JUMALA MEITÄ
VARTEN VAI ME JUMALAA VARTEN?
David Scaer
Martti Lutherin tapa käyttää
lakia käskyjen selityksissään täytyy tarkasti erottaa reformoidun kirkon
tunnetun opettajan Jean Calvinin (1509-1564) tavasta. Calvin nimittäin ymmärsi kristillisen
elämän ja lain tehtävän kristityn elämässä ensisijaisesti Jumalan
miellyttämiseksi, johon syntinen pyrkii pidättäytymällä synnin tekemisestä.
Hyvät teot ovat siten sen välttämistä, mitä Jumala on kieltänyt. Calvinin
pyhityskäsitys on sekoitettu usein Lutheriin - ja tuhoisin seurauksin.
Lutherille pyhitys on Kristuksessa löydettävän ja lahjoitetun elämän
julkituomista maailmassa. Calvinin mukaan syntinen vanhurskautetaan sen tähden,
että hän voi tuoda kunniaa suvereenille Jumalalle. Lutherin mukaan Jumala
rakastaa syntistä ihmistä Kristuksen tähden. Ei ole kyse siitä, mitä Jumala saa
itselleen pelastavan rakkautensa seurauksena. Calvin opettaa, että Jumala
toimii jumalallisen suvereeniteetin motiivista käsin. Jumala kyllä pelastaa
syntisen, mutta ei ihmisen vaan itsensä tähden. Lutherin teologiaa ohjaa, mitä
Jumala voi tehdä ihmiselle, kun taas Calvin korostaa, mitä ihminen voi tehdä
Jumalalle. Lutherin ’Jumala meitä varten’ korvautuu Calvinilla ’Me Jumalaa
varten’. Päämääränä ei ole ihmiskunnan pelastaminen sen itsensä tähden vaan
Jumalan kunniaksi. Sen tähden Calvinin opetuksessa kaksinkertainen
predestinaatio-oppi eli käsitys siitä, että suvereeni Jumala on ennalta
määrännyt toiset ihmiset kadotukseen ja toiset pelastukseen on keskeisessä asemassa.
Calvinille siis kaikki, mukaan lukien pelastus, palvelee viime kädessä Jumalan
suvereniteettia. Tämä koskee myös pyhitystä, jonka tarkoituksena on miellyttää
Jumalaa. Itse asiassa hyvillä töillä on suurempi arvo Jumalan silmissä kuin
niiden tekijöillä. Kyse on siitä, mitä Jumala voi saada itsellensä. Siksi
reformoidussa traditiossa sellainen rukous, joka keskittyy Jumalan ylistämiseen
on niin keskeisessä asemassa. Lutherille rukous puolestaan merkitsee ihmisen
heittäytymistä omassa avuttomuudessaan Jumalan armon kannateltavaksi.
Ajatelkaamme hyviä lausahduksia kuten esim. ’pelastettu palvelemaan’ (vrt.
’evankelioitu evankelioimaan’). Nämä ovat oikein sanottuja mottoja, jos ne
viittaavat Jumalan pelastavan työn tulokseen. Mutta jos ne nähdään Jumalan pelastavan
työn päämäärinä, ne edustavat calvinilaista reformoitua opetusta.
David Scaer, Minä olen se
joka palvelee. Pyhitys yksin armosta.
Suomen Luther-säätiö 2000,
s. 9. Aamutähti nro 4.