herra,
istuu ylhäällä Isän oikealla kädellä, kaikkein “taivasten päällä”, niin
näyttää heidän mielestänsä olevan ikään kuin suuri juopa hänen ja hänen
uskovaistensa välillä, jotka vielä maassa matelevat. Ja onhan se niinkin, mutta
onpa toisinkin! Kristus asuu kyllä korkeudessa Isänsä kunniassa, kaukana
täältä, niin kuin hän itse todisti lähteissänsä sinne: “Minä jätän maailman
ja menen Isän tykö” (Joh. 16:28), “ja ei maailma sillen minua näe”
(Joh. 14:19). Vaan aivan kohta näiden sanain perästä vakuuttaa hän kaikille
omillensa, jotka vielä ovat maailmassa: “Mutta te näette minun, sillä minä
elän, ja te myös elätte. En minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä tulen teidän
tykönne. Sinä päivänä pitää teidän ymmärtämän, että minä olen Isässä, ja te
minussa, ja minä teissä.” Tästä siis seuraa kieltämättä, että vaikka
Herramme Jeesus nyt on Isässä ja siis “istuu majesteetin oikealla puolella
korkeuksissa” (Hebr. 1:3), niin on hän kuitenkin kaikkien omainsa,
uskovaistensa tykönä täälläkin, ja vielä niinkin sanomattoman lähellä, että hän
on heissä ja he myös hänessä. Tämä vasta on erinomainen ihme ja
autuaallinen salaisuus! - Joka kaikkein taivasten ylitse on astunut, kaikkein
ylimmäiseen korkeuteen, hän nyt ulottuu vielä tännekin, alhaiseen murheen
laaksoon, vieläpä oikein asuu kaikissa uskovaisissaan. Hän on siis yhtä haavaa
ylhäinen ja alhainen, korkea ja matala, Jumala ja ihminen, ja kuitenkin aina ja
joka paikassa yksi ja sama olento, yksi ainoa eroittamaton persoona.
Sen tähden ei olekaan siinä
vielä kyllä, että turvatessasi tähän Herraamme Jeesukseen, luulet hänen olevan
ainoastaan tuolla pilvien takana, kaukana sinusta ja seurakunnastansa,
joka vielä on täällä. Tämä olisi vain ikään kuin (sanoaksemme) puolinainen
usko. Likemmin tarvitsee meidän Kristusta käsittää, likeisemmällä tavalla hänet
omistaa ja päällemme pukea. Ei hän ole mikään vieras, kaukainen olento, niin
kuin epäusko uneksii, vaan on oma veriveljemme, jonka lihasta ja luista me
olemme” (Ef. 5:30 - Hedbergin käyttämän käännöksen mukaan. Samoin Luther ja
Biblia. Toim. huom.). Niin kuin ylkä rakastaa morsiantansa, niin myös Kristus
seurakuntaansa rakastaa; ja vielä sen lisäksi vakuuttaa Pyhä Henki (Ef. 5:31,
32), että niin kuin mies ja vaimo tulevat yhdeksi lihaksi, niin on myös
Kristus yksi pyhän seurakuntansa kanssa. Lieneekö tämä siis yksipuolisesti hengellinen
yhteys, kuin on Kristuksen ja hänen seurakuntansa välillä? Ei yksin hengellinen,
vaan myös totisesti ruumiillinenkin.
[Hedberg viittaa aiemmin
esittämiinsä Raamattu-todisteisiin. Toim. huom.]
Mutta sanotko, napisevaisten
opetuslasten tavoin: “Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?” (Joh.
6:60), taikka kysytkö Nikodemuksen kanssa: “Kuinka ne taitavat tapahtua?” -
niin vastaan minä, kysyen taas takaisin: Onko se sitten pienempi ihme
mielestäsi, kun Jumala on luonnollisesta äidistä syntynyt oikeaksi
luonnolliseksi ihmiseksi, ja on myös ristin puussa kuoltuaan, jälleen oikeana
ihmisenä noussut ylös haudastaan? Kuolleista noussut ja taivaaseen astunut
Herramme Jeesus ei ensinkään ole vain paljas hengellinen olento, vaan on totta
tänäkin päivänä, niinpä iankaikkisestikin, varsinainen eli oikea
ihminen, neitseestä Mariasta syntynyt, oikeasta ihmisen luonnosta, vaikka
synnittömästä ja nyt kirkastetusta. Sillä kun kuolleista herännyt Herramme
pääsiäispäivänä ilmestyi opetuslastensa joukkoon, ja he kovasti hämmästyivät,
luullen näkevänsä hengen (eikä ihmisen), sanoi hän heille: “Mitä te
pelkäätte? Ja miksi sellaiset ajatukset tulevat teidän sydämiinne? Katsokaa
minun käsiäni ja jalkojani, että minä se olen: ruvetkaa minuun, ja katsokaa!
Sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minulla olevan”
(Luuk. 24:38, 39). Tässä kuulemme kuinka kovasti hän itse vakuuttaa
opetuslapsilleen, haudasta noustuaan, ei sittenkään olevansa “henki”,
niin kuin he hämmästyksissään luulivat, vaan olevansa vieläkin oikea ihminen, lihasta
ja luusta, niin kuin ihminen on. Tämän tähden hän myös samassa osoitti
heille kätensä ja jalkansa; ja kun he eivät sittenkään vielä uskoneet, ilon
tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: “Onko teillä tässä mitään
syötävää? Niin he panivat ruokaa hänen eteensä; ja hän otti sen ja söi heidän
nähtensä.” Näistä kaikista tulivat opetuslapset nyt vakuutetuiksi, että
ylösnoussut Kristus vieläkin on oikea luonnollinen ihminen, niin kuin ennen
kuolemaansakin oli ollut. Ja sitten, hänen astuessaan taivaaseen, näkivät he
taas omilla silmillään hänen oikeana ihmisenä sinnekin menevän, kuulivat myös
kahden todistajan taivaasta sanovan (Ap. t. 1:11): “Tämä Jeesus, joka teiltä
otettiin ylös taivaaseen, on niin tuleva, kuin te hänen taivaaseen menevänkin
näitte.” Tottapa siis oikeana ihmisenä hän silloinkin tulee, koska
vihollisensakin sinä päivänä pitää näkemän: “ketä he ovat pistäneet”
(Joh. 19:37), ja ystävänsä saavat häntä “katsella kasvoista kasvoihin”
ja “nähdä hänet niin kuin hän on” (1 Kor. 13:12 ja 1 Joh. 3:2). Ei hän
ole siis silloinkaan paljas Jumala ja henki, vaan täysi Jumala ja täysi
ihminenkin yhdessä, jakamattomassa persoonassa. Sillä ne kaksi luontoa
(jumaluuden ja ihmisyyden) ovat Kristuksessa yhdistetyt “eriämättömästi”:
niin ettei ne iankaikkisesti taida eritä toinen toisestansa”, niin kuin
puhdasoppinen (vanha) katkismuksemme täydellä Raamatun perustuksella päättelee.
Mutta koska nyt ihmiseksi
kerran syntynyt, kuolleista noussut ja taivaaseen astunut Herramme Jeesus on
totisesti täysi ihminen vieläkin, “inhimillisellä ruumiilla” (niin kuin
pyhän Atanasiuksen tunnustuksessa todistamme) - niin keskinäinen yhteyskin
hänen ja seurakunnan välillä on, ei yksipuolisesti hengellinen, vaan sekä hengellinen
että ruumiillinen. Tämä nähdään myös Pyhän Hengen sanoissa Ef. 1:20-23,
joissa Kristus todistetaan seurakunnan pääksi ja tämä taas hänen ruumiiksensa.
Apostoli puhuu nimittäin, kuinka “kunnian Isä Kristuksen kuolleista herätti ja
pani istumaan oikealle kädellensä taivaissa, - kaiken sen päälle kuin nimittää
taidetaan ei ainoastaan tässä maailmassa, mutta myös tulevaisessa, ja on kaikki
pannut hänen jalkainsa alle”, - lisäten sitten vielä nämä merkilliset sanat: “ja
on myös hänet pannut pääksi kaikkein päälle seurakunnalle, joka on hänen
ruumiinsa, sen täyttämys, joka kaikki kaikissa täyttää”. Vaikka siis
Kristus on korotettu korkeuteen ja kaikkein luontokappalten ylitse, Isän
oikealle kädelle, niin hän kuitenkin samassa “kaikki kaikissa täyttää”,
sekä taivaissa että maan päällä, mutta erinomattain pyhässä seurakunnassaan,
jonka “pääksi” Isä on hänen nyt pannut, ja tämän taas hänen ruumiikseen.
“Kristus on seurakunnan pää”, todistaa pyhä apostoli useammassakin
paikassa (Ef. 4:15, 5:23, Kol. 1:18).
Mutta nyt me kysymme:
minkälainen yhteys on pään ja jäsenten välillä yhdessä ja samassa ruumiissa?
Onko se yksin hengellinen? Tai eikö myöskin ruumiillinen? Onpa totta
ruumiillinenkin, eikä yksin hengellinen. Sillä päällä ja jäsenillä on molemmilla,
ei ainoastaan sama henki ja elämä, vaan myös sama liha ja veri, niin totta kuin
ne ovat yhtä ja samaa ruumista. Näin on myös Kristuksen ja hänen seurakuntansa
yhteys sekä hengellinen, että myös ruumiillinenkin. Ensin Kristus on
iankaikkinen Jumala, ja siis jumaluutensa puolesta kaikkein korkein hengellinen
olento (Joh. 3:24); niin ovat siis hänen jäsenensä eli uskovaisensa myöskin
osalliset Jumalan luonnosta hänessä (katso 2 Piet. 1:4), ja on siis heilläkin
Kristuksen Henki. Sillä, “joka Herraan ryhtyy, se on yksi henki hänen
kanssansa” (1 Kor. 6:17); “mutta jolla taas ei ole Kristuksen Henkeä, ei
se ole hänen omansa”, sanoo pyhä Paavali (Room. 8:9). Kristuksen ja
seurakunnan yhteys on siis hengellinen, mutta ei yksin hengellinen, vaan myös
ruumiillinenkin. Sillä niin totta kuin Kristus, seurakunnan pää, on tosi
Jumala, Isästä iankaikkisuudessa syntynyt, niin on hän varmaan myös oikea
ihminenkin, neitseestä Mariasta syntynyt, ja on oikeana ihmisenä haudasta
noussut ja taivaaseen astunut. Tämän todeksi näytti itse kuolleista herännyt
Herramme, koska hän osoittain opetuslapsille käsiään ja jalkojaan, sanoi jo
äsken mainituilla sanoilla: “ruvetkaa minuun ja katsokaa, sillä ei hengellä
ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minulla olevan!” Näistäkin ovat
nyt oikein hänen uskovaisensa osalliset; sillä me olemme hänen jäsenensä,
hänen lihastansa ja luistansa”, todistaa pyhä Paavali (Ef. 5:30). Ja
muutoinkin on arvattava, että pään ja jäsenten samassa ruumiissa täytyy olla
kaiketikin yhtä lihaa ja verta, eikä yksin yhtä henkeä. Mutta Kristus on
seurakunnan pää, ja seurakunta on hänen ruumiinsa, niin on myös jokainen
kastettu ja uskovainen erittäin hänen jäsenensä.
Niin sopii siis todella
uskossa sanoaksemme, Luteruksen sanoilla: “Minun lihani ja vereni istuu Isän
oikealla kädellä.” Ja joka siellä istuu, hän asuu myös täällä jäsenissään,
jotka ovat hänen lihastansa ja luistansa. Sillä eipä ainoastaan puolinainen
Kristus, taikka ainoastaan yksi hänen osansa ole seurakuntaa läsnä (niin kuin
Tunnustuskirjamme täydellä todella todistavat), “vaan koko Kristuksen
persoona. Mutta siihen tulevat molemmat luonnot: jumalallinen ja
inhimillinen, jonka tähden hän on meitä läsnä, ei ainoastaan jumaluuden,
vaan hänen päällensä otetun miehuuden luontonsakin puolesta, jonka mukaan
hän on meidän veljemme, ja me olemme liha hänen lihastansa ja luu hänen
luistansa. Ja totisesti on hän tämän asian vahvistukseksi asettanut pyhän
ehtoollisensa, todistaaksensa, että hän senkin luonnon puolesta, jonka puolesta
hänellä liha ja veri on, tahtoo meidän kanssamme olla, meissä asua, vaikuttaa
ja olla voimallinen.” (Tunnustuskirjat, s. 671 = TK 1990, s. 546).
F.G. Hedberg, Virvoitusta
väsyneille. Helsinki 1904. S. 139-144.