KENELLÄ ON OIKEUS VIHKIÄ PASTOREITA?
Ihmeen vähälle huomiolle on jäänyt kirkolliskokouksen
tammikuussa tekemä päätös, jonka mukaan tulevaisuudessa vain piispa saisi
vihkiä pastoreita virkaan (Kotimaa 21.1.2000). Kirkon tiedotuskeskus uutisoi
asiasta seuraavasti: “Äänin
82-20 kirkolliskokous päätti lähettää kirkkohallitukselle valmisteltavaksi
muutoksen, jonka mukaan vain piispa voi toimittaa papiksi vihkimisen. Enemmistö
haluaa poistaa poikkeussäännöksen, jonka mukaan papiksi vihkimisen voi
toimittaa tuomiorovasti tai vanhempi pappisasessori piispanviran ollessa
avoinna tai piispan sairaana. Piispa Erik Vikström perusteli säännösmuutosta
kirkon ekumeenisilla yhteyksillä, erityisesti Porvoon sopimuksen
velvoitteilla.” (KT 11.1.2000)
Vaikka uutinen oli pieni, on asia periaatteelliselta kannalta katsottuna suuri. Kuten uutisessa todettiin, nykyisen kirkkojärjestyksen mukaan pappisvihkimyksen toimittaa pääsääntöisesti piispa. Mutta vihkimisoikeus on tietyissä tapauksissa myös tuomiorovastilla tai vanhemmalla pappisasessorilla (Kirkkojärjestys 5:1).
Edellä mainittu päätös merkitsee poikkeamista siltä
linjalta, jota evankelis-luterilaisessa kirkossa on kuljettu
uskonpuhdistuksesta lähtien. Luterilaiset tunnustuskirjat toteavat pyhän
Raamatun perusteella, että piispoilla ja muilla pastoreilla ei ole eroa
jumalallisen oikeuden eli Jumalan sanan mukaan. Tunnustuskirjat viittaavat
esimerkiksi apostoli Paavalin kirjeiden kohtiin Tiit. 1:5-7 ja 1 Tim. 3:2 todisteena
siitä, että Raamattu käyttää eri nimityksiä (seurakunnan kaitsija, vanhin,
presbyteeri) samoista henkilöistä. Vastaavasti myös Ruotsi-Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon ensimmäisessä kirkkojärjestyksessä vuodelta 1571
sanotaan mm., että “jokaista pastoria ja Jumalan sanan palvelijaa kutsutaan
pyhässä Raamatussa piispaksi (Ap. t. 20)”. Edelleen siinä todetaan: “Sitä eroa,
joka pastorien eli vanhinten ja piispojen välillä on nykyään, ei alkujaan
kirkossa ollut...” (Canon ecclesiasticus 1966, s. 162). Tämä
on sopusoinnussa luterilaisten tunnustuskirjojen opetuksen kanssa
(Schmalkaldenin opinkohdat, Paavin valta ja johtoasema).
Tunnustuskirjoissa huomautetaan painokkaasti siitä,
että oikeus kutsua ja vihkiä pastoreita virkaan on ja pysyy seurakunnalla: “Kun
siis vakinaisista piispoista tulee evankeliumin vihollisia tai kun he
kieltäytyvät suorittamasta vihkimystä, seurakunnat kuitenkin säilyttävät
oikeutensa siihen. Missä tahansa näet on seurakunta, siinä on myös oikeus
toteuttaa evankeliumin palvelusvirkaa. On siis välttämätöntä, että seurakunta
säilyttää oikeutensa kutsua, valita ja virkaan vihkiä seurakunnanpalvelijoita”
(TK 1948, s. 282). “Tästä kaikesta selviää, että seurakunnalla on
palvelijoidensa valitsemis- ja virkaanvihkimisoikeus. Jos siis piispat joko
muuttuvat vääräoppisiksi tai jos he kieltäytyvät suorittamasta
virkaanvihkimystä, seurakunnat ovat jumalallisen oikeuden perusteella
velvolliset omia paimeniaan apuna käyttäen vihkimään virkaan paimenia ja
seurakunnanpalvelijoita” (TK 1948, s. 282).
Hannu Lehtonen