HELLUNTAILAISTEN
USKONTUNNUSTUKSESSA EPÄJOHDONMUKAISUUS
Helluntaiseurakuntien
talvipäivillä Helsingissä tuotiin julkisuuteen esitys uskontunnustukseksi.
Uskontunnustuksessa oli kohta, joka käsitteli oppia perisynnistä. Siinä
esityksessä on suuri epäjohdonmukaisuus, jota en voi hyväksyä. Mikä on tämä
epäjohdonmukaisuus? Epäjohdonmukaisuus on siinä, että ensimmäisessä
“uskonkohdassa” he väittävät uskovansa Raamatun ainoaksi auktoriteetikseen,
mutta kasteesta puhuessaan heidän auktoriteettinaan on kokonaan jokin muu kuin
pyhä Raamattu.
Lainaan kohdan
tähän ja perustelen sitten asian Raamatulla. Osoitan myös perusteet sille, että
puhdas luterilainen teologia on oikeassa. Esityksessä sanotaan näin: “Jumala
loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen
joutui eroon Jumalasta. Jeesus Kristus sovitti kuolemallaan koko maailman, niin
että maailmaan syntyvät lapset, vaikka ovatkin langenneen ihmissuvun
jäseniä, ovat Jumalalle otollisia. Kun ihminen tulee tietoiseksi syntisyydestään,
hänelle on tarjolla evankeliumi syntien anteeksisaamiseksi. Uskon kautta
Jeesukseen ihminen saa lahjaksi vanhurskauden ja uudestisyntyy Jumalan
lapseksi.” (kohta 4: Ihminen, syntiinlankeemus ja pelastus; sama opetus myös
Juhani Kuosmasen kirjassa Raamatun opetuksia s. 108: “Lapset ovat osallisia
perisynnin turmeluksesta, mutta eivät enää perisynnin syyllisyydestä.”)
Väite “lapset
ovat otollisia sellaisenaan langenneessa tilassa” ei ole Raamatusta, vaan
jostakin muualta. Tällainen väite perustuu siihen erheellisen ajatukseen, jonka
mukaan lapset olisivat viattomuuden tilassa eli Aadamin lankeemus ei
koskisikaan heitä, vaan heillä olisi muka luonnostaan se vanhurskaus, joka
Aadamilla ja Eevalla oli ennen syntiinlankeemusta. Siten joudutaan sellaiseen
Raamatun vastaiseen ristiriitaan, ettei lankeemusta olisikaan lasten kohdalla
tapahtunut, vaikka asiasta sanotaan Raamatussa selkeästi toisin. Ihmisellä
täytyisi myös olla tietty ymmärryksen taso, että hän voi saada vanhurskauttavan
uskon. Lapsillahan tällaista ymmärrystä ei ole, ja näin he jäävät ulkopuolelle,
samoin ne vammaiset, jotka eivät voi ymmärtää evankeliumin sanomaa.
Uskontunnustusesitys
sanoo, että kaikki ovat langenneita ja Aadamin perisyntiin osallisia, mutta
toisaalta tämä kielletään, koska em. esityksessä sanotaan, että pikkulapset
ovat viattomia tai otollisia sellaisenaan. Raamattu todistaa ihan toisin: “Syntyisikö
saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään” (Job. 14:4). “Eikö pahuutesi
ole suuri ja sinun pahat tekosi loppumattomat?” (Job. 22:5). “Koko pää
on kipeä, koko sydän sairas. Kantapäästä kiireeseen asti ei ole tervettä
paikkaa, ainoastaan haavoja, mustelmia ja vereksiä lyömiä, joita ei ole
puserrettu, ei sidottu eikä öljyllä pehmitetty”(Jes. 1:5b,6). “Petollinen
on sydän ylitse kaiken ja pahanilkinen; kuka taitaa sen tuntea?” (Jer.
17:9). “Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä
siittänyt” (Ps. 51:7). “Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti
tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien
ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet” (Room. 5:12 ja ss.). “Ja
Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja
synteihinne” (Ef. 2:1).
Näistä Raamatun
kohdista näemme, ettei kukaan ihminen ikipäivänä voi olla viaton ja otollinen
sellaisenaan Jumalan edessä. Jos lapsi olisi viaton, ei hän voisi kuolla, ja
silloin ei Jeesuksenkaan olisi tarvinnut tulla koko ihmiskunnan edestä
sovittamaan syntejä. Jos lapsi on viaton, ei hän voisi kuolla, koska viattomuus
on sitä, ettei ole perisyntiä. Kaikki ovat menettäneet sen vanhurskauden, joka
Aadamilla ja Eevalla oli. Uskontunnustusesityksessä sanotaan, että lapsi ei ole
tehnyt mitään, mutta Raamattu sanookin, ettei ihmisen tarvitse tehdä mitään
ollakseen kadotettu.
Uskontunnustusesitys
sekoittaa objektiivisen ja subjektiivisen vanhurskautuksen keskenään.
Objektiivinen vanhurskautus maailman edestä on jo tapahtunut eli koko maailma
on vanhurskautettu Jeesuksen kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Kyse on siitä,
miten ihminen saa sen omalle kohdalleen (subjektiivinen vanhurskautus)? Ainoa
tie lapsille ja ymmärryskyvyltään puutteellisille ihmisille saada osallisuus
Jumalan armosta on kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Pyhässä
kasteessa yhdistyy Jumalan Sana ja vesi. Kaste on oikeastaan verivettä, kuten
Luther asian ilmaisee, koska kasteveteen on yhdistyneenä Kristuksen veri
(Luther sanoo, että kasteen vesi on “rakkaan Vapahtajan, Kristuksen, kalliin,
heleänpunaisen veren värittämä ja läpikotaisin punaama”, Kirkkopostilla
II,379).
Kasteessa
Jumala ottaa syntisen ihmisen, niin myös lapsen ja sairaan, liittoonsa.
Raamattu rinnastaa kasteen ympärileikkaukseen: “Ja hänessä te myös olette
ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin
poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella, ollen haudattuina hänen
kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta,
jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista” (Kol. 2:11,12).
Tässä on hyvä esimerkki siitä, mitä kaste vaikuttaa. Se rinnastetaan
ympärileikkaukseen: juutalainen lapsi ympärileikattiin 8 päivän ikäisenä ja
tyttärien edestä suoritettiin uhri. Kolossalaiskirjeen kohdassa annetaan
ymmärtää, että Jumala suorittaa sydämen ympärileikkauksen kasteessa ja herättää
vieläpä uskon, samoin kuin Hän herätti Jeesuksen kuolleista. Ihminen on tässä
tapahtumassa passiivinen osapuoli, koska toimijana on yksin Jumala. Samoinhan
on silloin, kun äiti synnyttää lapsen: eihän lapsi siinä mitään voi tehdä.
Samoin kun Jumala herättää kristityn kuolleista, ei tämä voi siinä itse mitään
tehdä. Samoin kun Jumala antaa lahjaksi vanhurskauden ilman tekoja, ei ihminen
siinä mitään voi tehdä, vaan lahjan antaja on se, joka toimii ja tekee. Lasten
ja ymmärryskyvyltään puutteellisten ihmisten kohdalla armon välittäjänä
toimivat Jumalan sana ja vesi. Aikuisten kohdalla kastetta edeltää evankeliumin
sanan julistus. Kaste ei rakennu uskon varaan, vaan usko rakentuu kasteen varaan:
”uskon, koska olen kastettu”.
Raamatun mukaan
pikkulapset voidaan kastaa, koska hekin kuuluvat kansoihin (Matt. 28:19-20) ja
ovatpa vielä syntisiäkin Aadamin rikkomuksen tähden, ja sitten heitä tulee
opettaa. Samoin Mark. 16:16:n mukaan kaste ja usko kuuluvat yhteen; toista ei
voi sulkea pois, koska molemmat kuuluvat vanhurskautukseen. Jos sanon sinulle:
“hae kaupasta limpsaa ja karkkia”, niin käsken sinun tuoda kummatkin. Tulee
myös huomata Matt. 28:19-20:stä se, että kreikan matheeteuoo merkitsee
’opetuslapseuttaa’, ’tehdä opetuslapseksi’ eikä ’opettaa’ (didaskoo),
joka esiintyy aikaisemmin Matteuksella, kun hän kertoo miten Jeesus opetti
seuraajiaan (esim. Matt. 5:2).
Vesi erotti myös
VT:ssa hurskaan Nooan perheen silloisesta pahasta maailmasta. Raamattu sanoo
vain Nooaa hurskaaksi, ja kuitenkin kahdeksan sielua (sielu tarkoittaa tässä
koko ihmistä) pelastui (1 Piet. 3:20). Samoin Israelin kansa pelastui
egyptiläisistä lopullisesti veden kautta, ja silloin siellä oli myös sekakansaa
ja lapsia, sekä kohdussa olevia sikiöitä. Jumala ei ole tarkoittanut, että
ainoastaan yksilö pelastuu, vaan koko seurakunta, mutta lapsikasteen hylkääjät
jättävät lapset ulkopuolelle.
Loppujen
lopuksi parannus ei ole muuta kuin kasteeseen palaamista, koska se on
Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen palaamista. Pietari sanoo,
että kaste pelastaa: “Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa,
kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon
pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta” (1
Piet. 3:21). Kaste on uudestisyntymisen peso (Tiit. 3:5 ja Ef. 5:26-27;
Efesolaiskirjeen jatko osoittaa, että seurakuntaan kuuluu myös lapsia, samoin
Jooel 2: 16: “Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset,
kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian
kammiostansa.”) Kasteessa ihminen pukee päälleen Kristuksen: “Sillä kaikki te,
jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal.
3:27). 1 Kor. 6:11:ssä Paavali puhuu pesosta; korinttolaiset olivat riitaisia,
mutta Paavali taas kiinnittää huomion kasteeseen. He olivat vanhurskautetut,
koska olivat vastaanottaneet peson. He olivat mielettömiä, kun kävivät oikeutta
keskenään, vaikka heidät oli julistettu syyttömiksi Jumalan edessä. Heidän
tulisi ottaa tämä esimerkiksi näissä tilanteissa. Samoin Room. 6 käsittelee
samaa teemaa hyvin kirkkaasti. Ap. t. 2:38:ssa sanotaan, että ihmiset saivat
piston sydämeensä lain tuomitessa heidät. Pietari osoittaa jälleen kasteeseen,
koska siinä saadaan syntien anteeksiantamus ja Pyhän Hengen lahja (Lupaus
annettiin myös lapsille (jae 39). Asiayhteys osoittaa, että lupaus oli juuri
heidän lapsilleen sekä myös meidän lapsillemme. Olemmehan me niitä, jotka “ovat
kaukana”).
Sivuhuomautuksena
sanon myös, etteivät uudestikastajaliikkeet kasta uudestaan luopioita, jotka
palaavat takaisin. Kaste kolmiyhteisen Jumalan nimeen on pätevä myös lapsille
eikä sitä tarvitse uusia, koska asetus ja Jumalan sana ei raukea tyhjiin.
Esimerkiksi Ap. t. 8:13:ssa mainittua Simonia, joka oli saanut kasteen, ei
kastettu uudestaan, vaan häntä kehotettiin parannukseen, kun hänen vilpilliset
motiivinsa kävivät ilmi.
Kasteen toimitustapa
ei ole ratkaiseva, vaan kasteen merkitys. Siksi voidaan kastaa yhtä hyvin
valelemalla kuin upottamalla.
Ymmärryksen
tultua kasvetaan opetuksen ja sanan kuulon kautta Kristukseen, pitämään Hänestä
ja Hänen sanastaan uskossa kiinni. Kyseessä ei ole meidän uskomme, vaan lahjana
saatu usko: “Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan
kautta” (Room. 10:17). Uskon aikaansaaja on Kristus, ei ihminen
ratkaisullaan ja vapaalla tahdollaan, koska kuollut ei voi ratkaista mitään
(ks. Ef. 2:1). Jumala tekee Sanansa kautta kuolleen eläväksi herättäen hänen
omantuntonsa, ja vaikuttaa vielä sen, että hän voi tarttua Jumalan antaman
uskon turvin Jumalan lupauksiin ja sen jälkeen kasvaa pyhityksessä.
Vanhurskauttamista ei saa sotkea pyhitykseen! Pyhitys on vanhurskautuksen
seuraus. Me saamme tarttua armonvälineisiin eli Jumalan sanaan, kasteeseen sekä
ehtoolliseen uskossa ja luottaa siihen, että armahtava Jumala Kristuksessa vie
meidät kerran perille. Näin kasteessa tapahtunut ylösnousemus toteutuu
lopullisesti, kun Jumala Kristuksessa herättää meidät viimeisenä päivänä
ruumiin ylösnousemukseen. Ne nimiluterilaiset, jotka elävät jumalattomasti,
eivät elä kasteen armossa. Jos he eläisivät siinä, he eivät eläisi
jumalattomasti; näin he ovat myös lain tuomitsemia sekä kirouksen alaisia.
Kastekaan ei hyödytä ilman uskoa, koska: “joka ei usko, se tuomitaan
kadotukseen” (Mark. 16:16).
Haluan kiittää
kasteen armossa olevaa teologian opiskelija Olli-Pekka Ylisuutaria
"Nikodeemus-keskusteluista".
Artikkelin
toimittanut kasteen armoon palannut helluntaiseurakunnan ex-jäsen
Aki Finnilä, Kokkola.