Kommentteja teokseen J. Gerhard, Oppi Jumalan
sanasta. Pieksämäki 2000, 531 s.
Matti Roininen, Nastola
Johann Gerhard (1582-1637) oli saksalainen
luterilainen jumaluusoppinut. Hän vaikutti aikana, jolloin paavikirkko pani
vointinsa mukaan täytäntöön Trenton kirkolliskokouksen päätöksiä. Tätä on
pidettävä päätösten nojalla paavin antikirkon perustavana kokouksena. Siksi on
harhaanjohtavaa tarkastella katolista kirkkoa nykyisellään uskonpuhdistusta
edeltäneen kauden valossa. Koko uskonpuhdistusliike yhteiskunnallisine
seuraamuksineen on nähtävissä puolustuksena paavin maailmanvaltaan pyrkivää
totalitarismia vastaan. Paras keino oli luterilaisten dogmaatikkojen mielestä
tukeutuminen Raamatun auktoriteettiin.
Uskonpuhdistajat ja heitä seuranneet puhdasoppiset
teologit tekivät eron paavillisuuden ja yleisen kirkollisuuden välillä pyrkien
osoittamaan sen vieraaksi “istutukseksi” (Matt. 15:13) kristikunnassa. He
liittyivät mielellään kirkolliseen traditioon ja ottivat sieltä esimerkkejä
sikäli kuin ne olivat sopusoinnussa pääohjeen eli Raamatun kanssa. He edustivat
kirkollista jatkuvuutta ja paavi poikkeamista siitä.
Gerhard kiinnittää esillä olevassa [kyseisessä]
teoksessa erityistä huomiota Trenton päätöksiin, joissa paavikirkko kanonisoi
Raamatun apokryfikirjat, otti tradition opin lähteeksi ja ohjeellisti versio
Vulgatan. Nämä päätökset olivat edellytyksistään katsoen perusteltuja sillä
katolisuudelle ominaisella aatteella, jonka mukaan Pyhä Henki johtaa kirkkoa
viime kädessä virallisen edustuksen kautta. Gerhard näkee paljon vaivaa sen
osoittamiseksi, että paavi on raskaasti ja suorastaan rikollisesti poikennut
paitsi Raamatusta myös siitä kirkollisesta traditiosta, jota sanoi edustavansa.
Gerhard tunnustautuu muiden luterilaisten
dogmaatikkojen tavoin sanainspiraatioon vedoten sellaisiin klassillisiin
kohtiin kuin 2 Piet. 1:21 ja 2 Tim. 3:16. Raamattu on Pyhän Hengen
vaikutuksesta Jumalan ilmoitus, joka on saatettu kirjoituksen muotoon.
Erityisen mielenkiintoisia ja valaisevia ovat perustelut sille, että
vokaalimerkit ovat peräisin samalta ajalta kuin VT:n kirjatkin eikä vasta
masoreeteilta (600-800 l. j. Kr.). Missä voidaan osoittaa kieli, jossa ei ole
vokaaleja? Vokaalit ovat puhumisen ja kirjoittamisen henki.
Pyhä Henki on antanut käskyn kirjoittaa, mikä ei
suinkaan edellytä inhimillisen ymmärryksen ja tunteen sulkemista
kirjoittamistapahtuman ulkopuolelle. Luterilaiset dogmaatikot ovat olleet tästä
yhtä mieltä.
Käsitys ns. mekaanisesta inspiraatiosta on
pakanallista alkuperää. Se luetaan totuuden vastaisesti luterilaisten
dogmaatikkojen tiliin ikään kuin 1600-luvun mekanistiseksi muuttunut
maailmankuva olisi ollut pontimena myös raamattukäsitykselle. Raamattu tulee
ottaa vastaan Jumalan sanana sen itsensä tähden. Siinä on alkuperäinen totuus
ja voima niin kuin tulessa itsessään on voima valaista ja polttaa.
Gerhard huomauttaa siitä, että alkuaikana ihmiset
ottivat apostolien sanan vastaan Jumalan sanana ilman, että mikään “Kirkon
todistus” olisi ollut sitä edeltämässä. Kristillisellä uskolla täytyy olla
sellainen pettämätön todistus ja perusta, jonka voi antaa yksin Jumala.
Raamattu ei olisi kristillisen opin ja uskon lähde, jos olisi olemassa jokin
muu tekijä sen edellä ja sitä ylempi, jonka tähden Raamattu olisi uskottava.
Tällöin langettaisiin sokeaan pakanuuteen, jolle on ominaista ylpeä ihmisen
jumaloiminen. Raamatun auktoriteetti on välitön seuraus Pyhän Hengen
inspiraatiosta. Jos se perustetaan johonkin muuhun, asetutaan Pyhän Hengen
vaikutuksen ulkopuolelle eikä Jumalaa enää kunnioiteta Jumalana. Ajatteleva
lukija huomannee, mitä esille tulleet näkökohdat merkitsevät arvioitaessa
teologiaa yleisemminkin.
Kanonisuus tarkoittaa ohjeellisuutta. Erikseen ovat
apokryfiset eli kätketyt kirjat, jotka pidettiin erillään profeetallisista
kirjoista. Niillä ei ollut alun alkaenkaan jumalallista arvovaltaan. Uudessa
Testamentissa on ns. antilegomena-kirjoja, joiden apostolisuudesta ei ollut
yksimielistä todistusta sikäli kuin on kysymys niiden alkuperästä. Kysymys
kaanonista oli katolisille uskon asia, mutta luterilaisille lähinnä
historiallinen kysymys, jollaisena Gerhard sitä käsitteli.
Luterilaisten ja katolisten välillä nousi ankara
kiista kaanonin rajoista, koska Trenton kokouksessa lausuttiin kiroustuomio
niille, jotka eivät lue sen hyväksymiä kirjoja kanonisina ja kaiken lisäksi
siinä latinalaisessa muodossa kuin ne on esitetty Vulgatassa. Kaanonin käsittely
kattaa Gerhardin teoksesta reilun kolmanneksen. Parempaa ja perusteellisempaa
esitystä kaanonista ei liene suomeksi aikaisemmin julkaistu.
Gerhard ottaa kirjan kanonisuuden edellytyksinä kolme tunnusmerkkiä,
joiden kaikkien pitää täyttyä: 1. profeetallinen alkuperä, 2. kieli, ja 3.
sisältö. Koska Jumalan sana on annettu juutalaisille (Room. 3:1), on Gerhardin
mielestä johdonmukaista ja oikein pitäytyä siihen kanonisten ja
apokryfikirjojen erotteluun, jonka hebrealaiset ovat suorittaneet. VT:n kaanon
oli olemassa Jeesuksen ja apostolien aikana. Kun nämä eivät suorittaneet mitään
oikaisua, kristittyjen on syytä noudattaa heidän esimerkkiään. Kun UT:n
kaanonin rajoja selviteltiin kirkolliskokouksissa, Gerhard korostaa näin
menetellyn asiasyiden eikä kirkollisten valtapyyteiden nojalla. Lisäksi hän
osoittaa, että lahkolaisille ja harhaoppisille on tunnusomaista kaanonin
mielivaltainen laajentaminen tai typistäminen.
Gerhard näki muiden luterilaisten oppineiden tavoin,
mihin paavikirkko pyrki kaanonia koskevilla päätöksillä. Kysymyksessä oli
kirkon arvovallan asettaminen Raamatun yläpuolelle ja edelleen paavin
arvovallan tukeminen. Siksi kiistan ydin ei koskenutkaan kaanonin rajoja eikä
ylipäätään Raamatun auktoriteettia, vaan sitä, MISTÄ RAAMATUN AUKTORITEETTI ON
PERÄISIN. Tämä Gerhardin suorittama kiistakysymyksen (status controversiae)
määritys on ytimekäs ja on aiheellisesti kulkenut luterilaisessa
kirjallisuudessa hänen nimissään. Kuitenkin voimme todeta, että Lutherilla
esiintyy samansuuntainen havainto ennen Trentoa (Gal. pid. selitys s. 78).
Raamattu on käännettävä uskonpuhdistuksen johtavan
periaatteen mukaan alkukielistä (heprea ja kreikka). Kun tapahtumien kulku
luisti pois paavin käsistä, nähtiin suureksi syyksi uskonpuhdistajien
tukeutuminen suoraan alkutekstiin. Kirkon käyttämä tuhatvuotinen versio Vulgata
jäi latinankielisenä museotavaraksi, kun kansa sai lukea Jumalan sanaa
äidinkielellä. Kiista oli valmis, kun luterilaiset osoittivat Vulgatassa
käännösvirheitä. Kun käännös kanonisoitiin Trentossa eli määrättiin kirouksen
uhalla ohjeelliseksi, kanonisoitiin samalla joukko virheitä. Gerhard totesi
osuvasti, että käännöksestä oli tullut kirkolliskokouksen päätöksellä aitoperäinen
eikä siitä ollut lupa vedota enää lähteisiin. Tämä puolestaan soti raskaasti
itse raamattuperiaatetta vastaan.
Gerhard omistaa paljon huomiota Raamatun
täydellisyydelle, koska se on suora seuraus inspiraatiosta. Täydellisyyden
ominaisuuteen kuuluu, ettei sitä voida tehdä täydellisemmäksi. Gerhard
huomauttaa, ettei Raamattu tarvitse täydennykseksi mitään, ei edes Kirkon
todistusta. Hän tarkoittaa tällöin sisällöllistä ja opillista täydellisyyttä
eikä esimerkiksi sitä, että kaikki Jeesuksen opetukset ja apostolien
kirjoitukset olisivat määrältään täydellisesti kirjoihin vietyinä. Mooseksen
lain mukaan pyhiin kirjoituksiin ei saanut lisätä mitään eikä niistä saanut
ottaa mitään pois. Jeesus antoi opetuslapsille lähetyskäskyssä opetettavaksi
kaikille kansoille maailman loppuun asti sen, minkä hän oli käskenyt
apostoleidensa pitää. Siksi ei voida edes kuvitella, että apostolit olisivat
jättäneet kirjoitetun Jumalan sanan rinnalle suullisen perimätiedon vieläpä
niin, että kirjoitettu Jumalan sana olisi välttämättä juuri sen avulla
vahvistettava ja tulkittava. Päinvastoin oli ajateltava niin, että apostolit
kirjoittivat totuuden vahvistamiseksi uskovissa sen, minkä he olivat aiemmin
suullisesti julistaneet (1 Joh. 1:1ss.).
Gerhard ottaa esimerkiksi sen, kuinka tuomitsevasti
Kristus suhtautui kirjoittamattoman tradition eli isien perinnäissääntöjen
asettamiseen kanonisten kirjoitusten rinnalle. Loppujen lopuksi vetoaminen
suulliseen traditioon on tyhjänpäiväistä, koska sekin on säilynyt kirjallisessa
muodossa. Gerhard viittaa tässä yhteydessä Talmudiin. Lisäksi hän muistutti
siitä, että harhaoppisilla oli jo varhaisina aikoina tapana verhota oppejaan
perimätiedon viittaan ja tyrkyttää niitä kirkolle. Kun kiistan kumpikin
osapuoli oli tietoinen tästä ja koska monet arvovaltaiset opettajat olivat eri
mieltä perimätiedosta, tuli tarpeelliseksi selvittää, kuka erottaa oikean
tradition väärästä.
Katolisen vastapuolen (jesuiitta Bellarmini) mielestä
vain Kirkko kykeni erottamaan oikean tradition väärästä. Käytännössä traditio
on sitä, mitä Kirkko traditioksi sanoo. Vaikka Kirkko tarjoaisi kuinka
hurskaita perimätietoja tahansa, ne ovat Gerhardin mukaan kuitenkin
ristiriidassa sen periaatteen kanssa, ettei Jumalan sanoihin saa mitään lisätä.
Hän käyttää runsaasti historiallista todistusaineistoa siksi, että paavillinen
puoli vetoaa historiaan esiintyen traditionsa hallitsijana ja tulkitsijana,
mutta rakentaen samalla omaa traditiotaan. Näemme, kuinka tämä kehitys johti
1800-luvulla siihen, että paavi julisti Maria-dogmia valmistellessaan:
“Traditio olen minä.”
Gerhard näki selvästi, että paavikirkko pyrki kaikilla
keinoilla paavin arvovallan kasvattamiseen. On suorastaan hämmästyttävää, miten
valmis v. 1870 hyväksytty erehtymättömyysdogmi oli jo 1600-luvun
jesuiittateologiassa: “Kirkon sana ei ole puhtaasti inhimillinen, vaan
tavallaan jumalallinen ... kirkolliskokouksen tai paavin, kun hän opettaa
istuimellaan istuen, ei ole ihmissanaa, vaan tavallaan Jumalan sanaa”
(Bellarmini s. 48). - Tämä sisältyi alusta alkaen paavilliseen avaintenvallan
käsitteeseen. - Kuka siis ratkaisee tradition oikeellisuuden ja muut
jumalallista auktoriteettia kaipaavat kiistat? Gerhardin vastaus on
yksinkertainen: “Pelkkä Raamatun sana on tuomarin ääni ja oikeusohje uskonkiistoissa”
(s. 452). Tämä valta ei kuulu paaville, joka tahtoo omistaa itselleen
kuuluvaksi erehtymättömyyden erikoisoikeuden ja Pyhän Hengen sivustatuen.
Gerhard perustelee kantansa jatkossa tavalla, joka soveltuu
erehtymättömyysdogmin (v. 1870) kriittiseen tarkasteluun.
Gerhardin teos on arvokas todistus siitä, että
uskonpuhdistuksen perintöä vaalittiin 1600-luvulla tavalla, josta on koitunut
siunaus myöhemmille sukupolville. Se kirjoitettiin aikana, jolloin nykyisen
kriittisen raamatuntutkimuksen periaatteet olivat näkyvissä paavikirkossa,
lahkoliikkeissä ja humanismissa (Erasmus. Suarez ja Socinus). Historiallinen
tarkastelutapa johtaa ajattelemaan jatkuvuutta. Ei voitane pitää sattumana,
että kriittinen raamatuntutkimus löi itsensä läpi protestanttisissa maissa
juuri samaan aikaan kun paavi julistettiin erehtymättömäksi. Historiallisesti
katsoen kriittinen raamatuntutkimus on raivannut tietä Antikristukselle.
Kun otamme tarkastelun kohteeksi esimerkiksi kiistan
Raamatun kirjojen kanonisuudesta, havaitsemme kysymyksenasettelun muuttuneen
kriittisessä raamatuntutkimuksessa, sillä siinä on luovuttu kaikkien kirjojen
kanonisuudesta kyseen alaistamalla niiden alkuperä ja selittämällä ne
anonyymiseksi perimätiedoksi. Kun paavi nosti tradition, joka on inhimillistä
sanaa, Raamatun rinnalle, niin nykyprotestanttinen teologia on alentanut koko
Raamatun tulkituksi ja uudelleen tulkittavaksi perimätiedoksi. Gerhardin
ajatuskulun mukaan tämä on silkkaa pakanuutta. Nykyluterilaisuudella ei ole
enää Jumalan sanaa, jolla se kykenisi puolustautumaan kaikkia uskontoja
syleilevää paavia vastaan.
Suomen ev. lut. kirkon virallisessa
raamattukannanotossa “12 teesiä Raamatusta” todetaan, ettei luterilaisella
kirkolla ole yksityiskohtaista dogmia Raamatusta. Siihen nähden Gerhardin teos,
jonka nimi suomalaisessa laitoksessa on sattuvasti “Oppi Jumalan sanasta”,
antaa kohtalaisen haasteen vertailuun. Kumpi on linjassa luterilaisen
tunnustuksen kanssa, tämä vai piispojen raamattuteesit? Asia on
kauaskantoisempi kuin yhden kysymyksen selvittely. Ilman Raamatun
auktoriteettia ja nimenomaan sen ratkaisijan asemaa ei kirkossa voida saavuttaa
oikeaa yksimielisyyttä puhumattakaan siitä, että suhde Jumalaan olisi kunnossa
henkilökohtaisella tai yleisellä tasolla.
Gerhardin teos
on suositeltavia perusopintoja kristityille. Sitä voidaan käsittää
pitkälle ilman teologisia esitietoja. Katolisen ajattelun tunkeutuessa
tieteellisen jumaluusopin raunioittamaan kirkkoon saamme panna kuitenkin ilolla
merkille luterilaisen oppitunnustuksen ja oikeaoppisten dogmaatikkojen
kannanottojen ajankohtaisuuden. Kun uskomme Kristukseen, on pyhä
velvollisuutemme vastustaa Antikristusta. Antakoon Jumalan uskonpuhdistuksen
liekin syttyä uudelleen maassamme!