Mitä kaste on?
Luther vastaa: Se ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan
käskyyn sisältyvää ja Jumalan sanaan yhdistettyä vettä.
Mitkä ovat kasteen perustavat osat?
1. Vesi (Joh. 3:5; Ef. 5:25-26; Ap. t. 10:47).
2. Jumalan sana (Ef. 5:26: “Puhdistaen veden pesossa
sanan kautta” - “sana” viittaa Kristuksen käskyyn, joka koskee kasteen
toimittamista, Matt. 28:19, sekä armon lupaukseen, Mk. 16:16). Kastetta koskeva
käsky ja siihen liittyvä Jumalan lupaus on todellinen vihkiminen ja
pyhittäminen, jolla kasteesta tulee puhdas vesi (Hes. 36:25), elämän vesi (Hes.
47:9; Sak. 14:8) ja uudestisyntymisen peso (Tiit. 3:5).
Onko sekin kaste, jos asetussanat lausutaan
veden yli, mutta ketään ei kasteta?
Ei suinkaan. Kun Kristus näet sanoo: kastakaa heidät,
hän epäilemättä tahtoo ja käskee, että kasteen tulee olla toimitus, jossa joku
kastetaan vedellä, joka on liitetty Jumalan sanaan. Ja siksi Paavalikin kutsuu
kastetta pesoksi (Ef. 5:26; Tiit. 3:5). Mutta kastetta ei ole asetettu kellojen
tai joidenkin muiden luotujen kastamista varten, vaan sitä varten, että kansat
(Matt. 28:19), ts. ne, jotka ovat syntyneet lihasta (Joh. 3:6), kastettaisiin
syntien anteeksiantamiseksi (Ap. t. 2:38).
Miksi kastetta toimitettaessa ei käytetä yleistä lausumaa (kastakaa kaikki kansat), vaan sanoja “minä kastan sinut”?
Siitä syystä, että sakramenteille on ominaista se,
että niiden kautta Jumala on tekemisissä kunkin ihmisen kanssa
henkilökohtaisesti ja erikseen (Ap. t. 2:38), että täten jokaisella uskovalla
olisi sydämessään varmana todistuksena, vakuutuksena ja sinettinä se, että
armon lupaus on erikseen tarjottu hänelle ja sovellettu häneen (Gal. 3:27; 1. Piet. 3:21; Ap. t.
2:38).
Mikä on näiden sanojen merkitys:
Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä?
1. Sillä osoitetaan, että kaste toimitetaan Jumalan,
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, nimessä, ts. Hänen käskystään.
2. Sillä ilmaistaan, että meidät kastetaan tosi
Jumalan nimessä, ts. siten, että Häntä huudetaan avuksi. Tai, kuten sanat
kreikan kielessä kuuluvat, “nimeen”, ts. tosi Jumalan, joka on Isä ja Poika ja
Pyhä Henki, tuntemiseen ja Hänen avuksi huutamiseensa.
3. Ennen kaikkea nuo sanat alleviivaavat sitä, että
kastetta toimitettaessa pastori ei toimi omassa nimessään, vaan itse Jumala,
Isä, Poika ja Pyhä Henki, on läsnä, ja Hän on ulkonaisen palvelusviran kautta
tekemisissä kastettavan kanssa. Isä Jumala ottaa kastettavan armoon Pojan
ansion tähden ja pyhittää hänet Pyhän Hengen kautta vanhurskauteen ja
iankaikkiseen elämään. Näin ollen “nimessä” tarkoittaa samaa kuin Jumalan,
Isän, Pojan ja Pyhän Hengen, sijasta ja puolesta. Paavali puhuu samoin
evankeliumin saarnasta ja synninpäästöstä (2 Kor. 2:10; 5:20).
Onko Jumala, Isä, läsnä kasteessa?
Varmasti. Hän ei ole läsnä vain sillä tavalla kuin Hän
on kaikkialla läsnä ja täyttää kaikki, vaan sillä tavalla, että tämän peson
kautta Hän pelasti meidät laupeutensa mukaan, että vanhurskautettuina Hänen
armostaan Kristuksen tähden me tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi Pyhän
Hengen kautta (Tiit. 3:5,7). Samoin Jumala, Isä, on läsnä kasteessa sillä
tavalla, että Hän siinä tekee hyvän omantunnon liiton itsensä ja meidän
välillämme Kristuksen kautta (1 Piet. 3:21).
Onko Jumalan Poika läsnä kasteessa?
Paavali todistaa tämän hyvin kauniin sanoin Ef.
5:25-26: Kristus antoi itsensä seurakunnan edestä, että Hän pyhittäisi sen
puhdistaen sen veden pesossa sanan kautta. Samoin hän sanoo, että meidät on
kastettu Kristuksen kuolemaan (Room. 6:3) ja Kristuksen ylösnousemukseen (1
Piet. 3:21). Me puemme kasteessa päällemme Kristuksen (Gal. 3:27). Apostolien
teoissa käytetään ilmausta ’kastaa Kristuksen nimeen’.
Onko myös Pyhä Henki läsnä kasteessa?
Me olemme syntyneet uudesti vedestä ja Hengestä, että
me pääsisimme sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5; Tiit. 3:5-7).
Tällä perusteella ihmisiä on neuvottava ja opetettava,
etteivät he pidä kastetta vain ihmistekona vaan Jumalan tekona, että nimittäin
koko pyhä Kolmiykseys on siinä läsnä ja on tekemisissä köyhän syntisen kanssa
ulkonaisen palvelusviran välityksellä niin, että Hän puhdistaa tämän synneistä,
päästää hänet kuolemasta, saatanasta ja iankaikkisesta kadotuksesta ja sen
sijaan antaa hänelle vanhurskauden ja iankaikkisen pelastuksen.
Mikä on kasteen hyöty, voima eli vaikutus?
Kasteen asetussanat ja monet muut Raamatun kohdat
osoittavat tämän meille, esim. Mk. 16:16; Ap. t. 2:38; 22:16; Ef. 5:25-26;
Tiit. 3:5,7; Joh. 3:5; 1 Piet. 3:21. Siksi Luther sanoo oikein
katekismuksessaan: kaste vaikuttaa syntien anteeksiantamuksen, päästää
kuolemasta ja paholaisesta ja antaa iankaikkisen pelastuksen kaikille, jotka
uskovat tämän, kuten jumalallisen lupauksen sanat julistavat.
Mutta tämä kasteen hyöty riippuu
epäilemättä Kristuksen kuuliaisuuden ja kärsimyksen tuottamasta ansiosta. Onko
ihmiset siis johdatettava pois Kristuksesta ja tuotava Hänen sijastaan
kasteeseen?
Jos Kristus erotetaan kasteesta tai kaste Kristuksesta
(kuten sakramenttilaiset tekevät), silloin veden peso ei todellakaan itsessään
voi vaikuttaa tai antaa mitään näistä asioista, vaan se on ja pysyy vain
pelkkänä merkkinä. Mutta Kristus on kastetoimituksessa läsnä niin, että meidät
kastetaan Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa (Room. 6:3; 1 Piet. 3:21),
että me vieläpä puemme kasteessa Kristuksen päällemme (Gal. 3:27) ja Hän itse
puhdistaa meidät tällä pesolla (Ef. 5:25-26). Samoin Jumala, Isä, jakaa,
lahjoittaa ja sinetöi uskoviin Kristuksen ansion Pyhän Henkensä kautta
kasteessa ja kasteen kautta (Tiit. 3:5-6). Niinpä siis ei vesi eikä pastorin
toiminta saa aikaan ja vaikuta niitä asioita, joiden kasteessa sanotaan
tapahtuvan, vaan ne saa aikaan ja vaikuttaa itse Jumala, Isä, Poika ja Pyhä
Henki, kasteen kautta, joka on Jumalan itsensä säätämä ja asettama vakinainen
välikappale tätä tarkoitusta varten. Siksi meitä ei suinkaan kasteen
välityksellä johdateta pois Kristuksesta, vaan sen välityksellä, ikään kuin
vakinaisen välikappaleen välityksellä, meidät johdetaan Kristuksen luo ja
liitetään Hänen yhteyteensä (Room. 6:4-5; Mk. 10:14). Sillä Kristus on
hankkinut meille pelastuksen ristillä, mutta kasteessa ja kasteen kautta se
jaetaan, sovelletaan ja sinetöidään uskoviin (Mk. 16:16).
Kuinka kauan tämä kasteen pelastava
vaikutus kestää?
Ihmisen koko elinajan tämän maan päällä, vieläpä iankaikkiseen
elämään (Mk. 16:16). Me olemme syntyneet uudesti kasteessa, että meistä tulisi
iankaikkisen elämän perillisiä toivon mukaan (Tiit. 3:7); vrt. Ef. 5:26-27;
tämä alkaa tässä elämässä mutta tulee täydelliseksi tulevassa elämässä. Ja on
todellakin hyvin suloinen lohdutus, että koko elämämme ajan kaste on meille
kuva hyvin varmasta sopimuksesta ja julkinen todistus, että meidät on tehty
osallisiksi Kristuksen ansiosta sillä tavalla, että me voimme aina etsiä ja
saada jatkuvaa lohdutusta siitä, kuten Paavali lohduttaa galatalaisia kerran
saadun kasteen perusteella, kun he katuivat lankeemuksen jälkeen (Gal. 3:27).
Mutta entä jos se, joka on kastettu, hylkää
parannuksen teon ja kadottaa uskon?
Kasteen pelastaviin hedelmiin, joista olemme puhuneet,
tartutaan, niihin pitäydytään ja ne säilytetään uskolla (Mk. 16:16). Sen tähden
siellä, missä ei ole parannuksen tekoa eikä mitään hyviä hedelmiä seuraa vaan
ainoastaan pahoja, siellä epäilemättä ei ole oikeaa ja pelastavaa uskoa, kuten
edellä huomautettiin. Samoin sillä, joka ei etsi tai säilytä Jumalan armoa
Kristuksessa, vaan halveksii sitä ja hylkää sen, ei ole oikeaa uskoa. Ja vaikka
hänet on kastettu, hän silti on tämän jumalallisen tuomion alainen: “se, joka
ei usko, tuomitaan kadotukseen”.
Entä jos joku lankeaa pois
kasteen liitosta mutta myöhemmin kääntyy jälleen. Voiko hän enää saada
lohdutusta kasteestaan?
Paavilaiset opettavat, että synti omaatuntoa vastaan
murskaa kasteen arkin palasiksi ja tuhoaa sen niin täysin, ettei sitä voida
korjata. Siksi niiden, jotka katuvat, ei tule palata kasteen liittoon, vaan
heidän tulee tarrautua toiseen lankkuun, nimittäin meidän parannuksen tekomme
ja tekojemme lankkuun, jonka avulla me voimme välttää kadotuksen syvyyden.
Mutta Jumalan kiitos, meidän epäuskomme ei vaikuta mitään Jumalan
uskollisuuteen (Room. 3:3-4; 2 Tim. 2:13). Jumala ei tahdo, että armo, johon me
olemme päässeet kasteen välityksellä, perustuu siihen, että jos me olemme
uskottomat, niin Hänkään ei ole uskollinen, ei vaikka me katuisimme ja palaisimme
siihen. Vaan, kuten vanhat ovat hyvin sanoneet, kaste on ovi, jonka kautta me
pääsemme sisälle ja meidät otetaan Kristuksen yhteyteen ja hänen ansioidensa
osallisuuteen, niin että voimme pysyä siinä tai jos lankeamme siitä, niin
meillä on alati takaisin pääsy ja paluutie tuohon armoliittoon todellisessa
katumuksessa uskon kautta, koska kaste on voimassa tänäkin päivänä (Jer. 3).
Onko kaste toistettava aina kun me
lankeamme?
Ei suinkaan. Sillä se liitto, jonka Jumala teki meidän
kanssamme kasteessa, on iäti kestävä liitto (Jes. 55:3). Kaste on sinetti, joka
todistaa, että Jumala tahtoo alati pitää tämän armoliiton, jonka Hän kerran
teki meidän kanssamme, milloin tahansa ja niin usein kuin me palaamme siihen.
Ei ole siis tarpeen toistaa kastetta aina, kun me lankeamisen jälkeen käännymme
takaisin. Samoinhan Vanhassa Testamentissa ne, jotka olivat langenneet, eivät
toistaneet ympärileikkausta kääntymyksessään, vaan he palasivat vakavasti
katuen oikean uskon kautta armoliittoon, jonka Jumala oli tehnyt heidän
kanssaan ympärileikkauksessa. Niinpä Paavali ei kastanut uudelleen
korinttolaisia ja galatalaisia, jotka olivat jälleen kääntyneet Jumalan puoleen
lankeemuksensa jälkeen, vaan hän ohjasi heidät siihen liittoon ja siihen
lohdutukseen, jonka he olivat kerran kasteessa saaneet (1 Kor. 6:11; 12:13;
Gal. 3:27). Herran ehtoollisesta on kirjoitettu: Niin usein kuin te teette
tämän jne. Mutta kasteeseen ei liity mitään tämänkaltaista käskyä: Niin usein
kuin teidät kastetaan jne.
Sisältyykö kasteeseen myös muita
vaikutuksia ja hyötyä?
Kasteen tärkein hyöty ja lohdutus on se, josta me
olemme puhuneet tähän asti. Mutta Paavali mainitsee lisäksi myös toisen kasteen
vaikutuksen. Sillä hän sanoo Tiit. 3:5: Kaste on 1. uudestisyntymisen peso; me,
jotka luonnostamme olimme vihan lapsia, olemme syntyneet uudesti vedestä ja
Hengestä niin, että me Kristuksen tähden olemme Jumalan lapsia. Hän sanoo, että
se on myös 2. Pyhän Hengen uudistus.
Mitä tämä uudistus sitten on?
Paavali selostaa ja kuvaa lyhyesti mutta seikkaperäisesti
koko tämän uudistusprosessin Roomalaiskirjeen 6. luvussa (6:4ss.). Siinä hän
sanoo ensiksi, että meidät, jotka on kasteen kautta istutettu Kristuksen
kuolemaan, on myös haudattu Hänen kanssaan kuolemaan. Kristuksen kuoleman voima
ja vaikuttavuus ei nimittäin anna meille ainoastaan syntejä anteeksi, vaan se
alkaa myös kastetuissa Pyhän Hengen kautta ristiinnaulita, kuolettaa ja haudata
heidän lihassaan olevaa syntiä, ettei se hallitsisi meidän ruumiissamme emmekä
me tottelisi sen haluja, vaan että synnin ruumis tuhottaisiin. Toiseksi hän
sanoo, että kasteen kautta meidät on myös tehty osallisiksi Kristuksen
ylösnousemukseen, nimittäin että sen kautta Pyhä Henki uudistaa mielen, että me
puemme päällemme uuden ihmisen, joka on luotu Jumalan mukaan totuuden
vanhurskauteen ja pyhyyteen (Ef. 4:24).
Miten kehotukset uuteen elämään on
johdettava kasteesta?
Paavalin esimerkin mukaan (Room. 6:3-4, 6, 11-12).
Sillä samoin kuin Jumala teki kasteessa meidän kanssamme armon ja hyvän
omantunnon liiton, niin myös me toisaalta lupasimme Hänelle kuolla synnille ja
elää vanhurskaudelle. Tästä syystä kastetoimituksessa abrenuntiaatiolle
(irtisanoutuminen) annettiin tämä kysymys ja vastaus -muoto: Luovutko
paholaisesta? Vastaus: Luovun jne. Siksi on kauhea synti häpeämättömästi rikkoa
tämä liitto. Sillä siten me estämme ja tuhoamme Pyhän Hengen työn, kun Hän
vaikuttaa meissä uudistusta. Mutta kaikki uskovat voivat ja heidän tulee
luottavaisesti rukoilla ja anoa kasteen suomalla oikeudella Pyhää Henkeä
kuolettamaan lihan teot heissä ja puhdistamaan ja uudistamaan heidän sydämiään
yhä enemmän.
Ovatko kasteen vaikutukset ja hyödyt
välittömästi täydelliset ja valmiit kastetuissa?
Uudestisyntyminen, ts. lapseksiottaminen ja syntien anteeksiantamus
on täydellinen ja valmis uskovissa välittömästi kasteen jälkeen ja silti se
koskee ihmisen koko elämää. Mutta
uudistus tosin alkaa kasteessa ja etenee päivittäin, mutta lopullisesti se
tulee täydelliseksi tulevassa elämässä. Sillä tässä nykyisessä elämässä
uudistus on vielä epätäydellinen ja sen tulee enentyä päivästä päivään (2 Kor.
4:16; Ef. 4:22-23; Kol. 3:10; 1 Piet. 2:1-2).
Onko lapset kastettava?
Kyllä. Sillä lapsia on kastettu kristillisessä
kirkossa apostolien ajoista lähtien ja Jumalan sanan perusteella sitä on
puolustettu ja tämä käytäntö on osoitettu oikeaksi harhaoppisia vastaan. Tästä
todistavat varhaiset kirjoittajat Irenaeus, Cyprianus, Origenes, Ambrosius,
Augustinus ja Khrysostomos.
Perustuuko lapsikaste Jumalan sanaan?
Kyllä. Sillä Kristus julistaa pienistä lapsista:
Senkaltaisten on taivasten valtakunta eli Jumalan valtakunta (Matt. 19:14; Mk.
10:14). Eikä kukaan, joka on syntynyt lihasta, voi päästä sisälle Jumalan
valtakuntaan, ellei hän ole uudestisyntynyt (Joh. 3:3). Tämä uudestisyntyminen
tapahtuu vedestä ja Hengestä (Joh. 3:5). Sillä kaste on uudestisyntymisen peso
(Tiit. 3:5). Koska siis Kristus tahtoo pienten lasten tulevan taivasten
valtakunnasta osallisiksi ja koska sen täytyy tapahtua kasteen välityksellä, niin
on epäilemättä Kristuksen tarkoitus, tahto ja käsky, että pienet lapset on
kastettava. Sillä Jumalan valtakuntaa koskeva lupaus täytyy soveltaa ihmisiin
tietyn Jumalan itsensä säätämän välikappaleen kautta. Sillä lupaus ilman sen
soveltamista ei hyödytä ketään. Siksi myös taivasten valtakuntaa koskeva
lupaus, joka on annettu lapsille (Mk. 10:14), täytyy soveltaa heihin tietyn
välikappaleen kautta. Raamattu julistaa, että tämä välikappale on kaste (Joh.
3:5; Tiit. 3:5).
Toiseksi: Kristus tahtoo, että myös lapset pelastuvat,
sillä Hän sanoo: Taivaallisen Isän tahto ei ole, että yksikään näistä pienistä
hukkuu (Matt. 18:14). Mutta Taivaallinen Isä pelasti meidät uudestisyntymisen
peson kautta (Tiit. 3:5). Siksi Jumalan tahto on, että lapset kastetaan eivätkä
he huku vaan pelastuvat.
Kolmanneksi: lapset sikiävät ja syntyvät synneissä
niin, että luonnostaan he ovat vihan lapsia (Ps. 51:5; Ef. 2:3). Sen tähden
heidän täytyy saada syntien anteeksiantamus, etteivät he huku vaan pelastuvat
(Luuk. 1:77; Room. 4:7). Mutta kaste on jumalallinen välikappale, jonka kautta
synnit annetaan anteeksi ja pestään pois (Ap. t. 2:38; 22:16).
Neljänneksi: Kristus tahtoo ja käskee tuomaan pienet
lapset Hänen luokseen, että Hän siunaisi heidät (Mk. 10:14,16). Miten tämä
tapahtuu? Raamattu julistaa, että ne, jotka on kastettu, ovat pukeneet
Kristuksen päällensä (Gal. 3:27). Sillä heidät on kastettu Hänen kuolemaansa ja
ylösnousemukseensa (Room. 6:3; 1 Piet. 3:21). Kristus puhdistaa ja pyhittää
seurakunnan, jonka edestä Hän antoi itsensä, veden pesossa sanan kautta (Ef.
5:26). Juuri tämä on todellinen siunaus (Gal. 4:14; Ef. 1:3). Siksi tästä
seuraa, että Kristuksen käsky on, että lapset on kastettava.
Viidenneksi: Uuden Testamentin kaste tuli Vanhan Testamentin ympärileikkauksen sijaan (Kol. 2:11-12). Sen tähden, aivan kuten Vanhassa Testamentissa jumalallista armoliittoa ei sovellettu ja sinetöity ympärileikkauksen kautta ainoastaan aikuisiin vaan myös lapsiin (1 Moos. 17:10,12), niin myös nyt Uudessa Testamentissa tuo armo tulee oikein soveltaa ja vahvistaa ikään kuin sinetillä sekä lapsiin että aikuisiin kasteen kautta, koska Jumalan armo ei ole tullut vähäisemmäksi vaan ylenpalttisemmaksi ja rikkaammaksi Uudessa Testamentissa.
Kuudenneksi: Jes. 49:22 profetoi, että Uudessa Testamentissa
ei liitetä ainoastaan aikuisia kirkon jäseniksi, vaan “katso ... he tuovat
sinun poikasi sylissänsä ja sinun tyttäresi olkapäillään”. Pietari sanoo (Ap.
t. 2:39) kastettuaan aikuisia: Tämä lupaus oli annettu teille ja teidän
lapsillenne. Apostolit kastoivat myös kokonaisia perhekuntia (Ap. t. 16:33; 1
Kor. 1:16). Mutta jos puhutaan perhekunnasta tai perheestä, niin epäilemättä
lapset eivät ole siitä poissuljettuja.
Tämän perusteella on siis selvää ja ilmeistä, että
oppi lapsikasteesta ei ole ainoastaan puhdasoppinen vaan myös aivan hyödyllinen
ja välttämätön, ja se antaa hyvin suloisen lohdutuksen vanhemmille ja lapsille.
Mutta Kristus liittää yhteen
opettamisen ja kastamisen sanoessaan: “Kastamalla ja opettamalla”. Onko pienet
lapset siis jätettävä kastamatta, koska heitä ei voida opettaa?
Evankeliumikertomuksesta käy ilmi, että myös
apostoleita loukkasi ja häiritsi tämä kysymys. Sillä kun Kristuksen luo tuotiin
pieniä lapsia, joissa ei ollut ruumiillista raihnaisuutta, apostolit
ajattelivat itsekseen: “Hetkinen! Nuo pienet lapset ovat liian nuoria
vastaanottaakseen sanaa tai opetusta; mitä Kristus sitten voi tehdä heille
pelastuksen asiassa?” Siksi he eivät tahtoneet antaa noiden pienten lasten olla
vaivaksi Kristukselle siten, että heidät tuodaan Hänen luokseen. He arvelivat
sen sijaan, että tuli odottaa, kunnes he olivat kasvaneet ja tulleet
sellaisiksi, joita voitiin opettaa. Mutta Kristus osoittaa suuttumusta heidän
arveluaan kohtaan. Hän sanoo valalla vannoen, että Hän voi ja Hän tahtoo olla
myös sellaisten lasten kanssa tekemisissä, joita Hänen luokseen tuotiin, niin
että myös he voivat tulla osallisiksi Hänen siunauksestaan ja Jumalan
valtakunnasta (Matt. 19:14-15; Mk. 10:14-16; Luuk. 18:16-17).
Hän ei siis sanoillaan Matt. 28:19 (“kastamalla ja
opettamalla”) tarkoittanut sitä, mitä uudestikastajat kuvittelevat, vaan Hän
tarkoitti sitä, että sanan ja sakramenttien tulee liittyä yhteen kirkossa.
Sillä kaste on veden peso sanan kautta (Ef. 5:26). Siellä, missä sanaa ei
opeteta, ei kastettakaan tule toimittaa. Mutta siellä, missä evankeliumia
julistetaan, vanhemmille opetetaan, että armon lupaus on tarkoitettu myös
heidän lapsilleen (Ap. t. 2:39). Niinpä pojat tulee tuoda sylissä ja tytöt
olkapäillä Kristuksen luo; Kristus tahtoo antaa siunauksensa ja Jumalan
valtakunnan myös heille (Mk. 10:14-16).
Sen tähden aivan kuten Vanhassa Testamentissa
käskettiin sekä opettaa että ympärileikata, ja aikuisia opetettiin ensin ja
sitten ympärileikattiin (1 Moos. 17), mutta lapset ympärileikattiin ensin (1
Moos. 17:12) ja heitä opetettiin myöhemmin, sitten kun he olivat kyllin vanhoja
ymmärtämään ja tekemään kysymyksiä (5 Moos. 6:20; 2 Moos. 12:26), niin myös
koko Uuden Testamentin virka on sana ja sakramentit. Aikuisten kääntyessä
opetus edeltää ja kaste seuraa (Ap. t. 2:41; 8:12,35-38; 10:44-48).
Kristittyjen lasten suhteen noudatetaan samaa opetuksen ja kastamisen
järjestystä kuin mitä Vanhassa testamentissa noudatettiin opetuksessa ja
ympärileikkauksessa. Sillä mitä ympärileikkaus oli Vanhassa Testamentissa sitä
on nyt kaste Uudessa Testamentissa (Kol. 2:11-12). Niinpä Johannes
kirjoittaessaan uskovien lapsille, että he tuntevat Taivaallisen Isän, antaa
heille ensiksi tämän lohdutuksen, että heillä on syntien anteeksiantamus Hänen
nimensä kautta (1 Joh. 2:12-13); tämä koskee heitä, koska heidät on kastettu
Kristuksen nimessä syntien anteeksiantamiseksi (Ap. t. 2:38); sillä tuo lupaus
koskee myös pieniä lapsia (Ap. t. 2:39; Jes. 49:22).
Mutta on kirjoitettu: Se, joka
uskoo ja kastetaan jne. Koska usko tulee kuulemisesta, niin miten pienet lapset
voivat uskoa?
Kristus sanoo nimenomaan, että pienet lapset, jotka on
tuotu Hänen luokseen, vastaanottavat Jumalan valtakunnan, ts. syntien anteeksiantamuksen,
armon ja iankaikkisen pelastuksen (Mk. 10:14; Luuk. 18:16). Ja Hän lisää:
“Totisesti, minä sanon teille, joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin
kuin pieni lapsi, ei pääse sinne sisälle.” Mutta ne, jotka vastaanottavat ja
omistavat Jumalan valtakunnan, kuuluvat varsinaisesti uskovien joukkoon. Sillä
ilman uskoa ei kukaan voi olla otollinen Jumalalle (Hebr. 11:6); ja se, joka ei
usko, tuomitaan (Mk. 16:16). Siksi ympärileikkausta, joka suoritettiin myös
pienille lapsille, kutsutaan myös uskon vanhurskauden sinetiksi (Room. 4:11).
Sen tähden ei ole epäilystäkään siitä, että Pyhä Henki annetaan myös pienille
lapsille kasteessa. Hän vaikuttaa ja saa aikaan heissä sen, että he
vastaanottavat Jumalan valtakunnan, vaikka emme voi ymmärtää ja käsittää, miten
tämä jumalallinen teko tapahtuu. Kaste on näet uudestisyntymisen peso ja Pyhän
Hengen uudistus; Henki vuodatetaan runsaasti kastettuihin, että he
vanhurskautettuina tulisivat iankaikkisen elämän perillisiksi (Tiit. 3:5-7).
Esimerkki Johannes Kastajasta äitinsä kohdussa osoittaa, että Pyhä Henki voi
suorittaa työnsä pienissä lapsissa myös ennen kuin he ovat tulleet siihen
ikään, että osaavat käyttää järkeään (Luuk. 1:41).
Opettavatko sakramenttilaiset
oikein, kun he sanovat, että kastettujen ja uskovien lapset ovat Jumalan lapsia
ja iankaikkisen elämän perillisiä myös ennen kastetta ja ilman kastetta?
Tämä on ikivanha harha, jonka Augustinus tuomitsi
pelagiolaisissa ja kumosi teoksessaan De baptismo parvulorum II,25-26 (Pienten
lasten kasteesta); puolustaessaan harhaansa he sovelsivat väärin samaa kohtaa,
josta kalvinilaiset kerskuvat (1 Kor. 7:14), vaikka tuossa kohdassa osoitetaan
vain se, että uskova vaimo voi hyvällä omallatunnolla elää epäuskoisen
aviomiehensä kanssa ja synnyttää hänelle lapsia. Sillä puhtaille kaikki on
puhdasta (Tiit. 1:15). Mutta Paavali julistaa suoraan ja erotusta tekemättä
kaikesta siitä, mitä me tuomme mukanamme, kun me synnymme tähän maailmaan: Me
olimme luonnostamme vihan lapsia; eivät ainoastaan ne, jotka ovat syntyneet
pakanavanhemmista vaan myös me, jotka olemme syntyneet ympärileikatuista
vanhemmista. Sillä se, mikä on syntynyt lihasta, on lihaa eikä voi päästä
sisälle Jumalan valtakuntaan, ellei se synny uudesti vedestä ja Hengestä (Joh.
3:5-6). Armon lupaus koskee epäilemättä myös pieniä lapsia (1 Moos. 17:7).
Mutta tuo lupaus täytyy soveltaa heihin siten, että pienet lapset tuodaan
Kristuksen luo (Mk. 10:13; Jes. 49:22). Edellä osoitettiin, että tämä tapahtuu
kasteessa ja kasteen kautta.
Ovatko sitten uskovien lapset,
jotka kuolevat ennen syntymää tai syntymässä, tuomittuja?
Ei suinkaan. Mutta koska meidän lapsemme, jotka
Jumalan siunauksesta ovat meille syntyneet, on ikään kuin annettu meidän
käsiimme ja samalla meille on tarjottu välikappaleet eli armoliiton sinetin
soveltaminen heihin on tehty mahdolliseksi, niin tähän soveltuu tuo vakava
jumalallinen lausuma: Mutta poikalasta, jonka esinahan lihaa ei ole
ympärileikattu kahdeksantena päivänä, hävitettäköön kansastansa (1 Moos.
17:14). Tästä syystä Herra kohtasi Mooseksen tiellä ja tahtoi tappaa hänet,
koska hän oli lyönyt laimin ympärileikata poikansa (2 Moos. 4:24-26). Mutta
silloin, kun noita välikappaleita ei ole annettu meille - kuten silloin kun
poikalapsi kuoli ennen kahdeksatta elinpäiväänsä, jolloin ympärileikkaus
suoritettiin; ja samoin silloin, kun niitä, jotka olivat syntyneet autiomaassa
40 vuoden aikana, ei voitu ympärileikata vihollisten päivittäisen ahdistelun ja
alituisen vaeltelun vuoksi, he kuolivat ympärileikkaamattomina (Joos. 5:5-6); ja
kun tänä päivänä pienet lapset kuolevat ennen syntymäänsä - sellaisissa
tapauksissa Jumalan armo ei ole sidottu sakramentteihin, vaan nuo pienet lapset
on tuotava rukouksissa Kristuksen luo ja jätettävä Hänen haltuunsa. Eikä tule
epäillä sitä, että nämä rukoukset kuullaan, sillä ne tapahtuvat Kristuksen
nimessä (Joh. 16:23; 1 Moos. 17:7; Matt. 19:14). Koska me siis emme voi tuoda
syntymättömiä pieniä lapsia Kristuksen luo kasteen kautta, niin meidän tulee
tehdä se hurskaiden rukousten välityksellä. Vanhempia on muistutettava tästä ja
jos mahdollisesti heidän syntymätön lapsensa kuolee, heitä on rohkaistava tällä
lohdutuksella.
(Martin
Chemnitz, Ministry, Word and Sacraments. An Enchiridion.)