ASETUSSANAT JA
EHTOOLLINEN
Martti Luther
Neljänneksi tulee hän
(Zwingli) ehtoollissanoihin ja jakaa ne kahteen osaan. Toisista hän tekee
käskyjä, jotka käskevät eli vaativat meitä tekemään jotakin, kuten nämä sanat: “ottakaa,
syökää”. Toisista tekee hän lauseita eli puheita, jotka meille ilmoittavat
suoraan mitä tapahtuu. Mutta minun täytyy tässä käyttää hänen kitsasta,
vihamielistä saksankieltään, johon hän kuitenkin on mieltynyt enemmän kuin
haikara toitotukseensa, vaikka toden totta saat hikoilla ymmärtääksesi sitä.
Hän tahtoo änkätyksi eli yskityksi, minun piti sanoa, puhutuksi, tähän
suuntaan: Kun Jumala käskee, on kyse käskysanoista, niin kuin: “Älköön
sinulla olko vieraita jumalia”. Mutta kun hän tekee jotakin, on kyse
tekosanoista, kuten 1 Moos. 1:14: “Tulkoon valkeus jne.” Niin tahtoisi
hän nyt, jos hän osaisi puhua, sanoa tähän tapaan: missä tekosanoja on, niin ei
niistä tule mitään, vaikka minä ne lausuisinkin. Jos esimerkiksi 1 Moos. 1:17‑18:n
mukaan sanoisinkin: tulkoon aurinko ja kuu, niin ei siitä kuitenkaan synny
mitään. Vaikka Kristus olisi ehtoollisessa antanut ruumiinsa sanoessaan “tämä
on minun ruumiini”, niin ei siitä kuitenkaan seuraa, että jos toistaisin
samat sanat, tulisi siitä myös heti Kristuksen ruumis. Kristus ei näet ole
missään luvannut, että minun sanojeni perusteella tulisi hänen ruumiinsa jne.
Voi tuota vaivaista,
viheliäistä henkeä, kuinka hän kiemurtelee ja vääntelehtii eikä kuitenkaan
pääse milloinkaan pinteestä. Otaksumme nyt ensiksi hänen myöntävän Kristuksen
antaneen ehtoollisessa opetuslapsille ruumiinsa, kun hän tunnustaa, että sanat “tämä
on minun ruumiini” ovat tekosanoja, jotka tällä kertaa ovat toteutuneet, ja
kiitämme heitä ystävällisesti siitä, että he jättävät meille kumminkin
ensimmäisen ehtoollisen arvoonsa. Mutta kun meillä on tämä, niin täytyy
muidenkin jäädä meille. Me tahdomme myös voimalla ja heidän omien sanojensa
nojalla pakottaa heiltä tämän ensimmäisen ehtoollisen seuraavasti.
Antakoon Zwingli sanoille
ehtoollisessa minkä merkityksen tahansa, olkoot ne sitten käskysanoja tai
kieltosanoja, tekosanoja tai jättämissanoja, se ei koske minua ensinkään. Mutta
sitä minä kysyn, ovatko nuo Kristuksen tekosanat valhesanoja vaiko tosia
sanoja? Jos ne ovat valhesanoja, niin vastatkoon Kristus niistä, meitä ne eivät
koske. Mutta jos ne ovat tosia sanoja, niin vastaamme ilomielin, että
hurmahengenkin täytyy tunnustaa Kristuksen antaneen ruumiinsa ehtoollisessa,
sillä ne ovat tekosanoja, jotka Kristus ensimmäisellä kerralla puhuu eikä
valhettele, sanoessaan: “Ottakaa, syökää, tämä on minun ruumiini jne.”
Aurinko ja kuu olivat heti olemassa, kun Hän sanoi: “Tulkoon aurinko ja kuu”
(1 Moos. 1:16-18), eikä se ollut valhesana. Samoin hänen sanansa ei varmasti
ole tyhjä sana, vaan mahtisana, joka luo sen, mitä se sanoo: “Hän sanoi, ja
tapahtui niin” (Ps. 33:9). Niin olemme siis tulleet yksimielisyyteen
ensimmäisestä ehtoollisesta, jonka he itsekin myöntävät ja tunnustavat.
Tahdomme nyt katsella,
kuinka tuo hieno henki tekee tekosanasta “on” selittävän sanan ja tahtoo
poistaa meidän käsityksemme. Missä tekosanoja on (sanoo hän), siellä ei niiden
lausumisesta seuraa mitään, vaan se jää paljaaksi puheeksi tapahtuneesta
teosta. Vaikka me sanommekin ehtoollisella: “Tämä on minun ruumiini”, ei
siitä sen tähden tule Kristuksen ruumista. Siinä on siis varmasti paljasta
leipää. Mutta jos siinä on paljasta leipää, täytyy sanan “on” olla yhtä kuin
“merkitsee”. Siis on meidän käsityksemme mitätön ja hurmahenkien oikea. Täten
ei hän taistele pitemmälle kuin, että meidän käsityksemme on tosin ensimmäisen
ehtoollisen suhteen oikea, mutta ei seuraavien suhteen jne. Jos nyt tässä
kysyn, kuka tuolle hengelle on antanut vallan tai miten hän näyttää todeksi,
että sanat ehtoollisessa tulee näin särkeä ja toisistaan erottaa, että toiset
ovat käskysanoja, toiset tekosanoja, niin hän ei anna muuta vastausta, kuin
että hän lausuu toivovansa, ettei kukaan sanoisi ehtoollisessa olevan
käskysanoja, joiden kautta tehdään Kristuksen ruumis. Hänen todistuksensa
perustuu siis hänen toivomukseensa, vaikka hän alinomaa kerskaa perustavansa
Jumalan sanaan ja selvään Raamattuun. Joka nyt tahtoo rakentaa tuon hengen
toivomukselle, hän uskokoon edelleenkin, että ehtoollisessa on paljasta leipää,
sillä sellaiselle uskolle sopiikin hyvin moinen perustus.
Me väitämme sitä vastoin,
että tämä henki opettaa meille uudelleen sitä, minkä tiedämme, ja jättää
sikseen sen, mitä hänen tulisi opettaa. Hän myös menettelee ilkeän
konnamaisesti jakaessaan ja erotellessaan sanoja. Hänen olisi todistettava,
että ne (sanat) on revittävä toisistaan erilleen, vaikka ne kaikki ovat
peräkkäin samassa paikassa: “Ottakaa, syökää, tämä on minun ruumiini”
jne. Eiväthän ne ole ensinkään meidän sanojamme, vaan itse Kristuksen omia
sanoja.
Sitä paitsi, vaikka nämä
sanat, “tämä on minun ruumiini”, itsessään olisivatkin tekosanoja, niin
jos ne revittäisiin erilleen toisistaan, olisivat ne kuitenkin pelkkiä
käskysanoja, koska ne on liitetty ja suljettu käskysanoihin. Sillä minäkin
toivon totisesti, vieläpä tiedänkin varmaan, että kaikki kristityt ovat
Kristuksen asetuksen ja käskyn nojalla velvolliset lausumaan nämä sanat
ehtoollisessa. En pidä hurmahenkiäkään niin uhkarohkeina, että he hyvällä
omallatunnolla jättävät ne pois. Jos ne siis täytyy pitää ja lausua
ehtoollisessa, niin ne ovat totisesti käskysanoja sen tähden, että ne ovat
käskysanoihin suljetut, eikä niitä suinkaan ole lupa erottaa käskysanoista,
niin kuin tämä henki ilkeästi tekee. Kun siis tekosanat on tällä tavalla
suljettu käskysanoihin, niin ne eivät enää ole paljaita tekosanoja, vaan
myöskin käskysanoja, sillä kaikki, mitä ne sanovat, myös tapahtuu niiden
jumalallisten käskysanojen voimasta, joiden kautta ne lausutaan.
Niin on Matt. 21:21:ssä
luettavana tekosana, että opetuslasten piti lausua: “Siirrä itsesi ja
kukistu mereen”. Jos joku sen sellaisenaan lausuisikin, ei mitään seuraisi,
vaan se jäisi tekosanaksi. Mutta kun Kristus sulkee sen käskysanaan lausuen:
jos te uskossa sanoisitte tälle vuorelle: ’siirrä itseäsi’ jne., niin se
totisesti ei enää ole paljas tekosana, vaan tapahtuu niin, kuin se kuuluu, jos
se lausutaan hänen käskynsä mukaan. Samoin kun pappi kastaa ja lausuu: minä
kastan sinut jne., niin on tämä tosin pelkkä tekosana, mutta koska se on
suljettu tähän Kristuksen lausumaan käskysanaan: menkää ja kastakaa, niin se
kuitenkin on kaste Jumalan edessä. Ja jos Pietari taikka Paavali sanoisi: sinun
syntisi ovat sinulle anteeksi annetut, niin kuin Kristus lausui Maria
Magdaleenalle, niin on se tosin pelkkä tekosana. Ja kuitenkin ovat synnit siten
anteeksi annetut, niin kuin sanat kuuluvat, sen tähden että se on käskysanassa
kätketty ja siihen suljettu, koska Kristus Joh. 20:22‑23 lausuu: “Ottakaa
Pyhä Henki, joille te synnit anteeksi annatte” jne.
Ja jos 1. Moos. 1:14:ssä
oleva sana (“tulkoon aurinko ja kuu”) niinikään olisi käskysanoihin suljettu ja
määrätty meidän puhuttavaksemme, niin saisit nähdä, valehteleeko Jumala, vai
eikö syntyisi aurinko, jos minä lausuisin sen tähdelle taikka taivaalle. Mutta
kun ei siinä ole yhtään käskysanaa, niin epäilemättä mitään aurinkoa ei siten
synny.
Niin myöskin, jos löytyisi
käskysana, että minun pitäisi lausua vedelle nämä tekosanat: “tämä on viiniä”,
niin saisitpa nähdä, eikö siinä syntyisi viiniä. Sen tähden on se tyhjää
silmänkääntämistä ja hyödytöntä lörpöttelemistä, kun tämä henki yhdessä
tekstissä erottaa tekosanat käskysanoista, vaikka ne ovat käskysanoihin
yhdistetyt ja lausuttaviksi määrätyt, ja vertaa niitä muihin tekosanoihin,
joilta puuttuu määräys ja käskysanat. Tämä on viisastelua ja pahanilkistä menettelyä
Jumalan sanan suhteen, mutta heidän keskuudessaan, jotka eivät voi sietää
meidän käsitystämme, sitä kutsutaan Raamatuksi ja uskoksi.
Koska siis täten ei vielä
ole todistettu, että tässä on kyse merkitsemisestä, eikä myöskään meidän
käsityksemme sillä kumottu, niin kysymme edelleen, onko Kristus käskenyt meidän
valehdella käskiessään meidän lausua nämä tekosanat: “Ottakaa, syökää, tämä
on minun ruumiini”. Lausutaanhan ne kaikki yhdessä hänen puolestansa ja
hänen omina sanoinansa. Jos hän käskee meidän valehdella, niin olkoon se hänen
asiansa. Mutta jos hän käskee meidän puhua totta, niin täytyy totisesti hänen
ruumiinsa olla ehtoollisessa, ei meidän puhumisemme, vaan hänen käskynsä,
määräyksensä ja vaikutuksensa voimasta. Ja näin emme ole pitäneet ainoastaan
ensimmäistä ehtoollista, vaan kaikki muutkin, jotka Herran Kristuksen käskyn ja
asetuksen mukaan pidetään.
Jos he nyt kysyvät, mikä
voima vaikuttaa Kristuksen ruumiin olemisen ehtoollisessa, kun me sanomme: “Tämä
on minun ruumiini”, niin vastaan: mistä tulee voima siihen, että vuori
siirtyy ja kukistuu mereen sanoessamme: “siirrä itsesi ja kukistu mereen”?
Epäilemättä se ei johdu meidän puhumisestamme, vaan Jumalan käskystä, joka on
liitettynä meidän puhumiseemme. Samoin mikä voima saattaa veden tulemaan
kalliosta, vaikkei Mooses tee muuta, kuin lyö sitä. Jos paljas lyöminen
riittäisi, niin tahtoisimme mekin kaikki tehdä vettä kivistä. Mutta siinä on
Jumalan käsky, eikä Mooseksella ole mitään muuta voimaa, kuin että hän saattaa
lausua tämän tekosanan: minä lyön kalliota. Näin voisin minäkin kyllä puhua
eikä siitä kuitenkaan tulisi mitään vettä, sillä tuo käskysana on lausuttu
Moosekselle eikä minulle.
Samoin tässäkin, vaikka
lausuisin kaiken leivän ylitse: “Tämä on Kristuksen ruumis”, ei siitä seuraisi
yhtään mitään. Mutta kun me hänen asetuksensa ja käskynsä mukaan sanomme
ehtoollisessa: “Tämä on minun ruumiini”, niin se on hänen ruumiinsa, ei
meidän sanomisemme eli tekosanan tähden, vaan hänen käskynsä tähden, hän kun on
käskenyt meidän niin puhua ja tehdä, ja liittänyt käskynsä ja tekonsa meidän
puhumiseemme.
Uskonpuhdistusta koskevia
kirjoja 1898, 30-35. Käännöstä tarkastettu Walchin ja Clemenin laitosten
mukaan.