MUUT LEHDET:
Kimmo Närhi, Luterilainen 1/2000
Kuluneena syksynä on suurten luterilaista nimeä
kantavien kirkkojen ja roomalaiskatolisen kirkon lähentyminen voimistunut. Yksi
tähän liittyvistä asioista on Roomassa marraskuussa pidetty pyhää Birgittaa
käsitellyt seminaari. Seminaaria edelsi jumalanpalvelus, jonka toimittamiseen
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon arkkipiispa osallistui yhdessä paavi
Johannes Paavali II:n kanssa.
Pyhä Birgitta eli 1300-luvulla. Hän edisti
luostarilaitoksen voimistumista Suomessa, ja hänen nimensä esiintyy Naantalin
birgittalaisluostarissa. Roomalaiskatolinen kirkko julisti hänet pyhimykseksi
vuonna 1391. Yhdeksän vuotta sitten silloinen arkkipiispa osallistui Birgitan
pyhimykseksi julistamisen 600-vuotisjuhlaan. Viime vuonna hänet julistettiin
Euroopan suojeluspyhimykseksi.
Tämänkertainen Birgittaan kohdistuva huomio liittyy
yhteen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja roomalaiskatolisen kirkon
yhteyspyrkimysten kanssa. Hufvudstadsbladet otsikoi 13.11.1999: “Pyhää
Birgittaa juhlitaan Roomassa. Apu vaikeassa ekumeenisessa työssä.” Itse
tekstissä tuodaan esille Birgitan oletettu merkitys ekumeenisena
sillanrakentajana toisaalta pohjoisen ja etelän ja toisaalta luterilaisten ja
roomalaiskatolisten välillä. Lehti tuo esiin myös sen, että vuonna 2000 on
Roomaan odotettavissa suuri pyhiinvaeltajien joukko. Tämän tähden pidetään
viisaana sitä, että Birgittaa juhlitaan etukäteen.
Kuinka meidän on arvioitava edellä kuvattua osa-aluetta
suurten kirkkojen lähentymisprosessissa? Huomio kiinnittyy väistämättä ainakin
seuraaviin kahteen näkökohtaan.
Ensiksi oikea ekumenia ei voi perustua kehenkään
henkilöön. Kristittyjen yhteys on olemassa Jumalan armosta ja hänen tekonsa
kautta. Välineet, joiden kautta hän yhteyden luo ja pitää sitä yllä, ovat
armonvälineet, puhdas Jumalan sanan saarna ja oikein toimitetut sakramentit.
Se, että kristittyjen yhteys rakentuu “apostolien ja profeettain perustukselle”
(Ef. 2:20) merkitsee heidän sanaansa. Kulmakivenä on Kristus Jeesus, johon
apostolien ja profeettojen sana johdattaa uskomaan. Oikea ekumenia merkitsee
paluuta Jumalan sanaan ja elämistä hänen armostaan. Se periaatteellisesti
torjuu ihmisille ja heidän työlleen rakentuvan yhteyden.
Toinen torjuttava piirre Birgittaan viittaavassa
ekumeenisessa prosessissa on ajatus pyhiinvaelluksesta. Seminaaria valmistellut
äiti Tekla viittaa siihen, että Birgitta vaelsi Roomaan vuonna 1349, jotta
saattoi olla siellä juhlavuonna 1350. Ajatus joidenkin paikkojen tai
matkustamisen hyödyllisyydestä hengellisessä mielessä on harhautunut. Jumalan
lapset ovat uskon kautta tulleet Siionin vuoren ja elävän Jumalan kaupungin
tykö (Hebr. 12:22). Mihinkään paikalliseen siirtymiseen ei ole tarvetta, vaan
Jumalan armo on omistettava siellä, missä kukin on. Kristus on omiensa kanssa
kaikkialla.