TUNNETTEKO
PASTORI WOLFERINUKSEN?
Jürgen
Diestelmann, tohtori, Saksa
Jos joku kysyisi teiltä:
“Tunnetteko pastori Wolferinuksen?”, vastaisitte varmasti: “En!” Sillä ettehän
te voi häntä ensinkään tuntea. Hän on nimittäin ollut kuolleena jo yli 400 vuotta.
Mutta tästä huolimatta olette varmasti jo kohdanneet hänet, ainakin hänen
mielipiteissään ja vakaumuksissaan. Ne elävät selvästi edelleenkin ilman, että
niitä kyetään hävittämään. Useimmat, jotka nykyään levittävät niitä eteenpäin,
arvelevat jopa edustavansa siten Lutherin kantaa, vaikka kyseessä kuitenkin on
vain pastori Wolferinuksen mielipide. Kun luette seuraavan esityksen, saattaa
vain hänen nimensä tuoda mieleenne sellaisia ihmisiä. Siksi kysyn esitykseni
lopussa vielä uudelleen: “Tunnetteko pastori Wolferinuksen?”
Mistä on kyse? Wolferinus
oli pastori Eislebenissä, jolla paikkakunnalla Luther syntyi (ja myöhemmin
kuoli). Uskonpuhdistajalle oli erityisen tuskallista joutua kuulemaan, että
juuri siellä eräs pastori esitti harhaanjohtavia käsityksiä. Wolferinus oli
nimittäin edustanut mielipidettä: “Sakramentti on sakramentti vain sitä
toimitettaessa.” Niinpä hän päätteli, ettei tarvitse huolehtia siitä, jos
ehtoollisenvieton jälkeen siunatusta leivästä ja viinistä jää jotain yli.
Päinvastoin hän oli sitä mieltä, että on “hurmahenkisyyttä”, “ilkeämielisyyttä”
ja “luonnotonta tietämättömyyttä” ajatella, että jos ehtoollisenvieton
päätyttyä on jäljellä konsekroitua leipää ja konsekroitua viiniä, niin tämä on
vielä sakramentti. Hänen mukaansa ylijääneet (siunatut aineet) olivat vain
leipää ja viiniä, ikään kuin Kristuksen siunaussanat eivät olisi koskaan
kohdanneet niitä. Luther kauhistui tätä ja vastasi kahdella kiivassanaisella
kirjeellä. Hän moitti Wolferinusta:
“Mistä sinä olet saanut
tämän erityisen julkeutesi, kun et pidättäydy toimimasta niin ilmeisen pahoin?
Sinun olisi tullut tietää, että on pahennus, kun sinä sekoitat ylijääneen
leivän ja viinin (kuten sanot) tavallisen leivän ja viinin kanssa. Kenen
esimerkkiä sinä siten seuraat? Sinä et selvästikään näe, mitä vaarallisia
kysymyksiä sinä saat aikaan, kun ylenpalttisella ymmärrykselläsi tahdot
väittää, että kun jakaminen, antaminen ja vastaanottaminen lakkaa, lakkaa myös
sakramentti. Tahdotko, että sinua on pidettävä zwingliläisenä? Olen taipuvainen
uskomaan, että sinä olet jo sairastunut sellaiseen zwingliläiseen hulluuteen.”
Kun pastori Wolferinus tämän
jälkeen tahtoi puolustella itseään, jossa yhteydessä hän myös saattoi vedota
erääseen oppineeseen teologian professoriin käsityksensä tueksi, kirjoitti
Luther hänelle toisen, vielä selvemmän kirjeen. Siinä sanotaan:
“Te saavutatte tällä sen,
että teillä ei katsota enää olevan mitään sakramenttia. Sillä jos sellainen
sakramentin typistyminen tapahtuisi, täytyisi siitä seurata, että lausuttujen
tai laulettujen sanojen (= konsekraatio) jälkeen, mitkä ovat tärkein ja
vaikuttavin toimitus sakramentissa, kukaan ei voisi saada Kristuksen ruumista
ja verta... Se saa aikaan lukemattomia omantunnonvaivoja ja loppumattomasti
kysymyksiä.”
Siten Luther oli paljastanut
pastori Wolferinuksen näkemyksen heikon kohdan. Kun tämä näet pyhästi vakuutti,
että “sakramentti on sakramentti vain sitä toimitettaessa”, oli hän kokonaan
unohtanut (tai tietoisesti salannut), että olennainen osa Kristuksen sanoilla
“tehkää tämä minun muistokseni” säätämää ehtoollistoimitusta on niiden sanojen
lausuminen, jotka Herra itse siinä lausui. Pastori lausuu tai laulaa ne
ehtoollisenvietossa Kristuksen sijasta. Hän tekee tämän Kristuksen nimessä.
Asetussanat pysyvät myös pastorin suussa Kristuksen omina luovina sanoina.
Niillä on vaikuttava voima, kuten Luther yhä uudelleen painottaa. Hän kutsui
niitä tästä syystä kerran “jumalallisiksi, kaikkivoiviksi, taivaallisiksi ja
pyhiksi sanoiksi, jotka Kristus itse pyhällä suullaan lausui ehtoollisessa ja
jotka hän käski lausuttaviksi”. Nämä sanat vaikuttavat, että leipä ja viini
ovat nyt Kristuksen ruumis ja veri. Näiden sanojen merkitystä ei siis saa nähdä
vain niiden (kylläkin myös hyvin tärkeässä) julistusluonteessa.
Tästä seuraa itsestään
selvästi, että siunattu leipä ja siunattu viini on aina erotettava tarkoin
siunaamattomasta leivästä ja viinistä. Luther määräsi tästä syystä nimenomaan,
että vain niin paljon leipää ja viiniä tuli konsekroida, kuin kussakin
ehtoollisenvietossa tarvittiin, ja jos niitä jäi jonkin verran yli, tuli ne
nauttia ehtoollisenvieton aikana. Uskonpuhdistaja tahtoi, että tätä
noudatettaisiin mitä suurimmalla huolella eikä voi erehtyä siitä, että tässä
oli hänellä kysymyksessä ehtoollisuskon sydän: reaalipreesenssi, ts. Kristuksen
ruumiin ja veren todellinen ja tosi läsnäolo pyhän ehtoollisen leivässä ja
viinissä, joiden kautta Kristus lahjoittaa armonsa.
Tällainen huolellisuus ei
luonnollisesti ole tarpeen, jos joku sanoo: “Sakramentti on sakramentti vain
sitä toimitettaessa.” Wolferinus ja hänen hengenheimolaisensa olivat tosin
(samoin kuin sellaisten ajatusten edustajat tänä päivänä) valmiit myöntämään,
ettei ehtoolliselta ylijääneitä (siunattuja aineita) tule muitta mutkitta
viskata välinpitämättömästi pois. Mutta tämä “myönnytys” ei perustunut siihen,
että he pitivät konsekroituja aineita Kristuksen ruumiina ja verenä, vaan se
perustui ainoastaan tiettyyn “pieteettiin” ja siihen, että on olemassa niin
monia ymmärtämättömiä, jotka saattaisivat loukkaantua, jos kaikkein pyhintä
käsiteltäisiin välinpitämättömästi.
Luterilaisesta kirkosta on
joka tapauksessa runsaasti todisteita siitä, millä kunnioituksella - perustuen
uskoon reaalipreesenssiin - sakramenttia on käsitelty. Siihen ei voida tässä
mennä tilanpuutteen tähden. Voidaan joka tapauksessa sanoa, että tämä
kunnioittaminen on kauttaaltaan teologisesti perusteltua, sillä se on
hurskauden osoittamista sitä kohtaan, mitä Kristus on siunannut.
Luterilaisen kirkon
tunnustuksessa (Yksimielisyyden kirja) on tämä Lutherin ehtoollisusko selvästi
säilytettynä. Siellä sanotaan:
“Kristuksen ruumiin ja veren
todellista läsnäoloa ehtoollisessa ei saa aikaan kenenkään ihmisen sana eikä
teko ... Meidän on myönnettävä, että kaiken saa aikaan kaikkivaltiaan Jumalan
voima ja Herramme Jeesuksen Kristuksen sana, asetus ja säätämys, ei mikään muu” (Yksimielisyyden ohje, TK
1990, s. 526).
Tunnustus korostaa sitä,
että Kristuksen sana ei ollut vain ensimmäisessä ehtoollisessa läsnä luovana,
vaan se on kaikkialla samalla tavalla vaikuttavana, missä ehtoollista
“vietetään Kristuksen asetuksen mukaan ja missä käytetään hänen lausumiaan
sanoja”. “Sanat lausuu papin suu, mutta esiin pannut ehtoollisaineet siunaa
Jumalan voima ja armo, kun hän sanoo: ’Tämä on minun ruumiini’” (TK 1990, s.
526).
Pastori Wolferinus, joka
unohti tämän, ei ole tosin mikään erikoistapaus. Jo Lutherin aikana oli yhä
enemmän niitä, jotka sanoivat: “Sakramentti on sakramentti vain sitä toimitettaessa.”
Sellaiset ihmiset eivät siksi voineet enää antaa seurakunnan jäsenille mitään
selvää tietoa siitä, mitä nämä oikeastaan vastaanottivat pastorin kädestä, kun
he pyhää ehtoollista Jeesuksen Kristuksen nimessä vietettäessä tulivat
alttarille. Esimerkiksi Frankfurt am Mainissa oli sellaisia pastoreita. He
välttivät sanomasta seurakuntansa jäsenille mitään selvää ja vastasivat
ainoastaan kaiken verhoavalla vastauksella: Se on se ruumis, “jota Kristus
tarkoittaa”. Luther otti tähän kantaa tunnetusti iskevällä kielenkäytöllään.
Niitä, jotka näin puhuivat, hän syytti siitä, että he puhuivat kuin joku, jolla
on suu täynnä puuroa ja joka voi sanoa vain “mum-mum”. Tämän taustalla olevaa
asennoitumista hän kuvasi tekopyhäksi ilveilyksi ja petolliseksi salaiseksi
peliksi: “Monilla paikkakunnilla on (mikä lohduttaa minua) ihmisiä, jotka
opettavat edelleen kuten me. Toiset sitä vastoin muuttavat sanansa toisiksi
mutta pitävät yhtä kaikki aiemman, väärän käsityksensä mielessään ja käytössä.
He sanovat suullaan, että Kristuksen ruumis ja veri on todellisesti läsnä
sakramentissa. Kun yksinkertainen ihminen kuulee tämän, hän menee sinne
sakramentille, mutta saa kuitenkin vain leipää ja viiniä. Sillä heidän
opettajansa eivät anna mitään enempää eivätkä myöskään tarkoita mitään
enempää... Heidän salainen vakaumuksensa on, että Kristuksen totinen ruumis ja
veri on kuitenkin vain hengellisesti läsnä sakramentissa, ei ruumiillisesti, ja
otetaan ainoastaan sydämessä vastaan uskolla, ei ruumiillisesti suulla...
Katsohan, eikö tässä harjoiteta perkeleellistä ilveilyä Kristuksen sanojen
kanssa ja aivan häpeällisesti petkuteta ja riistetä yksinkertaisilta sydämiltä
sakramentti.”
Siksi Luther neuvoo niitä
seurakunnan jäseniä, jotka ovat tulleet epävarmoiksi tämän suhteen, pyytämään
pastoriltaan selvää vastausta:
“Mene itse tai lähetä joku
hänen luokseen ja pyydä häntä sanomaan sinulle selvästi, mitä se on, mitä hän
sinulle käsillään ojentaa ja sinä suullasi vastaanotat. Jätä myös tällä kertaa
huomioonottamatta, mitä sydämessä uskotaan tai ei uskota, vaan kysy muitta
mutkitta, mihin käsi ja suu tässä tarttuvat...”
Luther perustelee sitä, että
seurakunnan jäsenten tulee näin kysyä pastoriltaan:
“Tässä ei sovi puhua
epäselvästi ja sanoa ’mum-mum’. Ihmisiä ei saa opettaa: ’usko siihen
ruumiiseen, jota Kristus tarkoittaa’, vaan ... heidän täytyy lakata mumisemasta
ja sanoa avoimesti ja suoraan, vastaanotetaanko suulla pelkkää leipää ja
viiniä,... Seurakunnan jäsenille on sanottava, mitä leipä ja viini ovat
sakramentissa, eikä heille saa myydä jotain säkissä.”
Näistä sanoista huomataan,
miten suuresti Luther itse tunnustautui Jeesuksen Kristuksen totiseen
ruumiiseen ja vereen alttarin sakramentin leivässä ja viinissä ja miten
suurella sielunhoidollisella vakavuudella hän ponnisteli, että kullekin
yksittäiselle kristitylle välitettäisiin ja tällä säilyisi se armon ja
anteeksiantamuksen varmuus, joka meille sakramentissa lahjoitetaan. Tällainen
vakava sielunhoidollinen pyrkimys on myös taustalla Lutherin tunnustautumisessa
elevaatioon, tuohon ikivanhaan käytäntöön kohottaa Kristuksen ruumis ja veri
pyhässä ehtoollisessa Kristuksen siunaussanojen jälkeen juhlallisesti ylös.
Vaikka Luther oli toisinaan sitä mieltä, että se on ilmaus keskiaikaisesta
messu-uhriteologiasta, jonka hän alusta alkaen torjui ja jota hän vastusti,
antoi hän sille toisen selityksen. Elevaatiolla oli hänelle vain julistuksen
luonne. Kohottamalla konsekraation jälkeen ehtoollisleivän ja maljan pastori
julistaa: Tämä on Kristuksen ruumis ja veri, teidän edestänne annettu ja
vuodatettu!
Mutta sellaiset ihmiset kuin
pastori Wolferinus loukkaantuivat elevaatioon ja halusivat sen poistamista.
Sillä he torjuivat suurin piirtein Lutherin uskon reaalipreesenssiin. Tästä
syystä heidän vaatimuksensa elevaation poistamisesta tulkittiin yleisesti
etääntymiseksi uskosta reaalipreesenssiin. Luther protestoi kiihkeästi sitä
vastaan, että elevaatiota ei enää käytetty Wittenbergin kaupunginkirkossa. Kun
häneltä kysyttiin tästä asiasta, hän vastasi:
“... ennemmin kuin tahtoisin
hyväksyä omassatunnossani tai ottaa kuormakseni, että minun täytyy luopua
elevaatiosta siksi, että se saisi minut tuntemaan itseni Kristuksen
murhaajaksi, ristiinnaulitsijaksi ja teloittajaksi, en tahtoisi vielä tänä
päivänäkään ainoastaan pitää kiinni elevaatiosta, vaan, jos yksi ei riittäisi,
auttaa ottamaan käyttöön kolme, seitsemän tai kymmenen elevaatiota.”
Ja nyt vielä kerran alussa
ollut kysymys: “Tunnetteko te pastori Wolferinuksen?” Jos olette lukeneet tähän
saakka tarkkaavaisesti ja teiltä nyt näin kysytään, te ette varmasti enää
vastaa: “En!” Sillä tänäkin päivänä on monia - jopa piispojen ja professorien
joukossa - joiden nimi ei tosin ole Wolferinus, mutta jotka ajattelevat aivan
samalla tavalla kuin hän.
Nimi Wolferinus tarkoittaa
saksan kielessä ’sudenpentua’ tai ’pientä sutta’. Se muistuttaa samalla siitä,
mitä Jeesus puhui susista lammasten vaatteissa. Heistä Herra varoittaa
laumaansa. He näyttävät ulkonaisesti niin vaarattomilta lammasten vaatteissaan
ja kuitenkin he ovat yhtä vaarallisia kuin sudet. Eivät vain pienet vaan myös
suuret sudet lammastenvaatteissa - kuten esimerkiksi Jean Calvin - ovat yhä
tänä päivänä vakuuttuneita siitä, että he ymmärtävät Lutheria paljon paremmin
kuin Luther itse ymmärsi itseään. Mutta he erehtyvät, sillä Lutheriin ja
tunnustuskirjoihin he eivät voi vedota - ja vielä vähemmän Jeesuksen Kristuksen
sanoihin.
Brüdern-Rundbrief Nr. 10/1994