KESKUSTELUA:
Onko
helluntaioppi todella pielessä?
Olli-Pekka Ylisuutari puuttui tässä lehdessä Aki
Finnilän kanssa käymääni keskusteluun. Yritän vastata lyhyesti hänelle.
Ylisuutari väittää, että minulta menevät sekaisin Kristuksen
ansio ja tämän ansion jakaminen. Mutta kyllä ansion jakaminen sakramentin
kautta lapselle on ihmiskeksintö, sillä Raamatun kohdat, joihin Ylisuutari
perustelussaan viittaa, eivät sovi lapsikasteeseen. Apt. 2:38 liittää
kasteeseen parannuksen teon ja Apt. 22:16 Kristus-nimen avuksi huutamisen. Kun
jättää tekstistä puolet pois, saa sen tukemaan vaikka minkälaista oppia, mutta
ei se ole Raamatulla perustelua. Raamatun mukaan kasteella on merkitystä, jos
siihen liittyy Jumalan vaikuttama parannus ja kääntymys.
Myös omalaatuista oli lapsen uskon tulkinta, sillä
siinä temmattiin yksityinen kohta irti tekstiyhteydestään. Ylisuutari mainitsee
Hebr. 11:6: “Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen”, mutta ei kerro, että sama
luku määrittelee uskon lujaksi luottamukseksi ja ojentautumiseksi. Täytyy olla
tietoinen mihin luottaa, mihin uskomalla saa todistuksen ja minkä mukaan
ojentautuu. Pienellä rintalapsella ei ole tätä uskoa.
Raamattu määrittelee uskon selvästi. Aina, kun
Raamattu puhuu pelastavasta uskosta, se puhuu tietoisesta uskosta
evankeliumiin. Mikä tahansa usko ei pelasta, vaan uskon kohde ratkaisee.
Raamattu sanoo: “Uskon kautta hänen vereensä”, Room. 3:25. Pelastava usko on
uskoa Jeesuksen sovintovereen eikä psykologinen uinuva tila.
Emme opeta uudestisyntymättömän vapaan tahdon
ratkaisua, sillä ihmisen tahto vastustaa Jumalaa (Room. 3:11; 8:7; Kol. 1:21),
mutta Pyhän Hengen herättämä ihminen voi valita, ja silloin Pyhä Henki
synnyttää uskon. Helluntaiopin mukaan uskon saaminen ei siis perustu ihmisen
luonnollisiin kykyihin tai voimiin, kuten Ylisuutari moittii.
Koska lapsella ei ole Raamatun ilmoittamaa uskoa
evankeliumiin, meidän täytyy uskoa Raamatun sana: “Samoin kuin yhden
ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin
myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille
elämän vanhurskauttamiseksi”, Room. 5:18. Kumpikin koituu ilman sakramentteja
lapselle, sillä Jumala ei ole jättänyt ymmärtämättömän lapsen taivaaseen pääsyä
tai helvettiin joutumista vanhempien mielivallan varaan: vievätkö he lapsensa
kasteelle vai eivät.
Meidän täytyy uskoa myös Raamatun sana: “Syntiä ei
lueta, missä lakia ei ole”, Room. 5:13. Yksityisen elämässä on sama kronologia
kuin pelastushistoriassakin. Lapselle laki ei ole vielä tullut, siksi syntiä ei
lueta hänelle, vaan Kristuksen vanhurskaus. Kun laki aikanaan tulee, synti
virkoaa (Room. 7:9). Silloin jokainen periturmeluksen pettämänä lankeaa ja
tarvitsee Pyhän Hengen herätyksen, kääntymyksen ja Pyhän Hengen synnyttämän
uskon evankeliumiin. Ei Kuosmanen ole tehnyt aikarajaa, vaan Raamattu. Ei ole
viisasta puolustaa oppiaan väärin syytöksin.
Juhani Kuosmanen