“HÄN, JOKA TAIVAASSA ASUU,
NAURAA; HERRA PILKKAA HEITÄ.”
Ps. 2:4 selitys.
Martti Luther
Tämä on Pyhän Hengen ääni, joka on lähetetty
profeettojen suun kautta meidän pelokkuutemme ja joukkomme pienuuden tähden, jonka
hän näkee, ja sen lisäksi myös kuninkaiden ja vastustajien suuren joukon ja
vallan tähden. Sillä kaikki, mikä on maailmassa mahtavaa, liittoutuu yhteen ja
yhdistää voimansa seurakuntaa vastaan, jolla ei ole suuria joukkoja ja jolta
enimmäkseen puuttuvat kaikki ne lahjat, joilla maailma kehuskelee. Kun sen
päälle valuu vastuksia kuin valtamerellinen vettä, kun se laskee niin monien
kuninkaiden sotavarustukset, voiman ja rikkauden, joilla sen kimppuun käydään,
pelästyy se ja vapisee. Ihmissydän ei näet ole jäätä tai kiveä, vaan se on
lihaa ja pehmeä; siksi näin suuret vaarat saavat sen pois tolaltaan. Sillä
kristityllä ei ole vain yksi vihollinen vastassaan, vaan kuninkaat ja herrat,
pakanat ja väkijoukot nousevat häntä vastaan, kuten Pyhä Henki tässä kohdassa
ennustaa; niinpä kaikki perkeleet käyvät häneen käsiksi ja asettautuvat häntä
vastaan. En puhu tässä mitään niistä ahdistuksista, jotka vaivaavat hänen
omaatuntoaan.
Vaaran ollessa näin suuri tulee laupias Herra
sanallaan ja asettaa tätä pahojen asioiden ja harmien suurta joukkoa vastaan
muita paljon suurempia asioita. Sillä hän ei sano ainoastaan, kuten psalmissa
11: “Hänen katseensa tutkii ihmislapset”, vaan Hän sanoo myös näistä
seurakunnan vihollisista ja kaikista heidän juonistaan: “Hän, joka taivaassa
asuu, nauraa; Herra pilkkaa heitä.” Näin hän lyö yhdellä ainoalla
lohdutuksen sanalla kaikki raivoavat ihmiset, herrat, kuninkaat ja perkeleet
täydellisesti maahan. Ne, jotka asettautuvat seurakuntaa vastaan, ovat suuria
ja mahtavia. Heitä on myös paljon. Heillä on runsaasti viisautta. Heillä on
hurskaan nimi. Sitä vastoin me olemme pieni ja heikko joukko. Tästä syystä
maailman majesteetit polkevat meidät joukoillaan ja suuruudellaan maahan. Sen
ohella meitä tekee levottomiksi ja ahdistuneiksi omatuntomme ja heikkoutemme.
Sen tähden meidän täytyy oppia tämä lohdutus, ettemme joudu tuon niin
kauhistuttavan kuvan kautta neuvottomuuteen, vaan sanomme: minäkin tiedän
Erään, joka asuu hyvin linnoitetussa ja valloittamattomassa linnassa, johon
eivät herrat ja kuninkaat, eipä edes itse saatanakaan voi päästä. Sillä kaikki
nämä ovat joko maan päällä tai ilmassa, mutta tämän Kuninkaan koti on itse
taivaassa, ja Hänelle ei ihmisten eikä perkeleen voima mahda mitään.
Siksi Daavid, seurakunnan vastustajia halveksien, ei
mainitse nimeltä Häntä, joka on taivaan lujassa linnassa, vaan hän sanoo
yksinkertaisesti: “Hän, joka taivaassa asuu”. Tämän hän asettaa täynnä
Henkeä ja uskoa kaikkea maailman ja helvetin raivoa vastaan siitä piittaamatta
ja sitä halveksien ikään kuin hän tahtoisi sanoa: Tulkoot pakanat ja kuninkaat,
väkijoukot ja herrat, tulkoot uudestikastajat, sakramenttilaiset, kapinoitsijat
ja muut hurmahenget. He eivät kuitenkaan voi kavuta taivaaseen sen tähden, että
he ovat mahtavia maan päällä. He ovat mitättömiä maan matosia; siinä he
riehuvat, raivoavat ja käyvät neuvonpitoa. Mutta mitä tekee Hän, joka taivaassa
asuu? Pelkääkö Hän, kuten me? Vapiseeko hän ja joutuuko hän pois tolaltaan?
Selvästikään näin ei ole asianlaita, vaan Hän nauraa ihmisten hulluudelle ja
turhanpäiväisille aikeille. Tämä on uutta ja ennenkuulumatonta puhetta. Sillä
järki sanoo epäilemättä, että Jumala joko ei näe näitä ja siksi kaikki tapahtuu
sattumalta, tai jos Hän näkee eikä estä pahaa, niin Hän on heikko. Se näet
päättelee, että jos nähdään asioiden menevän väärin ja suvaitaan tämä tilanne,
vaikka se kuitenkin voitaisiin estää, niin se on merkki epäoikeudenmukaisesta
ja väärämielisestä mielenlaadusta. Järki suo Jumalalle sellaisen
kunnianosoituksen, että sen mielestä Hän on joko typerä, koska on paljon
sellaista, mitä Hän ei näe ja mistä Hän ei tiedä, tai paha, koska Hän ei estä
sitä, minkä Hän näkee.
Pyhä Henki varustaa meidät tässä moista jumalanpilkkaa
vastaan, ettemme luulisi, ettei Jumala näe jumalattomien aikeita katsoessaan
heitä läpi sormiensa. Miten suuri ja miten kauhea onkaan turkkilaisten julmuus
ja epäinhimillisyys! Miten suurta vihaa uhkuvatkaan paavit ja piispat Jumalan
sanaa ja seurakunnan oikeita jäseniä vastaan! Myöskin hirmuvaltiaiden juonet
ovat vihamielisiä. Meidän ei pidä luulla, että meidän Isämme taivaassa ei tiedä
tästä tai että se on kätketty Hänen silmiltään. Hän näkee sen, mutta Hän ei
vihastu niin äkkiä kuin me; hän kätkee vihansa ja nauraa jonkin aikaa, ei
ainoastaan siksi, että Hän näkee noiden aikeiden turhuuden, vaan myös siksi,
että Hän antaa tilaa mielenmuutokselle.
Tämä on hengellinen ajatus, jolla seurakuntaa ja
kaikkia sen jäseniä tulee opettaa, että meidätkin johdatettaisiin näkyvistä
asioista näkymättömiin. Näkyviä ja käsinkosketeltavia asioita ovat maailman
raivo ja turkkilaisten ja paavin hirmuvalta. Mutta me emme näe tätä naurua,
jolla Hän, joka taivaassa asuu, nauraa; siksi siihen täytyy uskoa. Silloin
tapahtuu, että mekin nauramme, koskapa seurakunnan viholliset puhuvat joutavia
asioita. Sillä se, että Pyhä Henki sanoo Jumalan nauravan ja pilkkaavan
jumalattomia, tapahtuu meidän tähtemme, että mekin nauraisimme Jumalan kanssa
emmekä olisi haluttomia tai vapisisi, kun paavit, piispat, herrat ja kuninkaat
pyrkivät polkemaan väkivalloin maahan evankeliumin, niinpä, kun perkele valaa
seurakunnan päälle monenlaisia harmin aiheita; sillä nämä ovat turhia
neuvonpitoja. Mutta me tunnemme, että tämä nauraminen on meille miltei
mahdotonta, koska me emme kykene halveksimaan näkyviä asioita emmekä tarttumaan
näkymättömiin. Me koemme kuninkaiden ja herrojen vallan ja mahdin, maailman
viisauden, saatanan pahuuden, niinpä syntien ja omantuntomme taakan. Siksi me
emme naura, vaan itkemme, annamme rohkeutemme lannistua, epäilemme ja teemme
tällä tavalla koko elämämme katkeraksi. Mutta ilman syytä. Sillä mitä me saamme
sillä aikaan, vaikka murehtisimme kuolemaamme saakka? Maailmaa ei näet voida
auttaa eikä perkele muutu koskaan hyväntahtoisemmaksi.
Sen tähden tulee meidän oppia rohkaisemaan mielemme
sellaisissa vaaroissa ja meidän tulee nauraa Jumalamme kanssa. Tiedämme
varmasti, että Hän ei naura aina, vaan julmistuu lopulta jumalattomiin ja
pelästyttää heidät, kuten psalmissa tämän jälkeen sanotaankin. Mutta tuo
nauraminen käy meille helpommaksi, kun emme unohda, mitä hän on edellä sanonut
Herrasta ja Hänen Voidellustaan. Sillä meidän täytyy olla varmat siitä, että
kaikki nämä koettelemukset, kaikki nämä maailman riehumiset ja raivoamiset
suuntautuvat meitä vastaan Kristuksen tähden. Tämä yksin on syynä siihen, että
me olemme maailman ja perkeleen, vieläpä oman sydämemmekin epäsuosiossa, kuten
hän itse sanoo: “Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa
rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät
maailmasta valinnut, sen tähden maailma teitä vihaa” (Joh. 15:19). Sama
koskee myös syntiä. Sillä kuka ei ihmettelisi, että maailma, joka elää
synneissä eikä ainoastaan ole uskomatta syntien anteeksiantamusta, vaan myös
torjuu sen, kun sitä Jumalan sanassa tarjotaan, silti elää mitä suurimmassa
suruttomuudessa, mutta sitä vastoin vain seurakunnan jäseniä, jotka kuulevat
syntien anteeksiantamuksen, tarttuvat siihen ja jossain määrin uskovat sen,
ahdistaa päivät ja yöt pelko, ja sydämen suru lähestulkoon jäytää heidät?
Mikä on syynä tähän? Ei mikään muu kuin se, että he
ovat kristittyjä ja tarttuvat Kristuksen sanaan. Sen tähden teroittaa perkele
heille heidän syntejään, vaivaa heitä kuoleman ja iankaikkisen kadotuksen
pelolla eikä anna jumalisten sydänten koskaan päästä rauhaan. Mitä meidän nyt
sitten pitää tehdä? Pitääkö meidän itkeä ja valittaa, antaa rohkeutemme
lannistua ja kuolla suruun? Ei suinkaan. Sillä siten emme saa yhtään mitään
aikaan. Sitä vastoin me tahdomme korottaa päämme, kuten Kristus käskee (Luuk.
21:28), kun hän ennustaa tulemuksestaan, ja, vaikka perkele ja maailma (niin
myös synti ja omantuntomme meissä) raivoavat, tahdomme me nauraa. Sillä vaikka
jumalattomien rangaistus vielä viipyy, niin on varmaa, että Jumalakin, joka on
taivaassa, nauraa, eivätkä jumalattomat voi häntä sieltä syöstä alas.
Oikeutetusti nauraa hän siis turhille ponnisteluille; ja myös me voimme
ajatella, että mekin nauramme istuessamme niin korkealla paikalla ja niin
lujasti linnoitetussa linnassa. Sillä me pidämme lujasti kiinni siitä, että
vaikka kuninkaiden, herrojen ja myös perkeleen mahti ja raivo olisi miten suuri
tahansa, niin he pysyvät kuitenkin täällä alhaalla maan päällä eivätkä kykene
tunkeutumaan meidän luoksemme. Mutta nämä ajatukset osoittavat meidän
epäuskomme. Sillä me kaikki, jotka uskomme Kristukseen, olemme todellisuudessa
samassa taivaassa, jossa Herra asuu, vaikkakaan emme lihan mukaan, niin
kuitenkin uskossa ja Jumalan sanassa.
Tällä tavalla täytyy nousta näkyvistä asioista
näkymättömiin. Silmien ja sydämen täytyy olla suunnattuina pois läsnäolevista
asioista taivaallisiin, jossa nämä metelit eivät ole ainoastaan
turhanpäiväisiä, vaan jossa ne ovat voitetut 1500 vuotta sitten. Sillä näin
sanoo Kristus: “Olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman”
(Joh. 16:33). Ja hän lohduttaa meitä sen tuomion nojalla, että tämän maailman
ruhtinas on jo tuomittu (Joh. 16:11). Kun nyt nämä voitetut viholliset ryhtyvät
uudelleen sotaan, eivät ne saa mitään muuta aikaan kuin, että saavat Jumalan
nauramaan. Lapset esittävät meille huvittavan näytelmän, kun he tarttuvat
oljenkorteen ja, ikään kuin se olisi veitsi, koettavat sillä tappaa koiran tai
sian. Kukaan meistä ei voisi myöskään olla nauramatta, jos hän näkisi narrin ottavan kepakon käteensä ja juoksevan
suurella voimalla päin tornia yrittäen näin kaataa sen kumoon. Olisihan moinen
hanke typerä ja turha. Tällä tavalla ajattelemme myös maailman ponnisteluista,
sotavarustuksista, voimasta, vihasta ja raivoamisista, kun sydämissämme ja
ajatuksissamme kohoamme Hänen luoksensa, joka asuu taivaassa, ja kun Hänet
oikein tunnemme. Sillä kun vertaat turkkilaista, paavia, piispoja, kuninkaita
ja herroja ja koko saatanan valtakuntaa tähän, niin eivätkö he ole samanlaisia
kuin tuo narri, joka ponnistelee kaataakseen valtavan tornin kepillä? Niinpä he
esittävät Jumalalle näytelmän ja pilan. “He esittävät hänelle hupinäytelmän,
kun he ovat eniten vihoissaan.” Todellisuudessa he sellaisten ajatusten ja
ponnistelujen kanssa askaroidessaan eivät ole mitään muuta kuin ilveily ja,
kuten me saksaksi sanomme, he ovat “Herran Jumalamme ilveilijöitä”.
Tämä on salattu viisaus, joka opitaan ainoastaan
Jumalan sanasta, joka vetää meidät pois läsnäolevista ja näkyvistä asioista ja
siirtää meidät poissaoleviin ja näkymättömiin asioihin. Läsnäolevaa on se, että
kun me tunnustamme Kristuksen ja uskomme häneen, niin maailma on vimmattu ja
raivoaa. Mutta älä tästä syystä tule murheelliseksi omassatunnossasi. Anna
tämän tuntemuksen ja tämän epämieluisan näkymän mennä menojaan ja mene
Mooseksen kanssa hämärään ja pimeyteen, ts. tartu näkymättömiin asioihin; nouse
Herran ja hänen lupauksensa sanan luokse ja opi, että Jumala nauraa tuolle
uskomattomalle hulluudelle, kun maailma koettaa yhdessä perkeleen kanssa
vahingoittaa Jumalan valtakuntaa ja kukistaa sen. Ihmisparat eivät käsitä, että
kaikki heidän valtansa on vain maallista, mutta tämä Kuningas asuu taivaassa,
jonne he eivät voi nousta.
Mutta kaiken, mitä minä sanon kuninkaista tai siis
evankeliumin vastustajista, sen sanon itse kunkin omastatunnosta erityisesti.
Meidän tulee oppia rohkaisemaan itseämme ja olemaan vahvat, ei niinkään
hirmuvaltiaita kuin itseämme vastaan. Sillä perkele ahdistaa ja vainoaa meitä
enemmän meidän oman sydämemme ja omantuntomme kuin miekan ja hirmuvallan
välityksellä. Turkkilainen ei näet voi tehdä suurempaa vahinkoa kuin, että hän
lyö pään poikki ja surmaa; mutta meidän sydämemme voi panna meille sellaisen
väittelyn toimeen ja synnyttää sellaisen murheen, että meidän täytyy olla siinä
iankaikkisesti kadotetut, ellemme pelastu Hengen ja Herran sanan kautta. Tästä
syystä perkele ei ole missään mahtavampi, kavalampi, vahvempi, pyhempi,
vanhurskaampi kuin meidän sydämissämme. Kun olemme voittaneet hänet siinä, kun
olemme lujalla uskolla heittäneet hänet pois tästä paikasta ja pitäydymme näkymättömään,
niin silloin me emme välitä vihastuneista herroista, kuninkaista ja
hirmuvaltiaista hiuskarvan vertaa. Mutta kun he herättävät meissä pelkoa, niin
tämä säikähtäminen ei johdu heistä, vaan se johtuu meidän sydämestämme, joka on
heikko ja riippuu kiinni läsnäolevassa todellisuudessa, mutta ei kykene
tarttumaan poissaolevaan ja näkymättömään.
Sen tähden meidän tulee oppia olemaan vahvat kaikissa
vaaroissa, mutta erityisesti vastoin itseämme ja sydäntämme. Sillä siellä
perkeleellä on tavattoman luja tyyssija ja hän saa oivallista tukea
menneisyydestä. Hän näet tietää, että me olemme syntisiä. Siksi hän panee
meidän silmiemme eteen meidän syntiluettelomme ja murhetta tuottavan
käsikirjoituksen (Kol. 2:14) ja ahdistaa meitä. Hän tarttuu myös läsnäolevaan
todellisuuteen ja käy meitä vastaan sillä, että me emme vielä usko niin lujasti
emmekä myöskään rakasta niin palavasti kuin meidän tulisi ja meitä kiusaa myös
kärsimättömyys. Kun hän tekee tästä suuren asian - hän on näet kavala ja etevä
puhuja - niin rohkeus lannistuu ja sydän säikähtyy, ei ainoastaan herrojen ja
kuninkaiden riehumisesta, vaan putoavan lehden kahahduksestakin. Sen vuoksi
meidän tulee vahvistaa sydämiämme ja kiinnittää katseemme näkymättömiin
asioihin ja Jumalan sanaan. Emme saa pelästyä emmekä säikähtää sitä, mitä me
havaitsemme itsessämme tai itsemme ulkopuolella, sitä, mikä on tunnettavissa
olevaa ja näkyvää ja mistä liha ottaa vaarin. Meidän tulee riisua pois kaikki
tuntemukset ja mennä siihen, mihin tämä jae meidät johtaa, nimittäin
näkymättömään. Kun saatana asettaa sinua vastaan tämän: “Katsohan, sinä olet
syntinen, sinä et usko etkä rakasta niin kuin Jumalan sana vaatii”, niin sano
sinä sitä vastaan: “Miksi sinä vaivaat minua näillä näkyvillä asioilla? Minä
tunnen ne kyllä hyvin eikä ole tarpeen, että sinä opetat niistä. Se on tarpeen,
että seuraan Jumalan sanaa ja pitäydyn näkymättömään, ts. Häneen, joka asuu
taivaassa, ja hänen sanaansa; Hänen silmissään kaikki, mikä minua pelästyttää,
on pelkkää leikintekoa ja tavallinen pilanäytelmä, kuten niitä kutsutaan, pila,
jota ei ole tarkoitettu pelästyttämään, vaan synnyttämään naurunremahdus.”
Tällä tavalla täytyy tätä jaetta soveltaa käytäntöön.
Näin ei ole tehtävä ainoastaan ulkonaisissa vaaroissa, joita me kohtaamme Jumalan
sanan vihollisten, turkkilaisten, paavin, piispojen, kuninkaiden ja herrojen
taholta, joilla kaikilla on voimaa, viisautta ja vanhurskautta, vaan myös
hengellisissä kiusauksissa, kun perkele pelästyttää omaatuntoamme syyttäessään
meitä meissä itsessämme syntiemme tähden, joita me olemme tehneet. Se, joka on
hyvin käsittänyt tämän jakeen, nauraa silloin saatanalle, niin hänen
syytöksilleen kuin myös hänen uhkauksilleen. Hän sanoo: “Mitä se minulle
kuuluu? Se saa minun Herranikin, joka asuu taivaassa, nauramaan. Sinä et saa
mitään aikaan syytöksilläsi ja murheillasi. Päinvastoin, minäkin nauran
Jumalani kanssa, sillä minä tiedän, että sinun ponnistelusi on turhaa. Vaikka
minä näet olen syntinen ja vaikka synnin palkka on iankaikkinen kuolema, niin
en minä sen tähden lakkaa nauramasta, sillä Hän, joka istuu Jumalan oikealla
puolella, on antanut hyvityksen synneistä ja Hän on voittanut sinut lihassaan
ja paiskannut sinut maahan. Sinä et näet käy ainoastaan minun, vaan myös sinut
voittaneen Jumalan Pojan kimppuun.”
Sillä meidän täytyy horjumatta pitää kiinni siitä,
että kaikki vaino, myös hengellinen, jonka perkele tuottaa meidän sydämissämme,
tapahtuu Kristuksen tähden. Se näet, että uskotaan syntien anteeksiantamus
Kristuksen kautta, on uskomme pääkohta, ja on totta, että sillä, joka uskoo
tämän uskonkohdan, on syntien anteeksiantamus. Siksi perkele näkee niin paljon
vaivaa riistääkseen meiltä tämän uskon. Mutta se, joka seuraa perkeleen
ajatuksia, joilla hän meitä vaivaa hävittääkseen toivon syntien anteeksiantamuksesta,
tekee syntiä. Älkäämme siis seuratko sydämemme ajatuksia, kun sydämemme syyttää
meitä synnin tähden ja kun luulemme, ettei toivo syntien anteeksiantamuksesta
kuulu meille. Tämä olisi näet saatanan seuraamista, joka ei ahdista meitä ainoastaan
välillisesti ruhtinaiden ja hirmuvaltiaiden välityksellä, vaan myös
välittömästi synnin ja sydämemme kautta. Me tahdomme sitä vastoin suurella
rohkeudella vastustaa häntä ja sanoa: “Sinä et suinkaan saa tehdä minua
murheelliseksi ja pelästyttää. Sillä hän, joka on käskenyt minun olla
lohdullisin mielin, on noussut ylös kuolleista. Sen vuoksi minä nauran enkä
itke, kuten sinä tahdot, ikään kuin minä olisin yksin ja ilman auttajaa.”
Mutta sen, kuinka paljon vaivannäköä ja kuinka paljon
aikaa tämän taidon oppiminen vaatii, opettaa itsekullekin kokemus. Sanat ovat
tosin hyvin helposti opitut: Vanhurskas on oleva ilman mitään pelkoa; kristityn
ei tarvitse pelätä syntiä eikä kuolemaa, vaan hän voi nauraa perkeleelle ja
tämän uhkauksille. Mutta koeta ja katso, voitko olla iloisin sydämin, kun
omatuntosi syyttää sinua tai kun harhaoppeja ja pahennuksen aiheita nousee
esiin. Sillä liha alkaa heti vapista ja se tahtoisi, että kaikki olisi
rauhallista myös nähtävällä tavalla. Mutta kun käy aivan toisin ja kaikki, mikä
tulee esiin ja on nähtävissä, on epävanhurskasta, jumalatonta, typerää,
epäpyhää, pilkallista, myrskyävää ja rauhatonta, niin tämän näkyvän kautta
tulee näkymätön työnnetyksi syrjään, ja tästä Pyhä Henki meitä tässä kohdassa
opettaa. Sen vuoksi meidän tulee tottua tähän myrskyyn, jossa kristityn täytyy
elää ja jatkuvasti olla, kätkeytyä pimeyteen ja tarttua näkymättömään. Silloin
tapahtuu, että me nauramme turkkilaisten, paavien, hirmuvaltiaiden, lahkojen,
harhaoppisten ja kaikkien Kristuksen valtakunnan vihollisten raivolle, ikään
kuin se olisi huvittava leikki. Se, joka kykenee tähän aina ja kaikkialla, on
oikea teologian tohtori. Mutta ei Pietari eikä Paavali eivätkä muut apostolit
ole tätä aina osanneet. Siksi meidänkin täytyy tunnustaa, että me olemme tässä
taidossa oppilaita, emme opettajia. Vaikka emmehän me ansaitse edes sitä, että
meitä kutsutaan oppilaiksi, koskapa me Jumalan nauraessa olemme joko haluttomia
tai harmistuneita.
Ps. 2:4:n selitys. St. L. 5,99-107.