MITEN HARHA SYRJÄYTTÄÄ TOTUUDEN?
Kun harhan sallitaan päästä kirkkoon, havaitaan, että
sillä on aina kolme kehitysvaihetta. Ensiksi se pyytää suvaitsemista. Sen
ystävät sanovat enemmistölle: “Ei teidän tarvitse pelätä meitä; meitä on vähän
ja me olemme heikkoja. Antakaa meidän vain olla rauhassa; me emme häiritse
muiden uskoa. Kirkolla on opilliset norminsa; me emme tietenkään kajoa niihin.
Me pyydämme ainoastaan sitä, ettei meidän yksityisiin mielipiteisiimme
puututtaisi.”
Joksikin aikaa harha tyytyy tähän, mutta sitten se
vaatii yhtäläisiä oikeuksia. Totuus ja harha ovat kaksi yhtä vahvaa voimaa.
Kirkon ei tule tehdä mitään, mikä näyttää valinnalta niiden välillä; se olisi
puolueellisuutta. On kiihkoilua vaatia suurempaa oikeutta totuudelle. Meidän
tulee olla yhtä mieltä siitä, että olemme eri mieltä. Kaikki totuuden
suosiminen sen tähden, että se on totuus, on puolueellisuutta. Se, mikä
totuuden ja harhan ystävillä on yhteistä, on perustavaa. Kaikki se, mistä he
ovat eri mieltä, on epäolennaista. Jokainen, joka panee viimeksimainituille
asioille painoa, on rauhan häiritsijä kirkossa. Totuus ja harha ovat kaksi
tasavertaista voimaa, ja kirkonmiehenä olemisen suuri salaisuus on säilyttää
tasapaino niiden välillä.
Tästä harha etenee pian luonnolliseen
päätepisteeseensä, mikä on vaatimus ylivallasta. Aluksi totuus suvaitsi harhaa
rinnallaan. Sitten sitä itseään ainoastaan suvaitaan ja tätäkin kestää vain
jonkin aikaa. Harha vaatii itselleen etuoikeutta päättää kaikissa
kiistanalaisissa kohdissa. Se asettaa miehiä asemiin, ei enää huolimatta siitä,
että he poikkeavat kirkon uskosta, kuten aluksi tapahtui, vaan tämän
poispoikkeamisen johdosta. Heidän suosituksenaan on, että he hylkäävät tuon
uskon, ja heille annetaan asema opettaa muitakin hylkäämään se ja tehdä heidät
taitaviksi vastustamaan sitä.
Charles Porterfield
Krauth (1823-1883). Sitaatti: Christian News 15.11.1999