“JUMALA, OLE
MINULLE ARMOLLINEN HYVYYTESI TÄHDEN”
- PSALMIN 51
SELITYS. JOHDANTOA.
Martti Luther
Oikeassa parannuksessa on kaksi osaa: synnin
tunteminen ja armon tunteminen, tai - käyttääksemme tutumpia nimityksiä –
Jumalan pelko ja luottamus laupeuteen. Nämä kaksi osaa Daavid tuo tässä
rukouksessa esiin ikään kuin selvänä
kuvana katseltavaksi. Sillä psalmin alussa näemme, että häntä vaivaa tietoisuus
synnistä ja paha omatunto. Mutta lopussa hän lohduttautuu luottamuksella Jumalan
hyvyyteen ja lupaa opettaa myös toisia, että he kääntyisivät. Näin käy selvästi
ilmi, että profeetta on tahtonut tässä psalmissa neuvoa ja uskoa meidän
haltuumme jumalallisen uskonnon oikean viisauden terveellisillä sanoilla ja
terveessä merkityksessä selitettynä, jotta oppisimme, mitä synti, mitä armo,
mitä koko parannus on. Lisäksi on myös eräitä muita tällaisia psalmeja, kuten
psalmi 32 Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, samoin psalmi
130 Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Sillä tämän opin esittämisessä
Daavid on mestari, mutta sillä tavalla, että sen käytäntöön soveltamisessa hän
jää meidän kanssamme oppilaaksi. Sillä kaikki ihmiset riippumatta siitä, kuinka
paljon Pyhä Henki on heitä valaissut, pysyvät kuitenkin sanan oppilaina, sanan
alla ja piirissä ja kokevat, että he kykenevät tuskin yhtä pisaraista
ammentamaan suunnattomasta Pyhän Hengen valtamerestä.
Olen puhunut lyhyesti psalmin aiheesta ja
järjestyksestä. Nyt on sanottava jotain myös psalmin otsikosta. Se on tuttu
kertomus 2. Samuelin kirjan luvusta 12. Minulla ei ole epäilystäkään siitä,
että tämä otsikko on antanut skolastikoille tilaisuuden ymmärtää psalmin
koskevan vain Daavidin persoonaa ja hänen syntisiä tekojaan. Sillä näyttää
siltä, että Daavid yksin puhuu omassa persoonassaan ja omasta aviorikoksen ja
miesmurhan synnistään. Ihme kylläkään he eivät ole opettaneet, että tätä
psalmia on rukoiltava vain tämän yhden synnin takia. He ovat sitä vastoin
sallineet pitää sitä esimerkkinä ja rukoilla kaikkien muidenkin syntien takia,
niin kuin Paavali sanoo: “että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi
kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen”
(1. Tim. 1:16), kun kuitenkaan kaikki uskovat eivät olleet seurakunnan
vainoajia, vaan Kristus on osoittanut Paavalissa pitkämielisyytensä,
lempeytensä ja äärettömän laupeutensa, etteivät toiset joutuisi epätoivoon
syntiensä tähden. Tällä tavoin he ovat esittäneet myös tämän psalmin ikään kuin
esimerkkinä rukouksesta minkä hyvänsä synnin takia, vaikka he ovat ymmärtäneet
sen koskevan vain Daavidin tekemää syntiä, jonka otsikko mainitsee.
Mutta meidän on mentävä paljon pitemmälle eikä ole
pysähdyttävä noihin ulkonaisiin synteihin, vaan on otettava huomioon synnin
koko luonto, lähde ja alkuperä. Sillä tämä psalmi puhuu koko synnistä tai
synnin juuresta, ei ainoastaan ulkonaisesta teosta, joka ikään kuin hedelmänä
kasvaa esiin synnin puusta ja juuresta. Sillä kun hän tässä rukouksessa
valittaa olevansa synneissä siinnyt, ei hän todellakaan tarkoita vain
aviorikosta, vaan koko luontoaan, joka on synnin saastuttama, vaikkakaan
minulla ei ole mitään sitä vastaan, että Daavidin teko asetetaan esiin ikään
kuin esimerkiksi. Tässä teossa nähdään enemmän kuin yksi Batseban kanssa tehty
synti. Sillä hän lisää aviorikokseen mitä pahimman hankkeen. Hän julistaa, että
“mies, joka tämän on tehnyt, on kuoleman oma” (2. Sam. 12:5). Itse hän
sitä vastoin ei nähnyt syntiään siinä, että hän murhasi Uurian – miehen, joka
epäilemättä oli hyvä ja luotti kuninkaaseensa harvinaisen paljon – samoin kuin
ei siinäkään, että hän riisti Uurialta puolison, vaan hän tahtoi edelleen
näyttää pyhältä sekä oikeutta ja vanhurskautta rakastavalta. Mutta tämä oli
totisesti synnin tekemistä kaksinkertaiseksi. Eikä siinä kyllin, että Uurian
viaton surma tuli kaunistelluksi hänen toimestaan, vaan hän saattoi myös muut
israelilaiset tuhon omiksi, Jumalan nimi tuli pilkatuksi ja näin sivuutettuaan
viidennen ja kuudennen käskyn hän teki syntiä myös ensimmäistä, toista ja
kolmatta käskyä vastaan. Eikä hän olisi jättänyt rikkomatta neljättä
käskyäkään, jossa on kyse velvollisuudesta vanhempia kohtaan, jos se olisi
ollut hänen himoamansa aviorikoksen esteenä. Epäilemättä Jumala soimaa häntä
erityisesti jumalanpilkan synnistä: “Mutta koska sinä tällä teolla olet
saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä” (2. Sam. 12:14). Sillä
hänen kansansa tappion tähden pakanat tulivat sydämissään ylimielisiksi
Israelin kansaa ja sen Jumalaa vastaan, niin että he huusivat, ettei Israelin
Jumala ole mitään, mutta ammonilaisten jumala on Jumala ja hän voittaa. Siksi
Daavid on huomattava esimerkki: hän rikkoi järjestään melkein jokaisen
kymmenestä käskystä eikä hän kuitenkaan olisi syntejään tuntenut, ellei Naatan
olisi tullut, vaan hän olisi tahtonut, että häntä olisi edelleen pidetty
vanhurskaana ja pyhänä kuninkaana. Tällä tavoin selitettynä Daavidin synti on
tehokas armon ja synnin esimerkki.
On varmaa, että ellei tämä kertomus olisi Raamatussa
luettavissa, kuka koskaan olisi uskonut, että niin pyhä mies on voinut langeta
siinä määrin. Hän oli mitä suurimmalla huolella säätänyt ilmestysmajan
jumalanpalveluksen. Pyhän Hengen kautta hän oli rikastuttanut tuota
jumalanpalvelusta mitä pyhimmillä lauluilla. Hän oli käynyt äärimmäisen
raskaita sotia erinomaisella menestyksellä. Jumala oli julistanut hänet
valituksi mieheksi. Hänellä oli mitä selvin lupaus tulevasta siemenestä,
Kristuksesta, jota profeetat ovat kutsuneet Daavidin pojaksi ja Daavid
kuninkaaksi. Mitä vielä lisäksi? Ei voida keksiä mitään syytä, miksi häntä ei
voitaisi täydellä syyllä verrata Moosekseen ja Samueliin. Siitä huolimatta
tällainen mies ei lankea vain yhteen vähäiseen syntiin, vaan moniin hirveisiin
synteihin samalla kertaa, ja mikä pahinta, hän lankeaa katumattomuuteen ja
syvään suruttomuuteen siinä määrin, että jos Naatan ei olisi tullut, Daavid
olisi ehkä tehnyt syntiä Pyhää Henkeä vastaan.
Kun siis sellainen mies – hän oli täynnä Pyhää Henkeä,
hänellä oli joukoittain hyviä tekoja, jumalallista viisautta ja varsinkin hän
oli kuuluisa verrattomasta profetian lahjasta – lankeaa niin kauhistuttavasti,
on se meille esimerkiksi, että meillä olisi lohdutus, kun synnin yllättäminä
lankeamme tai kun omiintuntoihimme iskee Jumalan vihan ja tuomion tunto. Sillä
tässä mitä kirkkaimmassa esimerkissä loistaa Jumalan hyvyys ja laupeus valmiina
antamaan synnit anteeksi ja vanhurskauttamaan meidät, kunhan emme vain pane sen
päälle tätä kantta, että kiellämme tehneemme syntiä. Tämän osoittaa kertomus
Saulista. Vaikka hän oli tehnyt syntiä Jumalan sanaa vastaan, olisi hän saanut
sen anteeksi, ellei hän olisi myös puolustanut syntiään ja sanonut: “Minä
olen täyttänyt Herran käskyn” (1. Sam. 15:13). Samoin, kun häntä
toistamiseen varoitettiin, hän itsepäisesti kielsi: “Minähän olen kuullut
Herran ääntä ja tehnyt sen matkan, jolle Herra minut lähetti” (jae 20).
Niinpä hän kuulee Samuelilta synkän tuomion: “Koska sinä olet hyljännyt
Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana”
(jae 23). Samuel ikään kuin sanoo: Herra on kyllä valmis antamaan anteeksi
synnit, mutta vain niille, jotka tuntevat syntinsä, mutta eivät silti joudu
epätoivoon, vaan uskovat, että paluutie on avoinna Jumalan luokse, joka on
luvannut katuville syntien anteeksiantamuksen jne.
Vaikka siis tämä psalmi puhuu synnin koko olemuksesta
ja lähteestä, emme toki kuitenkaan sulje pois kertomusta aviorikoksesta ja
Uurian surmasta, johon otsikko viittaa. Sillä näissä synneissään Daavid näkee
ikään kuin peilistä koko luontonsa epäpuhtauden niin että hän ajattelee: katso,
minä, joka olen hallinnut maallista yhteiskuntaa, joka olen järjestänyt
seurakunnan ja jumalanpalveluksen, joka ’olen taitavin käsin johtanut heitä’
(Ps. 78:72), miten olenkaan langennut sellaiseen iljettävyyteen, niin moniin ja
niin suuriin synteihin? Niinpä hän yhdestä synnistä oppii tuntemaan koko
synnin, ikään kuin hän sanoisi: jos minä – niin suuri mies – olen näin
langennut ikään kuin taivaasta helvettiin asti, niin eikö tämä lankeemus ole
minulle ja muille valtava todiste siitä, ettei minun lihassani ole mitään
hyvää? On siksi suurta viisautta tietää, ettemme me ole mitään muuta kuin
synti, niin ettemme ajattelisi synnistä yhtä köykäisesti kuin paavin teologit,
jotka määrittelevät synnin sanaksi, teoksi tai ajatukseksi Jumalan lakia vastaan.
Määrittele ennemmin näin tämän psalmin mukaan: synti on tämä kaikki, mikä on
syntynyt isästä ja äidistä ennen kuin ihminen voi iän puolesta jotain sanoa,
tehdä tai ajatella. Sellaisesta juuresta ei voi syntyä mitään, mikä olisi hyvää
Jumalan edessä. Tähän perustuu jaottelu kahdenlaiseen syntiin. Ensiksi koko
ihmisluonto on synnin turmelema ja iankaikkisen kuoleman alainen. Sitten on
toinen ikään kuin synnin ulkoinen esiintymä – varkaus, aviorikos, murha jne. –
jonka ihminen lain perusteella kykenee tunnistamaan. Tästä jälkimmäisestä
lajista puhuu myös maallinen oikeus, joskaan ei aivan tarkasti.
Kun siis skolastikot sanovat, että ’luonnolliset kyvyt
ovat vahingoittumattomat’, on se suuri jumalanpilkka, joskin vielä pahempaa
on se, että heidän mielestään tämä koskee pahoja henkiäkin. Sillä jos
luonnolliset kyvyt olisivat vahingoittumattomat, mihin tarvittaisiin Kristusta?
Edelleen, jos ihmisellä syntyjään on hyvä tahto, jos hänellä on totuudellinen
järki, jonka mukaan tahto voi – kuten he sanovat – luonnostaan kehittyä, niin
mitä sellaista lopultakin menetettiin paratiisissa synnin kautta niin, että
vain Jumalan Poika yksin saattoi sen palauttaa? Ja kuitenkin näyttää siltä,
että eräät teologian opettajat meidän aikanamme puolustavat väittämää ’luonnolliset
kyvyt ovat vahingoittumattomat’, ts. että ihmisen tahto on hyvä. Vaikka ihminen
toisinaan pahuudesta tahtoo tai ajattelee muuta, kuin mikä on oikein ja hyvää,
he lukevat sen ihmisten pahuuden syyksi, eivät muitta mutkitta tahdon syyksi
sellaisena kuin se itsessään on. Näitä vaarallisia käsityksiä vastaan on sydän
varustettava, ettei armon tunteminen hämärtyisi. Sen on mahdotonta pysyä
terveenä ja vahingoittumattomana, jos tällä tavoin ajattelemme ihmisluonnosta.
Ei voida enää myöskään mitenkään sietää seurakunnassa
tuota skolastikkojen opetusta, että ihminen voi täyttää lain sikäli kuin on
kysymys teosta itsessään, mutta ei sikäli kuin on kysymys käskyn antajan
tarkoituksesta. Käskyn antaja ei näet vaadi ainoastaan tekoa, vaan myös sydämessä
olevaa perusominaisuutta, jota kutsutaan armoksi. Se on aivan sama kuin jos
sanoisin, että se, jonka kädet ja jalat ovat kunnossa, voi oikein hoitaa
toimensa, mutta että hän on samalla estynyt olemasta pukeutunut mustaan tai
valkoiseen vaatteeseen. Juuri tällä tavoin he sanovat, että Jumala vaatii
jotain kymmenen käskyn lain lisäksi eikä ole tyytyväinen, jos joku täyttää
sen, vaan hän vaatii myös oikeaa perusominaisuutta. Nämä kaikki kammottavat
kuvitelmat ovat syntyneet siitä, etteivät he ole tunteneet oikein, mitä synti
on. Mutta minä tuon ne julki siinä tarkoituksessa, että näkisimme, miten paljon
eroa on meidän terveellisen oppimme ja tuon hirvittävän ja valheellisen paavin
opin välillä.
Me sanomme näin: luonnolliset kyvyt ovat aivan
turmeltuneet. Kun Aadam oli luotu, hänellä oli oikea tahto ja järki, hän kuuli
ja näki puhtaasti, hän hoiti maalliset toimensa uskoen Jumalaan ja ylistäen
häntä. Syntiinlankeemuksen jälkeen hänen tahtonsa, järkensä ja kaikki hänen
luonnolliset kykynsä ovat turmeltuneet. Ihminen ei enää ole vahingoittumaton
vaan synnin kieroksi tekemä, niin että kun hän ei enää osaa punnita asioita
oikein Jumalan edessä, hän myös ratkaisee kaiken nurinkurisesti vastoin Jumalan
tahtoa ja Jumalan lakia. Hän ei enää tunne eikä rakasta Jumalaa, vaan pakenee
ja pelkää Häntä sekä päättelee, ettei kyseessä ole Jumala, ts. ettei Hän ole
laupias ja hyvä, vaan tuomari ja tyranni. Tuosta Jumalan tuntemisen
menettämisestä saavat alkunsa muut loputtomat synnit, jonka tähden ihmiset
asioiden sujuessa hyvin tekevät surutta syntiä, niin kuin vastustajamme, jotka
vainoavat sanaa luottaen omiin kykyihinsä. He uskovat myös Jumalan tahtovan,
että he itse kykenevät rakkaudellaan ja hurskaudellaan tekemään hänet
suopeaaksi ja sovittamaan itsensä kanssa. Tästä ovat saaneet syntynsä luostarit
sääntöineen, munkinkaavut köysineen, messut, pyhiinvaellukset ja muut
samantapaiset typerät jumalanpalvelusmenot, jotka ihmisluonto on itselleen
keksinyt vastoin ja ohi sanan, koska se on vailla Jumalan tuntemista. Eivätkö
nämä ole mitä varmimpia osoituksia siitä, että ihmisen luonnolliset kyvyt –
sikäli kuin on kysymys Jumalasta ja jumalanpalveluksesta – ovat aivan
turmeltuneet? Vanhassa testamentissa samaa todistivat erilaiset
epäjumalanpalvelusmenot, profeettojen ja Jumalan sanan halveksunta ja muut sen
kaltaiset synnit, jotka Jumala profeettojen välityksellä tuomitsi
kiittämättömässä kansassa.
Mutta emme voi julistaa maallisten asioiden suhteenkaan, että luonnolliset kyvyt olisivat vahingoittumattomat. Sillä me näemme, miten suuresti halveksitaan niitä lakeja, jotka käskevät hyviä asioita ja miten suuresti kuri on höllentynyt, jonka tähden on asetettu lait ja jumalallinen esivalta. Lääkäri joutuu monesti harhaan lääkkeitä sekoittaessaan ja toisinaan taitamattomuuttaan surmaa potilaansa. Vieläpä itse silmien valo, korvat ja kaikki muut elimet ovat vioittuneet synnistä eivätkä ole niin terveitä ja vahingoittumattomia kuin ne Aadamissa ennen syntiinlankeemusta olivat. Tämä aistien turmelus on ilmeinen. Millainen tilanne onkaan sitten hengellisissä asioissa?
Me olemme synnin kautta kerrassaan kääntyneet pois
Jumalasta siten, ettemme ajattele mitään oikein Jumalasta, vaan suorastaan
pidämme häntä jonakin epäjumalana. Cicero ja muut suuret valtiomiehet ovat,
sikäli kuin tarkastelet heidän tekojaan, hoitaneet erinomaisesti tehtävänsä.
Mutta jos tutkit heidän vaikuttimiaan, niin et näe heidän innostuneen siihen
muusta syystä kuin kunnianhimosta, kuten tuo kuuluisa mietelmä todistaa: “Sinä
yksin mieltä poltat, kunnia.” Eikö tämä totisesti ole myös selvä tuntomerkki
Jumalan tuntemuksen menettämisestä. Jumalaa meidän piti kuuliaisina palvella
eikä etsiä omaa kunniaamme. Mutta nyt käy painvastoin sen tähden, että me emme
etsi Jumalan kunniaa, vaan omaa kunniaamme Jumalassa ja kaikissa luoduissa.
Näin juuri ne, joiden itsehillintä ja mielenmaltti on ollut silmiinpistävä,
ovat pitäneet omaa kunniaansa päämääränään; sitä he ovat pitäneet silmällä
eivätkä Jumalan tahtoa.
Se on siis meidän syntimme, että olemme syntyneet ja siinneet
synneissä. Tämän Daavid on oppinut omasta kokemuksestaan. Siksi hän
määrittelee synnin kaikkien voimien, sisäisten ja ulkoisten,
turmeltuneisuudeksi siinä määrin, ettei mikään ruumiin jäsen toimita
tehtäväänsä nyt niinkuin paratiisissa ennen syntiä. Me olemme luopuneet
Jumalasta, meillä on paha omatunto, olemme alttiita sairaudelle ja kuolemaan
syypäitä, kuten rangaistuksen sanat osoittavat: “Sinä päivänä, jona sinä
siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman” (1. Moos. 2:17). Mutta me
opimme tämän ainostaan sanasta. Vaikka pakanat viruvat keskellä tätä
onnettomuutta, he eivät ole ymmärtäneet sitä oikein, koska ovat hylänneet
sanan. He ovat arvelleet, että kuolema on jokin luonnollinen välttämättömyys,
ei synnin rangaistus. Niin he eivät kykene ollenkaan arvostelemaan
ihmisluontoa, koska he eivät tunne lähdettä, josta nämä onnettomuudet ovat
pulpunneet.
Tätä synnin ja koko ihmisluonnon tuntemusta psalmi
opettaa eikä se puhu ainoastaan pahuuden esimerkistä – jonka kouluteologia on
onnistunut takomaan meidän päähämme – vaan siihen sisältyy hengellisen uskonnon
koko oppi Jumalan tuntemisesta, samoin meidän luontomme, synnin, armon ja muun
sellaisen tuntemisesta. Sen vuoksi olemme sitä mieltä, että tämä psalmi on koko
Jumalan kansan yleinen oppi, alusta asti, jolloin se on syntynyt, aina tähän
päivään asti, jolloin Daavid – tai pikemminkin Pyhä Henki Daavidissa – opettaa
meitä tuntemaan Jumalan ja itsemme. Suurenmoisesti hän suoriutuu kummastakin.
Ensiksi hän osoittaa erinomaisesti synnin, sen jälkeen armon tuntemisen, jota
ilman joudutaan epätoivoon.
Edelleen tämä synnin tunteminen ei ole mikään
spekulaatio tai idea, jonka sydän kuvittelee, vaan se on todellista tuntemista,
todellista kokemusta ja mitä raskainta sydämen kamppailua, kuten Daavid todistaa,
kun hän sanoo: “Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun
edessäni” (jae 5), ts. ’tunnen sen, koen sen’. Sillä sitä sana heprean
kielessä varsinaisesti merkitsee. Se ei merkitse, kuten paavi on opettanut, sen
mieleen palauttamista, mitä on tehnyt, mitä jättänyt tekemättä, vaan se
merkitsee Jumalan vihan sietämättömän taakan tuntemista ja kokemista. Synnin
tajuaminen tällaiseksi on juuri synnin tunto. Se ihminen on syntinen, jota
omatunto vaivaa ja joka ahdistuneena on neuvoton tietämättä, mihin päin
kääntyisi.
Me emme sen tähden tässä käsittele filosofista tietoa
ihmisestä, joka määrittelee ihmisen järjelliseksi olennoksi jne. Siitä
keskustelee tiede, ei teologia. Niinpä oikeusoppinut puhuu omistavasta ja
omaisuuttaan hallitsevasta ihmisestä. Lääkäri puhuu terveestä ja sairaasta
ihmisestä. Mutta teologin aiheena on SYNTINEN ihminen. Tämä on ihmisen olemus
teologiassa ja teologi pyrkii siihen, että ihminen tuntisi tämän synnin
turmeleman luontonsa. Kun se tapahtuu, seuraa epätoivo, joka paiskaa ihmisen
helvettiin. Sillä mitä voi vanhurskaan Jumalan kasvojen edessä tehdä ihminen,
joka tietää, että koko hänen luontonsa on synnin vallassa ja ettei hänessä
itsessään ole mitään, mihin hän voisi nojautua, vaan hänen vanhurskautensa supistuu
olemattomiin? Kun on päästy tähän pisteeseen, silloin pitää seurata toinen osa
tätä tietoa. Sen ei myöskään tule olla spekulatiivista, vaan aivan
käytännöllistä ja tunnettavissa olevaa. Ihminen oppii ja kuulee, mitä on armo,
mitä vanhurskauttaminen, mikä Jumalan suunnitelma – että Hän näet on päättänyt
ottaa tällä tavalla helvettiin vaipuneen ihmisen armoihinsa Kristuksen kautta
jne. Tällöin masentunut sydän taas rohkaistuu ja tämän armon opin mukaan
iloitsee varmuudessa: jos olen syntinen itsessäni, niin en ole syntinen
Kristuksessa, joka on tehty meille vanhurskaudeksi, vaan olen vanhurskas ja
vanhurskautettu vanhurskaan ja vanhurskauttavan Kristuksen kautta. Hän on
vanhurskauttaja ja sellaiseksi häntä sanotaan, koska hän kuuluu syntisille ja
on syntisille lähetetty jne. Tämä on se kaksiosainen teologinen tieto, jonka
Daavid esittää tässä psalmissa, niin että psalmin aiheena on teologinen tieto
ihmisestä ja samoin teologinen tieto Jumalasta. Älköön siis pohdittako
jumalallista majesteettia – mitä Jumala tekee ja miten suuri valta hänellä on –
älköön myöskään ajateltako ihmistä omaisuutensa hallitsijana, niin kuin
oikeusoppinut tekee, tai sairaana, niin kuin lääkäri tekee. Ajateltakoon sen
sijaan ihmistä syntiä tekevänä. Sillä teologian varsinainen kohde on ihminen,
joka on syyllinen syntiin ja sen kadottama, ja Jumala, joka on syntisen ihmisen
vanhurskauttaja ja vapahtaja. Kaikki, mitä tämän kohteen ulkopuolella
teologiassa tutkitaan tai mistä väitellään, on harhaa ja myrkkyä. Koko Raamatun
tarkoituksena on tehdä meille mieluisaksi Jumalan hyvyys, Hänen, joka toimii
Poikansa kautta palauttaakseen syntiin ja tuomioon langenneen ihmisluonnon vanhurskauteen
ja elämään. Tässä ei lainkaan käsitellä tätä ruumiillista elämää – mitä meidän
on syötävä, mitä työtä otettava suoritettavaksi, miten perhettä on hallittava,
miten maata on viljeltävä jne. Nämä on luotu paratiisissa ennen ihmistä ja ne
on annettu ihmisten käsiin, kun Jumala sanoi: “Vallitkaa meren kalat ja
taivaan linnut” (1. Moos. 1:28). Mutta tässä käsitellään tulevaa ja
iankaikkista elämää, Jumalaa, joka vanhurskauttaa, uudistaa ja tekee eläväksi,
ja ihmistä, joka on langennut vanhurskaudesta ja elämästä syntiin ja iankaikkiseen
kuolemaan. Se, joka ottaa huomioon tämän päämäärän lukiessaan pyhiä
Kirjoituksia, lukee niitä hyödykseen.
Tämä teologinen tieto on siis välttämätön, jotta
ihminen oppisi tuntemaan itsensä, ts. että hän tietäisi, tuntisi ja kokisi,
että hän on syyllinen syntiin ja kuoleman vallassa. Mutta se on välttämätön
myös siksi, että hän sitä vastoin tietäisi ja kokisi, että Jumala on sellaisen
ihmisen vanhurskauttaja ja lunastaja, joka näin on oppinut tuntemaan itsensä.
Muiden ihmisten huolet, jotka eivät syntejään ole oppineet tuntemaan,
jättäkäämme oikeusoppineille, lääkäreille ja vanhemmille sillä nämä
tutkistelevat ihmistä toisesta näkökulmasta kuin teologi.
Alkuteksti: WA 40.2,317-328