MIKÄ HELLUNTAILAISESSA
VANHURSKAUTTAMISOPISSA ON PIELESSÄ?
Helluntailainen Juhani Kuosmanen tarttui Ristin Voiton
pääkirjoituksessa (12.4.2000) Concordian viime numerossa julkaistuun Aki
Finnilän kirjoitukseen Helluntailaisten uskontunnustusesityksen epäjohdonmukaisuudesta.
Kuosmasen mukaan Aki Finnilä väittää kirjoituksessaan,
että helluntaiopin mukaan lapset ovat yhä edelleen alkuvanhurskauden ja
viattomuuden tilassa, aivan kuin mitään lankeemusta ei olisi tapahtunutkaan.
Kuosmanen on toki oikeassa korjatessaan tällaisen “räikeän” väärinkäsityksen.
Ei helluntaioppi ole näin räikeän selvästi harhassa, ei ainakaan nykyisessä
muodossaan, vaan harha on piilotettu ja kätketty siinä paljon syvemmälle. Siksi
se on myös monin verroin vaarallisempi ja viekkaampi oppi kuin sellainen
“rehellinen” harhaoppi, jossa rohjetaan kiertelemättä ja kaartelematta
tunnustaa lapsen viattomuus ja alkuvanhurskauden tila.
Käsittääkseni Finnilä puhuu omassa artikkelissaan
kuitenkin siitä, millaiseen käytännölliseen lopputulokseen helluntaioppi
johtaa; nimittäin että se kumoaa
perisynnin ongelmallisuuden ja saattaa lapset siihen
tilaan, ikään kuin mitään syntiinlankeemusta ei olisi tapahtunutkaan. Kuosmanen
taas vahvistaa omassa vastineessaan sen teoreettisen lähtökohdan, josta
helluntaioppi lähtee liikkeelle; nimittäin että perisynti on kyllä olemassa
lapsillakin, mutta että käytännössä siitä ei ole ongelmaa. Toinen puhuu aidasta
ja toinen aidan seipäästä; Finnilä puhuu perisynnin käytännön
ongelmallisuudesta ja Kuosmanen sen teoreettisesta olemassaolosta. Olemassaolo
ja ongelmallisuus ovat kaksi eri asiaa; samoin käytännön toiminta pieniä lapsia
kastettaessa ja kirjoituspöydän äärellä harjoitettu spekuloiva
teorianmuodostus.
Kuosmanen väittää: “Ei helluntailaisten uskontunnustus
eikä kirja Raamatun opetuksia sekoita objektiivista ja subjektiivista
vanhurskauttamista keskenään.” Kuosmasen vastineessa olisi paljonkin
ruodittavaa, mutta tilan puutteen vuoksi tahdon keskittyä tässä ainoastaan
kysymykseen siitä, menevätkö yleinen ja subjektiivinen vanhurskauttaminen
sekaisin helluntaiopissa. Aion osoittaa seuraavassa, että ne menevät sekaisin
helluntaiopissa – ja vieläpä pahemman kerran.
Raamatullis-luterilainen oppi määrittelee perisynnin
kahdesta näkökulmasta, periturmeluksen ja perisyyllisyyden näkökulmasta.
Periturmelus tarkoittaa ihmisen syntiinlankeemuksen seurauksena perimää
sisäistä syntistä olotilaa, “lihaamme” tai “turmeltunutta luontoamme” (Job.
14:4; Room. 7:14). Perisyyllisyys puolestaan tarkoittaa syntiinlankeemuksen aikaansaamaa
ulkoista lainopillista syyllisyyttämme Jumalan edessä, tilivelvollisuuttamme ja
kadotustuomion alaisuuttamme (Room. 5:18-19). Syyllisyydellä ei tarkoiteta
tällöin subjektiivista syyllisyyden tunnetta vaan objektiivista syyllisyyttä,
joka ihmisellä on, riippumatta siitä, tunteeko hän sitä.
Ihminen on periturmeluksen tähden kokonaan liha (eli
turmeltunut) langenneessa tilassaan, ennen uudestisyntymistään, jolloin vasta
Pyhä Henki muuttaa asumaan häneen: “Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja
mikä Hengestä on syntynyt, on henki” (Joh. 3:6). Uudestisyntymättömässä
ihmisessä ei ole vain lihaa, vaan hän on kokonansa liha, koska hänellä ei ole
Jumalan Henkeä. (Tämän tähden häneltä puuttuu myös kaikki kyky kääntyä Jumalan
puoleen, ja ns. “vapaa” tahto hengellisissä asioissa).
Perisyyllisyyden tähden ihminen taas on langenneessa
ja uudestisyntymättömässä
tilassaan “luonnostaan vihan lapsi” (Ef. 2:3),
eli syntymänsä perusteella Jumalan vihan, kirouksen ja kadotustuomion alainen.
Paavali opettaa: “Yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille
kadotukseksi” (Room. 5:18). Helluntailaisetkin pystynevät myöntämään tämän
(ainakin jotkut heistä), mutta lisäävät tähän vielä sen, että Kristuksen
kuolema on muka ottanut pois tuon perityn syyllisyyden ja kadotustuomion
pieniltä lapsilta, niin että se kyllä on olemassa, mutta että Kristuksen
kuoleman tähden sitä ei lueta heille, ja he eivät joudu kärsimään siitä.
Helluntaioppi siis myöntää sekä perisyyllisyyden että
-turmeluksen olemassaolon, mutta se kieltää perisyyllisyyden ongelmallisuuden
ja kadottavuuden pienille lapsille. Kuosmanen edustaa oppia, jonka mukaan vain
perisynnin turmelus koskee lapsia, mutta ei sen syyllisyys: “Lapset ovat
osallisia perisynnin turmeluksesta, mutta eivät enää perisynnin syyllisyydestä”
(Juhani Kuosmanen, Raamatun opetuksia, s. 108).
Perisyyllisyyden kadottavuus on helluntaiopin mukaan
kuitattu pois sillä, että yleinen vanhurskauttaminen kattaa ja peittää
automaattisesti lasten syyllisyyden: “Kun Jeesus kuoli ristillä, otettiin pois
perisynnin syyllisyys -- Koska Jumala on sovittanut kaikki itsensä kanssa, hän
ei lue lapsille heidän perisyntiään -- Niin kuin Aadamin lankeemus koitui
luonnostaan lapsille kadotukseksi, samoin koituu “yhden ihmisen vanhurskauden
teko” heille elämän vanhurskauttamiseksi (Room. 5:18). Lapsen olemus ja elämä
on vanhurskautettu Jeesuksen uhrityön perusteella. Näin sekä pakanakodin että
kristityn perheen lapsi pelastuu Jeesuksen sovitustyön tähden luonnostaan…”
(Raamatun opetuksia, s. 108-109).
Käsityksensä tueksi Kuosmanen vetoaa raamatunkohtiin
Joh. 1:29 ja 2. Kor. 5:19,
jotka puhuvat yleisestä sovituksesta ja koko maailman
objektiivisesta vanhurskauttamisesta.
Kuosmanen myöntää siis sen, että lapsi ei ole viaton
tai alkuvanhurskauden tilassa, mutta hänen ajattelussaan ilmenee vielä suurempi
heikkous, ja tartun siihen tässä: Kuosmanen olettaa, että Kristuksen
kollektiivinen työ (eli yleinen vanhurskauttaminen) hyödyttää ihmistä ja
pelastaa hänet ilman niitä välineitä, joiden välityksellä Jumala omalta
puoleltaan lahjoittaa sen ihmisen omaksi (nimittäin sana ja sakramentit), ja
joiden kautta myös vaikutetaan ja synnytetään ihmisen sydämeen se
vastaanottamisen väline ihmisen omalta puolelta (eli usko), jolla hän omistaa
tuon yleisen sovituksen henkilökohtaisesti
omakseen.
Aikoinaan jo Luther kirjoitti Zwingliä vastaan, joka
pyrki kieltämään Herran ehtoollisessa vastaanottajalle jaettavan syntien
anteeksiantamuksen muka sen varjolla, että vain Kristuksen kuolemassa on
ansaittu anteeksiantamus. Luther kirjoitti Zwinglistä: “Tuo sokea, typerä henki
ei tiedä, että Kristuksen ansio ja tämän ansion jakaminen ovat kaksi asiaa,
vaan sotkee ne yhteen niin kuin siivoton sika.”
Myös Kuosmasella menevät sekaisin Kristuksen ansio ja
Kristuksen ansion jakaminen. On totta, että pelastus on ansaittu yksin
Golgatalla. Sitä ei ansaita ehtoollisessa tai kasteessa – mutta sepä jaetaankin
niiden kautta. Ansio ja ansion jakaminen ovat kaksi eri asiaa. Golgatan ansio
pitää jakaa jollakin tavalla ihmiselle, jotta hän hyötyisi siitä. Armo pitää
välittää ihmiselle jotakin “kanavaa” pitkin, jotta se hyödyttäisi häntä. Siihen
tarkoitukseen armonväline on annettu, ja siinä usko
ottaa sen vastaan.
Armo ja armonväline ovat kaksi eri asiaa. Reformoitu
teologia ei ole koskaan osannut tehdä tätä raamatullista eroa. Kristus on
ansainnut pelastuksen koko maailmalle yksin ristillä. Pelastuksen
ansaitsemisessa sakramenteilla ei ole osaa eikä arpaa. Mutta pitäähän tuo yksin
Golgatalla ansaittu anteeksianto jakaa jonkin välineen avulla ihmiselle, jotta
se hyödyttäisi häntä. Ja tässä sakramenttien osuus tulee. Kristuksen ansion
jakaminen tapahtuu muun muassa ehtoollisen sakramentissa, kuten asetussanat
osoittavat (Matt. 26:28). Myös kaste tapahtuu “Jeesuksen Kristuksen nimeen
syntien anteeksisaamiseksi”
(Ap. t. 2:38; Mark. 1:4; Luuk. 3:3; Ap. t. 22:16), ja
on näin ollen sekin sen anteeksiannon ja pelastuksen välittäjä ihmiselle, joka
on yksin ja ainoastaan Golgatalla ansaittu.
Helluntailainen oppi sotkee toisiinsa Kristuksen
ansion ja Kristuksen ansion jakamisen ihmisen omaksi (eli osalliseksi tulemisen
siitä henkilökohtaisesti). Se siis sotkee yleisen ja henkilökohtaisen
vanhurskauttamisen toisiinsa.
Tämä sekaannus näkyy Kuosmasen ajatuksissa ja siinä,
miten hän vetoaa Raamattuun. Kun hän yrittää puolustaa yksilöihmisen (eli
lapsen) henkilökohtaista vanhurskauttamista, niin hän joutuu vetoamaan
yleisestä, koko maailman vanhurskauttamisesta kertoviin raamatunkohtiin. Tämä
jos mikä on yleisen ja subjektiivisen vanhurskauttamisen sekoittamista
toisiinsa!
Kristus on kyllä ristillä sovittanut koko maailman
synnin, ja ansainnut pelastuksen kollektiivisesti kaikille. Tuo sovitus ja
ansio ei vain hyödytä ketään yksilöihmistä, jos sitä ei jaeta armonvälineiden
kautta hänen henkilökohtaiseksi omaisuudekseen, ja jos Pyhä Henki ei saa
vaikuttaa samojen armonvälineiden kautta myös uskoa eli luottamusta ja
turvautumista tuohon tarjottuun sovitukseen ihmisen sydämessä. Raamatun mukaan
kukaan ei pelastu ilman uskoa.
Paavalin olisi ollut turha edes mainita Aadamin
lankeemuksen koko ihmiskunnalle
tuottamaa kadotustuomiota, jos se olisi vain jokin
teoreettinen lähtökohta, jonka Kristuksen kuolema on muka automaattisesti,
ilman armonvälineitä ja ilman
uskon vastaanottovälinettä, ottanut pois, niin ettei
siitä olisi mitään käytännön vaikutusta kenellekään.
Tosiasia kuitenkin on, että missä Kristuksen koko
maailmaa koskeva työ jää soveltamatta yksilöihmisten kohdalle armonvälineiden
ja henkilökohtaisen uskon kautta, siellä se on myös turha. Tästä totuudesta saa
myös voimansa Paavalin maininta Aadamin lankeemuksesta. Siksi siitä puhuminen
ei ole turhaa. Aadamin kadottava lankeemus on reaalista todellisuutta niin
kauan kuin ihmiseen ei ole henkilökohtaisen uskon kautta sovellettu yleistä
sovitusta.
Helluntaiopin mukaan Kristuksen kuolema pelastaa
sellaisenkin ihmisen (lue: lapsen), joka ei usko Kristukseen
henkilökohtaisesti! Tämä johtuu siitä, että jo heidän lähtöoletuksensa sanoo,
että lapsi ei kykene uskomaan, eikä voi uudestisyntyä – eikä hänen siis
tarvitsekaan. Niinpä tarvitaan sellainen pelastustie, jossa lapsen usko ei ole
tarpeellinen (koska se on muka mahdoton) – ja juuri sellaisen pelastustien
helluntaioppi keksii ja tarjoaa eteemme.
Raamattu sen sijaan opettaa, että usko on välttämätön
“pelastusehto” kenelle tahansa ihmiselle, olipa hän sitten vauva tai vaari. “Ilman
uskoa on mahdoton olla otollinen” (Hepr. 11:6). Eikä tässä puhuta nyt
mistään lainomaisesta uskonratkaisun tekemisen välttämättömyydestä, vaan
uskosta, joka on yksin sanan meissä aikaansaamaa luottamusta Kristukseen, ilman
omaa myötävaikutustamme. Pienen lapsenkin on mahdotonta olla otollinen
Jumalalle ilman tätä uskoa.
Mikä antaa helluntailaisille oikeuden tehdä poikkeuksen
pienten lasten kohdalla?
Poikkeusluvan antaa heille se heidän keksimänsä oppi,
jonka mukaan usko määritellään ihmisen tietoisena kokemuksena ja
uudestisyntymättömän “vapaan” tahdon aikaansaamana ratkaisuna. Tämän jo alun
alkaenkin väärän ’uskon’ määritelmän pohjalta he sitten vain toteavat, että
pieni lapsi ei voi uskoa Kristukseen. Onhan näet aivan selvää, että jos
pelastava usko määritellään tällä tavoin, psykologisen tietoisuuden ja
tahdonratkaisun kautta, niin lapset ovat auttamattomasti suljetut uskomisen
ulkopuolelle. Eihän lapsen psyyke ole tarpeeksi kehittynyt tällä tavalla
määriteltyyn “uskomiseen”! Itse
määritelmässä täytyy olla jotakin pahasti vialla.
Luterilainen tunnustus ei määrittele uskoa
psykologisesti, vaan teologisesti, pyhän Raamatun pohjalta. Me emme kysy:
“Kykeneekö lapsi uskomaan?”, vaan: “Kykeneekö Jumala vaikuttamaan uskon?” Uskoa
ei tule koskaan määritellä ihmisen omien luonnollisten kykyjen,
mahdollisuuksien tai tietoisuuden kautta – ei aikuisilla eikä pienillä
lapsilla. Helluntailainen pelastusoppi menee metsään jo siinä, että se alkaa
tivata ihmisen omia luonnollisia kykyjä ja voimia saada aikaan usko, sen sijaan
että se kysyisi sitä, kykeneekö Jumala vaikuttamaan uskon. Heidän oppinsa,
jonka mukaan lapset pelastuvat ilman uskoa, johtuu siitä, että heillä on jo
entuudestaan väärä oppi aikuisten ihmisten kyvyistä tehdä “uskonratkaisu” ja
vaikuttaa positiivisesti omaan uskomiseensa ja
pelastukseensa. Näin hankitaan ihmiselle ansioita
Jumalan edessä, vaikka se ei
olisikaan vilpittömänä tarkoituksena.
Kristus puhuu itse “näistä pienistä, jotka uskovat
minuun” (Matt. 18:6). Jos lapsi ei pysty vastaanottamaan henkilökohtaisesti
Jumalan valtakuntaa, kuten helluntailaiset väittävät, niin kuinka ihmeessä
Vapahtaja sitten sanoo: “Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin
lapsi, se ei pääse sinne sisälle?” (Mark.10:15). Kenestä meidän aikuisten
sitten tulee ottaa esimerkkiä ja mallia, jos lapset eivät voikaan ottaa vastaan
Jumalan valtakuntaa?! Ei näin. Vapahtaja asettaa lapsen tavan vastaanottaa
Valtakunta esikuvaksi jopa meille aikuisillekin, eikä päinvastoin, kuten
helluntaiopin mukaan saattaisi aavistella ja odottaa!
Lapsi pystyy vastaanottamaan hengellistä siunausta
siinä kuin aikuinenkin. Lasten evankeliumin mukaan lapset ’tulivat Jeesuksen
tykö’, kun vanhemmat toivat heitä (Mark. 10:13-15). Nytpä Raamattu opettaa,
että Jeesuksen ’tykö tuleminen’ on täsmälleen samaa kuin häneen uskominen
(esim. Joh. 6:35: verbi ’tulla tykö’, jossa paralleeli sivulause selittää ’tykö
tulemisen’ ’uskomiseksi’ Jeesukseen). Tällaista kieltä Raamattu suorastaan
vilisee!
Missä siis sanotaan, että pieni lapsi ei voi saada
Pyhää Henkeä, uudestisyntyä ja uskoa? Ei ainakaan pyhässä Raamatussa! Niin
sanoo vain ihmisen oma langennut järki, ja jo ennalta lukkoon lyöty väärä
psykologisoitu määritelmä sanasta ’usko’.
Raamatun mukaan kukaan ihminen ei pelastu ilman uutta
syntymää. “Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti,
ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa… Totisesti, totisesti minä sanon
sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle
Jumalan valtakuntaan” (Joh. 3:3,5).
Pieni lapsikaan ei pelastu ilman uudestisyntymistä.
Pienokaisenkin pitää uudestisyntyä “vedestä ja Hengestä”, jotta hän
näkisi Jumalan valtakunnan ja pääsisi sinne sisälle. Tämä Jeesuksen sana ei tee
poikkeusta kenenkään kohdalla.
Raamattu ei opeta missään, että ihminen voisi olla
yleisestä sovitustyöstä millään muulla tavalla osallinen kuin armonvälineiden
synnyttämän uskon kautta. Kukaan ei voi pelastua ilman uskoa.
Mikä antaa helluntailaisille oikeuden sulkea pienet
lapset pois tästä uudestisyntymisen välttämättömyyttä koskevasta sanasta –
varsinkin, jos he myöntävät vielä senkin, ettei lapsi ole synnitön ja
alkuvanhurskauden tilassa, kuten Kuosmanen tekee?
Raamattu todistaa, että jokaisella pelastetulla on
Jumalan Pyhä Henki, ja jolla Häntä ei ole, se ei ole Jumalan lapsi: “Mutta
jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa” (Room. 8:9). Jos
pienellä lapsella ei ole Pyhää Henkeä, niin hänkään ei ole Kristuksen oma.
Kysyn jälleen kerran: mikä antaa helluntailaisille
oikeuden jättää lapset tämän sanan ulkopuolelle? Johannes Kastajahan sai Pyhän
Hengen jo äitinsä kohdussa (Luuk. 1:15), mikä osoittaa sen, että lapsi voi
hyvin pienenäkin saada Hengen. Uuden liiton seurakunnassa lapsi saa Pyhän
Hengen pyhässä kasteessa, joka on “uudestisyntymisen peso ja Pyhän Hengen
uudistus” (Tiit. 3:5).
Jotta helluntailaiset eivät sekoittaessaan yleisen ja
henkilökohtaisen vanhurskauttamisen toisiinsa luisuisi universalistiseen
pelastusoppiin, jonka mukaan kaikki ihmiset loppujen lopuksi pelastuvat, niin
he joutuvat tekemään oppiinsa sen lisäyksen, että “tietoiseen ikään asti” lapsi
on pelastettu ja autuas, kunnes hän tekee tietoista syntiä, tai kunnes hän
tekee tietoisen uskonratkaisun. Psykologisointi jatkuu aina vaan. Tämä keksitty
oppi on
välttämätön sen tähden, etteivät helluntailaiset
joutuisi allekirjoittamaan erään kuuluisan ja viime aikoina paljonpuhutun
kirjan nimeä, joka kuuluu: Kaikki pääsevät taivaaseen.
Tähänhän yleisen ja henkilökohtaisen
vanhurskauttamisen sekoittuminen juuri johtaa. Koska Kuosmanen joutuu selvän
raamatullisen todistusaineiston puuttuessa vetoamaan sellaisiin raamatunkohtiin,
jotka puhuvat koko maailman yleisestä sovituksesta, kun hän koettaa perustella
ihmisen henkilökohtaista pelastumista muka ilman uskoa, uudestisyntymistä ja
Pyhää Henkeäkin, niin hän joutuu sitten toisaalla panemaan “aikarajan” noille
yleisestä sovituksesta kertoville kohdille, jonka jälkeen ne eivät enää ole
voimassa – ettei hän vain lipsuisi universalismiin. Tämän aikarajan hän tekee
sen keksityn opin turvin, jonka mukaan yleisestä sovituksesta kertovat kohdat
eivät sovellu enää lapsiin silloin, kun lapsi tekee joko tietoisesti syntiä tai
tietoisen uskonratkaisun.
Missä ovat tällaisen opin raamattuperusteet?!
Lopputulos on murskaava: Yleinen ja henkilökohtainen
vanhurskauttaminen on sotkettu taitavasti toisiinsa. Kukaan ihminen ei
pelastukaan uskon kautta (dia pisteoos, uskolla vain välineellinen arvo), sillä
lapsihan pelastuu kokonaan ilman uskoa, ja tietoiseen ikään varttunut ihminen
taas oman uskonsa (ratkaisunsa) tähden (dia pistin, uskonratkaisulla
ansiollinen itseisarvo)!
Näiden nimenomaan helluntailaiseen
vanhurskauttamisoppiin sisältyvien harhojen
näkeminen on saanut minutkin eroamaan
helluntaiseurakunnan saarnaajan työstä ja
jättämään koko helluntailiikkeen. En tahdo rakentaa
pelastusvarmuuttani oman uskonratkaisuni tai kokemukseni hiekalle, vaan yksin
sille kestävälle kalliolle, että olen “hänen kuolemaansa kastettu”
(Room. 6:3).
Olli-Pekka Ylisuutari
Kirjoittaja on entinen helluntaiseurakunnan pastori,
joka on opiskellut helluntailaista teologiaa ja jatkaa teologisia opintojaan Helsingin
yliopistossa.