ONKO KIRKKO JUMALAN SANAN
TYTÄR – VAI ONKO SUHDE PÄINVASTAINEN?
Mietteitä vuosisadan taitteella
Halvar Sandell, pastori, Helsinki
Kun virkateologinen aspekti oli kehityksen myötä tullut
tunnustuksellisempien herätysliikkeiden piireissä heikoksi, löydettiin vuonna
1997 uusi yhteinen nimittäjä, jonka varaan pystyttiin kokoamaan kansaa eri
herätysliikkeistä ja organisaatioista. Tämä nimittäjä oli JD:n (Yhteinen
julistus vanhurskauttamisopista) vastustaminen. Paavalin synodin perinteiset
kirkkopäivät muotoiltiin uuteen asuun ja kokoonnuttiin keskitetysti mainitun
aiheen merkeissä Palmusunnuntain viikonloppuna Meilahden kirkossa 1998.
Kyseisen dokumentin vastustaminen ja oppi vanhurskauttamisesta oli tavallaan
sabloona, jonka alle pystyttiin kätevästi patistamaan eri herätysliikkeiden
edustajia. Tällainen yhteenpatistaminen näyttikin olevan tämän kokoontumisen
varsinainen idea. Piispoille synodilla tai kirkkopäivillä ei ollut mitään tosiasiallista
sanottavaa. Jos olisi ollut, olisi heti tullut lausua pitävät anathemat
(oppituomiot) ja tehdä johtopäätökset sakraalista kanssakäymisestä, kun
luopumus oli tosiasia. Nyt vanhurskauttamisopista oli ainesta
kansankiihottamiseksi. Communicatio in sacris (jumalanpalvelusyhteys)
piispojen suhteen jäi ennalleen, eikä siihen saanut edes koskea, vaikka juuri
mainitut hierarkian miehet ensimmäisinä olivat yhtyneet tähän kyseenalaiseen
dokumenttiin.
Teoissa tuli kiellettyä, mitä verbaalisesti haluttiin
sanoa artiklasta, joka on articulus stantis & cadentis ecclesiae (artikla,
jonka mukana kirkko seisoo ja kaatuu). Kun puheiden ja julkilausumien asema
ja merkitys (Sitz im Leben) on tällainen, niistä tulee vähitellen
mitäänsanomattomia ja tyhjiä, ja ne tekevät kaikenlaisesta
tunnustustuksellisesta toiminnasta epäuskottavaa, ei mihinkään velvoittavaa.
Paradoksaalisesti juuri samana vuonna 1998, jolloin
tunnustuksen asema oli edelleen heikentynyt, käynnistettiin ns.
tunnustukselliselta taholta varsin voimakas propagandakampanja
kansankirkkoideologian puolesta. Se näkyi tuolloin kuten muulloinkin STI:n
Kulmakivessä, mutta nyt myöskin Arkissa ja Uuden Tien kolumneissa
(Horisontti-kolumni). Se näkyi myös periaatteessa Sanansaattajassa (sarja
piispojen haastatteluja ja tietyn,
synodin piirissä esiintyneen tohtorin laajassa haastattelussa esitetyt
samansuuntaiset ajatukset) eikä vähiten Länsi-Suomen Herännäislehdessä, missä
kysymyksen asettelu oli kevytmielisesti muotoiltu: kirkossa vai kirkon
ulkopuolella. Sanonnalla tai ajatuksella “jäädään kirkkoon” oli saatu hyvä
alibi olla pohtimatta sakraalisen yhteyden kysymystä seikkaperäisemmin.
Tunnettu henkilöunioni vallitsee viimeksi mainitun lehden päätoimittajan ja
synodin äänenkannattajan, Sisarenpojan, välillä. Teologian tohtori Timo Laato
toimii näet molempien lehtien vastaavana päätoimittajana. Tänä vuonna
ilmestyneessä Sisarenpojassa oli leikillinen pakina pääkirjoituksena, mutta
siinä oli kuitenkin luettavissa jonkunlainen vakava lause johdannoksi ja se
kuului: “en itse tunne mitään tarvetta lähteä kirkosta, vaan pidän sellaisia
puheita lähinnä hölynpölynä.” Kysymys, mitä kuuliaisuus Kristusta kohtaan
merkitsee, oli ovelasti syrjäytetty tekemällä kysymyksenasettelu sellaiseksi,
että ainoa kysymys on: kansankirkossa vai sen ulkopuolella.
KUULIAISUUDEN KRISTUSTA KOHTAAN
ON OLTAVA RATKAISEVASSA ASEMASSA
Laato on huomannut Ruotsin tilanteen sellaiseksi, että
siellä on pakko vihkiä pappeja vaihtoehtoisella tavalla, kun piispat eivät sitä
tee. Tämän havainnon ei sinänsä tarvitse merkitä mitään ratkaisevasti uutta
kirkko-opin kohdalla. Inhimillisen pakon edessä voidaan hyväksyä jokin uusi
ratkaisu, mutta vapaan ja paljaan kuuliaisuuden vuoksi ei. Se, mitä harhaoppiset
kirkonjohtajat meille sallivat, voi hyvinkin olla jotakin syntistä! Se ei tule
synniksi vasta siinä silloin, kun he lakkaavat sallimasta meille tietynlaisia
ratkaisuja. Meiltä on periaatteessa ja riippumatta siitä, kuinka paljon
harhaopettajat sallivat, kielletty hengellinen kanssakäyminen heidän kanssaan.
“Karta!” “Erotkaa heistä!” (ks. Tiit. 3:10, 2 Kor. 6:17)
'Kirkko'-käsite halutaan tietoisesti tai tiedostamatta
nostaa Jumalan yläpuolelle! Kuuliaisuuden ja tottelevaisuuden Kristusta kohtaan
pitää kuitenkin olla aina, ja täysin vastoin äsken mainittua asennoitumista,
se, mikä ratkaisee – vaikka tämä sitten tietäisi sitä, että joudumme yksin
Wormsiin maailman ja kirkon eteen. Laskelmoiden, monoliittisella ja
instituutionaalisella kirkkonäkemyksellä varustettuina, sinne ei taatusti
jouduta. Paljaan kuuliaisuuden tulee olla niin ensisijainen keskuudessamme,
ettemme anna kellekään pakenemislisenssiä kuuliaisuudesta, vedoten siihen, että
kyseinen henkilö on “uususkoinen” tai jotakin vastaavaa. Liian kevyesti
hyväksytään avoimesti harhassa olevia kirkon työntekijöitä. “Heille elintilaa,
ja meille elintilaa” – näin toimii pragmaattinen ajattelutapa. Jos Porvoon
sopimuksen allekirjoittaneiden kirkkojen jäsenille annetaan elitilaa, niin
miksei meillekin – kuuluu nyt vaatimus kirkolliskokouksessa, missä hyvänä
esitelmöitsijänä tunnettu kirkkoherra Lasse Marjokorpi on puhunut tällaisesta.
Uskonnonvapauden aatetta, joka on käytössä yhteiskunnassa, ei voida vaatia
toimivaksi kirkossa. Tällä tavalla ollaan vahvistamassa heterodoksiaa
(monioppisuutta). Jos elintilamme on sen varassa, että julkisesti tunnustamme
harhaoppisten kotipaikkaoikeuden kristillisessä kirkossa, olemme hengellisessä
korruptiotilassa. Kun meillä on ostettu elintila, niin voimmeko sen jälkeen odottaa
Jumalan siunausta?
Tunnustuksellisissä piireissä metsästetään
populistisesti ainoastaan kylliäisiä, vaikka jo maailman pakanatkin tietävät,
etteivät nämä ole kristittyjä. Kristus varoitti meitä kuitenkin ensisijaisesti
niistä, jotka tulevat lampaan vaatteissa ja näin harhauttavat meitä.
KOKONAISVALTAISEMMAN
TUNNUSTUSNÄYN TARVE
Siinä missä kirkko elää, sen pitää aina käydä
selvittelyä harhaopettajien kanssa. Liiallinen myöntyvyys on ollut ja on
tunnusomaista tunnustusliikkeille. Tunnemme vallan hyvin tämän askel askeleelta
-politiikan. Ensin “ei” naispappeudelle, sitten hyväksytään tosiasia; sitten
pyritään erillisvihkimyksiin; sitten sekin käy mahdottomaksi; sitten tulevat
naispiispat. Ensin noustaan Oulun-junaan, sitten tulee kaupankäynti luopiopiispojen
kanssa. Kun virkakysymys on ainoa tunnustuskysymys, jolla on jonkunlaisia
ulkonaisia seuraamuksia, joudutaan ennen pitkää umpikujaan. Kokonaisvaltaisempi
tunnustusnäky olisi tarpeen.
Tunnustusliikkeen vaara – koen tämän koskevan meitä
juuri nyt – on siinä, että se muuttuu sen tyyppiseksi konservatiivisuudeksi,
mikä on kaikkein halveksittavinta: sellaiseksi, joka myöhään ja pitkin hampain
hyväksyy viimeisenä muutoksia, mutta silti hyväksyy niitä, ehkä reservatio
mentalis (sisäinen varaus) sydämessä. Myös tunnustusliike voi olla mukana
sillä suurella peräytymisretkellä, millä Euroopan kansalliskirkot vaeltavat
pois kristinuskon lähteistä. Tunnustusliike roikkuu hännänhuippuna, mutta on
silti mukana. Vänrikki Stoolin kertomus kuormastorengistä, joka nukkui niin
kauan kuin armeija perääntyi, sanoo tavallaan jotakin oleellista. On parempi
olla hiljaa ja hillitty, kun kerran omasta maasta lähtee, kuin teatterimaisesti
vilkas ja äänekäs.
Huonoa on myös ottaa esille ainoastaan sellaista,
mihin inhimillisesti katsoen voidaan jotakin vaikuttaa – se johtaa ennen pitkää
näpertelypolitiikkaan, missä inspiraatio häviää, kun väärä suunta silti on
selvä.
Heterodoksinen tila, missä ei ole käyty Raamatun mukaista
selvittelyä harhaoppisten kanssa, tehdään, kun sille ei inhimillisesti niin
paljon voida, hyveeksi: vajavainen ja syntinen kirkko samaan aikaan, kun se
Kristuksessa on puhdas. Kuitenkin: kun tietoisesti rikotaan eikä edes haluta
tehdä parannusta, ei pidä puhua Kristuksen vieraasta vanhurskaudesta.
Heterodoksiahan välttää synnintunnustusta ja synnistä erottamista. Sitä ei
missään nimessä saa pitää oikeana, vielä vähemmän siitä saa tehdä mystiikkaa,
josta tehdään uskonkappale ja jota sitten palvotaan. Mieluummin sitten
avoimesti mutta kerskaamatta sitä mitä ollaan: vähän heterodokseja ja
leipäpappeja, kuin että sorrumme johonkin totuudenvastaiseen hurskasteluun. On
suhteellisesti ajatellen parempi olla vaiti, kuin tehdä jotakin Jumalan
silmissä arveluttavaa. Nukkuva kuormastosrenki Vänrikki Stoolin tarinoissa on
suurempi kuin monet melskaavat tunnustustaistelijat.
Ihmetellä sopii nyt, että kansankirkko-aate, joka on
moniarvoisesta käytännön todellisuudesta tehty idea, merkitsee enemmän kuin
Raamatun oppi kirkosta ja hengellisestä yhteydestä.
Nykyisen kansankirkkosysteemin puolesta tehdään
propagandaa, vaikka tunnustuksellisissa piireissä on henkilöita, jotka varsin
hyvin tuntevat patristiikan ja vanhan kirkon parempien osien ja kausien opin
kirkollisesta yhteydestä. Miksi he eivät piittaa siitä tiedosta konkreettisessa
työssä? Onko tässä kyseessä toiminta
vastoin parempaa tietoa?
Kaikki kirkkohistoriaa lukeneet tietävät varsin hyvin,
että yhtenäiskulttuurin kansalliskirkko ennen neologiaa (valistusajan
uusteologia), jolloin oppituomiot olivat jurisdiktionaalisia (oikeudellisen
merkityksen omaavia), oli jotakin aivan toista kuin moniarvoinen, tietoisesti
heterodoksinen ja jo hereettinen kansankirkko.
Elämme kriisitilanteessa, missä pitäisi olla valmiutta
ja joustavuutta ratkaisuihin, joita ei ennen ole nähty. Mutta
tunnustusliikeväki käy yhä lojaalimmaksi nykyistä kansankirkon johtoa ja
kansankirkkoinstituutiota kohtaan.
Uskonpuhdistus ei lähtenyt liikkeelle
kirkkosysteemi-aatteesta, vaan kuuliaisuudesta. Kirkon ulkonainen muoto on
tavallaan alituinen interim (välimuoto). Mutta jos ihannoidaan empiiristä
instituutiota, niin eikö silloin saada kirkko-käsite, joka kilpailee itse
Jumalan kanssa? Kirkko on Jumalan Sanan tytär, ei koskaan päin vastoin.
Ruotsissa piispa Bo Giertzin co-existere -linja
(“uususkoisuus” on legitiiminen haara kirkon sisällä ja sen edustajat
kristittyjä veljiä ja sisaria, joiden kanssa ollaan sakraalisessa yhteydessä,
ja heitä väistetään vain, jos he tuovat naispappeja messun toimittajiksi; tämän
funktion ulkopuolella myös naispappi ja hänen piispansa ovat sisariamme ja
veljiämme Kristuksessa), joka alusta alkaen oli väärä, on nyt johtanut
täydelliseen umpikujaan, ja se johtaa samaan kohta myös meillä.
Tunnustukselliset eivät kohta pysty tarjoamaan mitään niin hyvää
luopiopiispoille, että nämä viitsisivät vastapalveluna suostua
erillisvihkimyksiin. Lopettakaamme kaupanteko ajoissa, ennen kuin olemme
ansassa, mistä emme pääse ja mikä on omaa syytämme (eikö niin?). Helpompi linja
vie umpikujaan ja kasvaviin vaikeuksiin, vaikka juuri niistä yritetään päästä
sopeutumisella. Sillä tiellä ei voida
luottaa siunaukseen.