“SINUN SANASI ON KOKONANSA TOTUUS”
– LUTERILAINEN RAAMATTU-OPPI
Apostoli Paavali kirjoittaa: “Sillä minä tunnen
hänet, johon minä uskon” (2 Tim. 1:12). Jotta mekin voisimme liittyä tuohon
tunnustukseen, tarvitsemme koko ajan kasvamista meidän Herramme ja Vapahtajamme
Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Muutoin maininta “minä tunnen
hänet” ilmentää pelkkää inhimillistä itsevarmuutta, jota tietenkin tämä
langennut ihmiskunta on tulvillaan ja joka seurakuntaankin tunkeutuu sitä
myöten, kun Jumalan sana joutuu sieltä väistymään. Se on pelkkää aatamillista
itsensä täyteyttä, joka sai lähtökohtansa jo paratiisissa käydyssä
keskustelussa, jonka käärme, jota nimenomaan sanotaan kavalaksi, aloitti
näennäisen ystävällisesti kysäisemällä: “Onko Jumala todellakin sanonut?”
(1 Moos. 3:1). Liberaalilla modernilla eksegetiikalla eli ns. tieteellisellä
Raamatun selitysopilla on esikuvansa todella jo kaukana historiassa. Ei se
uutuudellaan häikäise, mutta se uppoaa perisynnin turmelemiin ihmisiin.
Epäuskon ei siis tarvitse olla loogista, järkevää,
eikä fiksuakaan, kun sen kylvölle vain on maaperä hyvä. Ja maaperä tässä
kristillisen uskon perustalle rakennetussa Suomen maassakin on ollut epäuskolle
sangen suotuisa. Viittaan tässä yhteydessä viime viikkoina paljon puhuttuihin
tai ainakin otsikon omaisesti mainittuihin perusarvoihin, jotka niin paljon
ovat karisseet. Laajalti on luovuttu ja kauas! Se on epäilemättä kirvoittanut
monet rukoilemaan, että Herra meitä vielä armahtaisi. Ja saadaan rukoilla, että
Hän sanansa kautta puhuisi meille, tälle maalle, ja antaisi tänne vielä
herätystä, sellaista, jossa alettaisiin odottaa Jumalan sanan julistusta
täytenä lakina ja evankeliumina.
Myös nimikkolähettimme Harri Lammi kantaa erityistä
huolta omasta kotimaastaan Suomesta, kun häntä haastateltiin erään
lähetyslehden kuluvan vuoden ensimmäisessä numerossa. Siinä hän sanoo:
“Kristillisen uskon asema Suomessa on katoamassa. Koen raskaana sen, että meillä
kansana ei tunnu enää olevan juuri mitään käsitystä siitä, kuka elävä Jumala on
ja millainen on Hänen pyhyytensä, vanhurskautensa ja totuutensa. Jos Hän
puuttuisi kurituksen kädellään kansamme jumalattomuuteen, meidän ei tulisi sitä
ihmetellä. Tarvitsemme omassa elämässämme ja kansakuntana synnin tuntoa ja
Jumalan pelkoa. Minulla on se käsitys, että on enää vähän niitä, jotka uskovat,
että Raamattu on Jumalan sanaa ja erehtymätöntä ilmoitusta.” Ja sitten hän
vielä sanoo: “On minulla tietenkin murhe siitä, että omaa elämääni täyttää niin
paljon sielullisuus, ja sydämestä nouseva synti saa minussa niin paljon sijaa.
Siinä sitä onkin aivan riittävästi murhetta ja huolta. Ihmisen suurin
vihollinen onkin hänen oma perisynnin turmelema sydämensä.” Näin siis toteaa ja
tunnustaa yhteisestä ja yksityisestä tilanteesta Lammi.
Kirkkomme on kyllä Raamatun perustuksella ainakin
kirkkolain ja kirkkojärjestyksen mukaan. Mitä me siis tästä opimme? Sen, että
Raamattu todetaan kirkon lakikirjan kautta ylimmäksi ohjeeksi. Suureksi
ongelmaksi tämän jälkeen vain jää se, että tämä vietäisiin tunnollisesti myös
käytännön tasolle. Tähän on revennyt melkoinen aukko, aina vain leveämpi railo,
kuten jokainen aikamme seurakunnallista opetusta, julistusta,
kirkolliskokoustyöskentelyä ja siitä seuraavaa käytäntöä seuraava voi päätellä.
Vapaamielinen Raamatun selitys ei suinkaan ole jäänyt tehottomaksi, kun se
vuosikymmenestä toiseen on jauhanut perustaa hajalle. Räisäsen, Myllykosken ym.
linja on hyvin selviytynyt kentälle asti. Pyhyyden tunto suhteessa Jumalaan ja
hänen puheeseensa on katoamistaan kadonnut. Väitetään, että se ja se asia
kuuluu siihen aikaan, jolloin se kirjoitettiin. Se ei kuulu enää meille. Ja
edelleen herjaten väitetään mm., että Jeesus olisi ollut ympäristöstään riippuvainen
tai että Paavali sorti naisia, mistä tietysti Jeesustakin on syytetty, aivan
hiljattainkin julkaistussa kirjassa. Pyhyyden tunnon katoaminen on aiheuttanut
mm. tällaisia tämän maailman intohimoista nousevia uustulkintoja. Niin saatiin
kirkkomme keskuuteen Raamattua vastaan sotiva naispappeus ja paljon muuta on
saatu. Avioliittoetiikka on luisunut yhä etäämmälle Sanasta. Oikean ja väärän
välinen raja on hämärtynyt käyden yhtä vahvaksi kuin veteen piirretty viiva,
kaikilla alueilla. Tarvinneeko enempää esimerkkejä?! Näköalat eivät siis tästä
katsoen ole valoisat. Luterilaista vanhurskauttamisoppia on hämärretty jne.
“Mikä hillitsee tämän kansan, kun järki sekoitetaan
uskonoppiin”, kyseli noin sata vuotta sitten eräs maallikko
rukoilevaisalueelta. Se oli profeetallinen huolen ilmaus, jonka aiheellisuus
osoittautuu tässä pakanallistuvassa maassa tänä päivänä. Mikä vamma, kun katosi
luottamus pyhään, Jumalan lähettämään sanaan! “Sillä ei ihminen elä
ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee”
(Matt. 4:4).
Mitä tapahtuisikaan, jos Raamattu alettaisiin
seurakunnan keskellä ottaa todesta, ottaa se Jumalan sanana, niin kuin se on
todella, miettii C.O. Rosenius eräässä kirjoituksessaan. Mikä hätä, mikä
etsintä, mikä liike siitä syntyisi! Toisin olisi kuin nyt, jos voitaisiin
Lutherin tavoin nähdä, että Raamattu on täynnä Kristusta. Ja aivan
ainutlaatuinen tilanne avautuisi, jos voitaisiin nähdä, kuten uskonpuhdistuksen
jälkeisellä vuosisadalla uurastaneet oppineet teologit, Raamatun tutkijat,
näkivät. On valaisevaa, rohkaisevaa, kokoavaa ja suorastaan liikuttavaa heidän
luottamuksensa pyhään Sanaan, Raamattuun. Sitä esittelee meille Robert D.
Preusin kirja Raamatun inspiraatio. 1600-luvulla tahdottiin tunnon tarkasti
varjella oppia siitä, että Raamattu on Pyhän Hengen vaikutuksesta syntynyt ja
että näin Jumalan sana on todella kokonansa totuus, jonka jo otsikkosanammekin
toteaa.
Raamattu ei ainoastaan ilmoita sitä, että se on
Jumalan sana, vaan myös sen, mihin tämä perustuu. Jumala on sen Pyhän Hengen
kautta antanut niille miehille eli inspiroinut ne miehet, joiden kautta se on
kirjoitettu. “Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen
vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi,
kasvatukseksi vanhurskaudessa” (2 Tim. 3:16). “Sillä ei koskaan ole
mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Jumalan Hengen johtamina
ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta” (2 Piet. 1:21).
Tähän perustuu se, että pyhä Raamattu on Jumalan sana,
vaikka se on kirjoitettu ihmisten välityksellä. On siis kyse
sanainspiraatiosta, joka ei ole vain vanhojen dogmaatikkojen teoria, vaan
ilmenee edellä lainatuista Raamatun kohdista. Pyhät Jumalan ihmiset ovat Pyhän
Hengen johtamina puhuneet eli esittäneet sanoja. Tässä on kyse Raamatun
kirjoitetuista sanoista, kuten 2 Piet. 1:20:stä näkyy. Siinä pyhien Jumalan
ihmisten tuottamat sanat määritellään tarkemmin Raamatun profetiaksi. Pyhä
Raamattu on 2 Tim. 3:16:n mukaan syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta. Jumalan
Henki on vaikuttanut sen yksittäisiä sanoja myöten. Pyhän Hengen vaikutusta ei
ole ymmärrettävä niin, että se koskisi vain asioita tai henkilöitä, ja että Hän
olisi jättänyt evankelistoille ja muille kirjoittajille vapaat kädet muotoilla
siitä, mitä he saavat.
Luther vaatii jokaista kristittyä ja jokaista teologia
pitäytymään Raamatun sanoihin. Kristus itse on pitäytynyt Raamatun sanoihin ja
neuvonut niihin, kuten muistamme Matteuksen evankeliumin 4. luvun alkupuolelta,
kun Jeesus oli erämaassa perkeleen kiusattavana. Vihollinenkin tosin oppi
käyttämään Raamattua, mutta samalla paljastuu, miten tapahtuu väärinkäyttö eli
Jumalan tarkoituksen vastainen käyttö. Siihenkin aukenee meille näköala. Mutta
Jeesus osoitti oikean käytön ja Raamatun arvon ja Hän sanoo: “Raamattu ei
voi raueta tyhjiin” (Joh. 10:35). Hän myös sitoi meidätkin sanaansa
puhuessaan niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: “Jos te pysytte
minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette
tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi” (Joh. 8:31-32). Ja
apostoliensa sanaan hän sitoo meidät: “Mutta en minä rukoile ainoastaan
näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat
minuun” (Joh. 17:20). Opettajista, jotka eivät pitäydy meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin, Paavali sanoo, että he ovat
paisuneita eivätkä ymmärrä mitään, vaan saavat aikaan ainoastaan vahingollista
kiistaa ja riitaa kirkossa (1 Tim. 6:3). Sen tähden on Raamatun vastaista,
mieletöntä ja vahingollista kieltää sanainspiraatio, toteaa voimallisesti Franz
Pieper.
Inspiraatioon ei siis kuulu ainoastaan jumalallinen
ohjaus ja varjeleminen harhasta, vaan myös niiden sanojen tarjoaminen eli
antaminen, jotka muodostavat Raamatun. On eräs kreikankielinen avainsana,
theopneustos. Se voidaan kääntää eri tavoin: “Jumalan henkeyttämä”, “Hengen
vaikutuksesta syntynyt”. Tuo avainsana vie ymmärtämään, että Jumala ei ole
ainoastaan ohjaillut Raamatun syntyä, vaan inspiroinut sen. Jos tuon
theopneustos-käsitteen tilalle pannaan pelkkä johdatus ja varjeleminen
harhasta, olisi Raamattu enintään erehtymätöntä ihmissanaa, mutta ei elävän
Jumalan voiman, hehkun, läpitunkema, majesteetillinen Jumalan sana. Jumalan
omaa sanaa Raamattu on vain inspiraation kautta, sen kautta, että se on Jumalan
antama.
Inspiraatio ei ulotu vain osaan Raamattua, kuten
esimerkiksi ns. pääasioihin, uskonoppeihin, siihen, mikä kirjoittajille oli
entuudestaan tuntematonta jne., vaan koko Raamattuun. Tämä käy ilmi em. 2 Tim.
3:16:sta, sen kreikankielisistä sanoista. Maantieteelliset, luonnontieteelliset
ja historialliset tiedot kuuluvat tämän inspiraation piiriin.
Sen perusteella, mitä Raamattu lausuu itsestään, on
tehtävä johtopäätös, että Raamattu on täysin erehtymätön. Kristus ja apostolit
viittaavat usein nimenomaan johonkin yksittäiseen Raamatun sanaan ja todistavat
asian sillä. Esimerkiksi Gal. 3:16 apostoli Paavali lausuu: “Mutta nyt
lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: ’Ja
siemenille’, ikään kuin monesta, vaan ikään kuin yhdestä: ’Ja sinun
siemenellesi’, joka on Kristus.” Tulee siis todistetuksi, että Kristus oli
luvattu jo Aabrahamille. Jumala on tarkoituksella valinnut tämän ilmaisun.
Kohdassa Matt. 22:43-44 Kristus osoittaa fariseuksille jumaluutensa Ps. 110:n
avulla, nojautuen sanaan “minun Herralleni”: “Hän sanoi heille: ’Kuinka
sitten Daavid Hengessä kutsuu häntä Herraksi, sanoen: Herra sanoi minun
Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi
sinun jalkojesi alle.’”
Martti Luther tunnusti: “Raamattu ei ole vielä koskaan
erehtynyt. Yksi ainoa opin piirtokin merkitsee enemmän kuin taivas ja maa. Sen
tähden emme salli oppia vähäisimmänkään loukattavan.” “Pyhä alkuperäinen
Raamattu on totuudessa pettämätön ja täysin erehtymätön”, lausuu Quenstedt,
eräs vanhoista dogmaatikoista. “Ei mitään erehdystä vähimmissäkään seikoissa,
ei mitään muistivirhettä saati mitään valhetta voi mitenkään esiintyä pyhässä
Raamatussa”, ilmaisee asian Calovius. Pieper huomauttaa, että näissä sanoissa
ei lausuta yhtään sen enempää, kuin mitä Raamatun oma todistus itsestään ja
vastaavasti Kristuksen ja hänen apostoliensa todistus sisältävät.
Myös virike ja käsky kirjoittamiseen sisältyvät
Raamatun inspiraatioon. Eivät Raamatun kirjoittajat saaneet itse päähänsä
kirjoittaa Raamattu. Se on kirjoitettu Jumalan käskystä. Jos muuta väitetään,
vähennetään pyhän Raamatun arvoa ja välttämättömyyttä. Kristillinen kirkko
rakentuu apostolien ja profeettojen perustukselle kulmakivenä itse Kristus
Jeesus (Ef. 2:20). Kristus ohjaa meidät apostolien sanaan, ja apostolit
ohjaavat meidät siihen sanaan, jonka he ovat kirjoittaneet (1 Kor. 14:37).
Samoin täytyy meidänkin nykyään ohjata kaikki ne, jotka tahtovat tuntea ja
omistaa kristillisen opin, kirjoitettuun Jumalan sanaan, pyhään Raamattuun,
jumalallisen totuuden ainoana lähteenä ja ohjeena. Emme puhu Jumalan sanaa,
ellemme anna pyhän Raamatun puhua, tiivistää Pieper ja viittaa apostolin
sanaan: “Joka puhuu, puhukoon niin kuin Jumalan sanoja” (1 Piet.
4:11).
Pyhän Hengen suhteesta kirjoittajiin Raamattu itse
sanoo: Herra tai Pyhä Henki on puhunut profeetan kautta tai pyhien profeettojensa
suun kautta (Matt. 1:22; 2:15; Ap. t. 1:16; 4:25; Luuk. 1:70). Tästä on ollut
se tulos, että ihmisten kautta puhuttu sana ei ole ihmisten vaan Jumalan oma
sana (Room. 3:2; 1 Kor. 14:37; 1 Tess. 2:13). Jumala on siis käyttänyt pyhiä
kirjoittajia välineinään ilmoittaakseen sanansa ihmisille täsmällisessä
kirjallisessa muodossa. Ilmaistakseen tätä suhdetta Pyhän Hengen ja
kirjoittajien välillä nimittävät sekä kirkkoisät että myös vanhat luterilaiset
teologit kirjoittajia Pyhän Hengen kirjureiksi, notaareiksi, käsiksi ja
kyniksi. He eivät ole kirjoittaneet omaa sanaansa vaan Jumalan sanan. Tässä
tehtävässä he eivät suinkaan olleet vain elottomia koneita vaan eläviä
persoonallisia välineitä, joilla oli älyn ja tahdon lahjat ja oma määrätty
tyylinsä, ja he myös pysyivät sellaisina.
Sillä puhuakseen tai kirjoittaakseen sanaansa pyhien
kirjoittajien kautta ei Jumala ole ensin kuolettanut heitä tai vienyt heiltä
ihmisluontoa, niin että he olisivat olleet ekstaasissa, vaan Hän on tarkoin
varjellut heidät hengissä ja oman aitoinhimillisen ilmaisutapansa käyttäjinä.
Tässä saattaa olla merkillinen yhtälö meille, jos me koetamme tätä
inhimillisellä järjellämme yhteen sovittaa. Tätä kuitenkin ovat opettaneet
kirkkoisät ja vanhat dogmaatikot nimittäessään heitä kirjureiksi ja kyniksi,
vaikkakaan ei suinkaan mekaanisina kirjureiksi tai kyniksi. He suorittivat
alttiisti, täysin tietoisina, ymmärtäen ja mukana ollen Jumalan sanan
kirjoittamispalvelunsa. Kun he olivat kirjoittamassa Raamattua, ei tähän
liittynyt vain esimerkiksi heidän luonnollinen tahtonsa, jonka pohjalta Jumala
luonnollisen elämän alalla ihmistä liikuttaa, eikä myöskään vain heidän
uudestisyntynyt tahtonsa, jonka pohjalta Jumala johtaa kaikkia kristittyjä
hurskaisiin tekoihin, vaan myös se erityinen mielenliike, jonka kautta Pyhä
Henki johti heitä heidän erityisessä kutsumuksessaan ja virassaan, nimittäin
profeettoina ja apostoleina antamaan kirjallisen muodon Jumalan omalle sanalle.
Jumalalliset kirjoittajat eivät kirjoittaneet ilman omaa tahtoaan tai vastoin
sitä, tiedottomasti ja vastahakoisesti, vaan he kirjoittivat vapaaehtoisesti
tieten tahtoen. Esimerkkinä mainittakoon Luukas, joka evankeliuminsa alussa
lausuu: “Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän
keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille
ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet
sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen
kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen
Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on
opetettu” (Luuk. 1:1-4). Pyhä Henki on siis käyttänyt kunkin kirjoittajan
henkilökohtaista tyyliä ja tietoja historiallisista tosiasioista soveltautuen
näihin.
Tällainen oppi Raamatun sanainspiraatiosta on tietysti
kohdannut monia vastaväitteitä. On mm. takerruttu joihinkin ristiriitaisuuksiin
tai asiatietoihin, jotka on oltu näkevinään vääriksi. Mutta lyhyesti Pieper:
“Mitä Raamatun väitettyihin ristiriitaisuuksiin tulee, on asianlaita lyhyesti
sanottuna seuraavanlainen. Jos on hiukankin hyvää tahtoa, on kaikkein
useimmissa tapauksissa mahdollisuus ristiriidan sovittamiseen helposti
osoitettavissa ja sovittelumahdollisuuden osoittamisen täytyy riittää
jokaiselle oikeamielisesti ajattelevalle ihmiselle.” Sitten hän viittaa
teologiin nimeltä Martin Chemnitz ja toteaa: “Jos eteemme sattuisi tapaus,
jossa emme voi nähdä mitään sovittelun mahdollisuutta, jätämme kristittyinä
asian silleen, koska uskomme Raamatun erehtymättömyyteen Jumalan Pojan
arvovallan nojalla.”
Kaikki vastaväitteet, jotka kohdistuvat Raamatun
erehtymättömyyteen, ovat kristityn arvolle sopimattomat, koska ne asettavat
inhimillisen arvostelun Kristuksen arvostelua vastaan. Luther piti kristityn
arvolle täysin sopimattomana sitä kantaa, etteivät ihmiset pidä Jumalan sanaa
Jumalan sanana ja erehtymättömänä sitä, minkä Kristus ja apostolit ovat
puhuneet ja kirjoittaneet.
Raamatussa puhuu totinen Jumala. Luther pitää kiinni
Raamatun erehtymättömyydestä. Luomisesta hän sanoo: “Mutta jollet voi tajuta,
kuinka se on tapahtunut kuudessa päivässä, niin anna Pyhälle Hengelle se
kunnia, että Hän on oppineempi kuin sinä.” Kun arvostelijat ovat tarttuneet
Uuden Testamentin epätarkkoihin lainauksiin, Luther vastaa, että on huomattava,
etteivät evankelistat ole pitäneet tärkeänä ottaa tekstiinsä aivan kaikkia
profeetan sanoja. Heille on riittänyt, että esittävät saman ajatuksen ja
osoittavat sen täyttymyksen. Niinpä nähdään usein, kuinka evankelistat
lainaavat profeettoja hiukan muunnellen heidän sanojaan. Tämä kaikki tapahtuu
kuitenkin ilman, että mitään haittaa koituu ymmärrykselle ja merkitykselle.
Asia on parhaiten valaistu viittaamalla siihen, että sama Pyhä Henki lainaa
Vanhasta Testamentista otetuissa lainauksissa ikään kuin itse itseään ja
Hänellähän on oikeus ja vapaa valta omiin sanoihinsa. Lainatessaan Vanhan
Testamentin sanaa Hän muodostaa uuden tekstin, kuten Luther sanoo, sen kautta
samalla selittämällä Vanhan Testamentin tekstiä. Tämäkin on nähty vahvana
todistuksena sanainspiraation puolesta, ja näin näemme Raamatun aivan
yhtenäisenä kirjana.
Koska siis pyhä Raamattu on sanainspiraation kautta
Jumalan sana, on sillä myös jumalalliset ominaisuudet, nimittäin jumalallinen
auktoriteetti, jumalallinen voima, täydellisyys ja selkeys. Moderni teologia
tietenkin hylkää nämä, laajalti. Raamatun jumalallinen auktoriteetti on sitä,
että sille kaikessa, mitä se sanoo, on osoitettava uskoa ja kuuliaisuutta niin
kuin itse Jumalalle. Näin suhtautuvat Kristus ja apostolit Vanhan Testamentin
kirjoituksiin. Jos tästä tingitään eli ajatellaan, että Raamattu ei olekaan
puhdas jumalallinen totuus, vaan että se tarjoaa totuuden ohella myös harhaa,
sen yläpuolelle nouseekin teologi, nousee ihminen, joka ratkaisee, mikä on
totuutta, mikä harhaa. Nykyisinhän tämä on vallitseva menettely, aivan laajalti
jo normaalina pidetty ajattelu, ja se johtuu siitä, että on kadonnut pyhyyden
taju, on kadonnut taju siitä, että Jumala todellakin puhuu meille Raamatussa.
Raamatun olisi mukauduttava siihen, mitä kulloinkin
vaaditaan. Tässä on jouduttu jo täyteen anarkiaan. Kuinka muutoin voisi
ollakaan, kun vastassa on vain erilaisia käsityksiä, tulkintoja. Ollaan kapinassa
Jumalaa ja Hänen suvereenia sanaansa vastaan, ja inspiraatio kielletään, siitä
siirrytään kauas.
Seurauksena on, että luovutaan kristillisen totuuden
tuntemisesta. Luovutaan itse asiassa tuntemasta Häntä, johonka oli määrä uskoa.
Tilalle tulee inhimillinen kuvittelu ja tietämättömyys. Sitähän tapaamme tänä
päivänä tiedotusvälineiden kautta ja kaikkialla laajalti. Asiallisesti ottaen
luovutaan uskosta kristillisessä mielessä, koska kristillinen usko aina
perustuu Jumalan sanaan: “Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen
Kristuksen sanan kautta” (Room. 10:17).
Sitten luovutaan myös rukouksesta, koska kristillinen
rukous edellyttää pysymistä Kristuksen sanoissa, tai rukous vääristyy ja
lähenee loitsua, niin kuin tässä maassa sitä jo opetellaankin, eri puolilla.
Mutta kristillinen rukous nousee vain pyhästä Sanasta.
Inspiraation kieltäminen aiheuttaa edelleen sen, että
luovutaan kuoleman voittamisesta, sillä vain se ei näe ikinä kuolemaa, joka
pitää Kristuksen sanan (Joh. 8:51).
Sitten luovutaan lisäksi kristillisen kirkon
lähetystyöstä – rahankeruu saattaa vielä jonkin aikaa tai pitkäänkin jatkua
senkin jälkeen. On näet opetettava kansoja pitämään kaikki, mitä Kristus on
käskenyt kirkkonsa opettaa (Matt. 28:18-20): kastamiseen liittyy opettaminen.
Luovutaan oikeasta kristillisestä yksimielisyydestä,
jonka perustana on usko Kristuksen sanaan. Luther sanoo: “Sanan ja opin on
luotava kristillinen yksimielisyys ja yhteys.” Tämä olisi tärkeä muistaa tänäkin
aikana, jolloin yksimielisyyttä ja yhteyttä koetetaan luoda muilla keinoin,
ulkoisen muodon avulla, ulkoisena yksimielisyytenä ja yhteytenä, vaikka se
olisi sisältä onttoa. Ehkä löydetään yksi sanamuoto, jota eri puolilta tulevat
tulkitsevat ja tarkoittavat sillä eri asioita. Se tästä nykyajan metodista.
Mutta sanan ja opin on luotava kristillinen yksimielisyys ja yhteys.
Luovutaan kosketuksesta Jumalan kanssa, koska Jumala
jää tässä elämässä meille ihmisille näkymättömäksi ja tulee meidän luoksemme
vain sanansa välityksellä. Se, joka ei ole kosketuksissa Jumalan kanssa
yksinkertaisesti Hänen sanansa välityksellä, on tekemisissä vain omien
inhimillisten ajatustensa, oman inhimillisen minänsä heijastusten kanssa.
Kristinuskosta, joka on ylhäältä tuleva viisaus, joka
ei milloinkaan ole noussut yhdenkään ihmisen sydämeen, mutta joka nyt on
julkisaatettu profeettojen kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä,
tehdään alhaalta peräisin oleva viisaus. Näin käy, jos ihmisten annetaan
ratkaista, mikä on jumalallista totuutta, mikä epätotuutta. Niin annetaan
periaatteessa kaiken, mikä tekee meidät kristityiksi, mennä menojaan, ja
langetaan siitä totuudesta, että pyhä Raamattu on inspiraation kautta Jumalan
sana, erehtymätön sana, neuvoksi, avuksi ja voimaksi tätä aikaa ja iäisyyttä
varten.
Kuten saatamme todeta, kallis hinta saadaan maksaa
siitä, että ihminen asettuu pyhän Sanan yläpuolelle – antaudutaan alttiiksi
tämän maailman virtauksille, jäädään turvattomuuteen, epävarmuuteen, epäuskoon,
tätä ja tulevaa silmällä pitäen.
Raamatun jumalallinen auktoriteetti on ehdoton ja
perustuu yksinomaan sen erikoislaatuun, siihen, että se on Jumalan Hengen
vaikuttama (2 Tim. 3:16). Raamattu on itsestään uskoa herättävä, koska se on
Jumalan Hengen läpitunkema. Mutta kun tätä ei uskota, kun sitä ei oteta
huomioon, niin silloin uskotaan tarvittavan monenlaisia tehokeinoja viihteen
alueelta, jotta usko voisi syntyä, jotta voitaisiin viihtyä näiden asioiden
yhteydessä.
Kristillinen varmuus syntyy yksistään Raamatun
itsestään antamansa todistuksen kautta. Tämä itsetodistus toteutuu siinä, että
Raamatun sana inhimillisestä oikeaksi todistamisesta riippumatta siinä
vaikuttavan Pyhän Hengen kautta vaikuttaa uskon itseensä ja saa näin aikaan,
että se tunnustetaan. Tästä on selvänä osoituksena 1 Kor. 2:4-5: “Ja minun
puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman
osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan
voimaan.” Tässä apostoli Paavali muistuttaa korinttolaisia siitä, kuinka he
olivat tulleet siihen jumalalliseen sanaan uskoviksi, jonka he olivat häneltä
kuulleet. He olivat tulleet jumalalliseen saarnaan uskoviksi. Ei siinä puhuttu
kiehtovilla viisauden sanoilla, joita kreikkalainen maailma odotti ja joita
nykyihmisetkin näiden kreikkalaisten hengenheimolaisina odottavat. Hän luopui
kaikesta inhimillisestä todistelusta, ja niin Pyhä Henki osoitti jumalallisen
voimansa. Korinttolaisten kääntyminen oli tästä todisteena. Miksi Paavali
menetteli näin? Siksi, “ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen,
vaan Jumalan voimaan”. Uskolla täytyy olla oikea perustus. Täällä saatetaan
siinä monesti erehtyä tänäkin aikana. Uskoksi sanotaan jotakin uskon
korviketta, tekokukkia luullaan aidoiksi kukiksi.
Kristus sanoo, että jos joku tahtoo tehdä Hänen, eli
Isän, tahdon, siis kuulla Kristuksen sanan ja uskoa siihen (Joh. 6:40), tulee
hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta (Joh. 7:17). Asia voidaan lausua myös
seuraavasti: koska Raamatun sana on Jumalan sanaa, se on tiedon kohde, joka
itse luo tiedon saavuttamisen välineen, uskon, ja siten osoittaa, että sillä on
jumalallinen auktoriteetti. Tämä on ns. Pyhän Hengen sisäinen todistus. Tämä
totuus, että kristillinen varmuus Raamatun jumalallisuudesta syntyy Raamatun
itsetodistuksen kautta, on käytännössä hyvin tärkeä, ensiarvoisen tärkeä. Kun
ilmenee epäilys Raamatun jumalallisuutta kohtaan, silloin pitää lukea
Raamattua, kuulla ja hengessään miettiä sitä ja antaa sen näin vaikuttaa
itseensä. Silloin Raamatun itsetodistus hälventää epäilyt. Lukekaamme Raamattua
rukoillen, niin että etsimme siitä elävää Jumalaa.
Pyhän Raamatun jumalallinen voima on sitä, että
Raamattu vaikuttaa ihmisissä sellaista, mikä on kaiken ihmisvoiman
ulkopuolella. Lain sanalle, sellaisena kuin se on Raamatussa ilmoitettu, on
ominaista voima aikaansaada sellainen synnin tunto, että ihminen tuntee ikuisen
kadotustuomionsa ja luopuu kaikesta toivosta auttaa itse itseään (Room.
3:19-20). Evankeliumin sanalle on ominaista voima aikaansaada ihmisissä usko
evankeliumiin (Room. 10:17) ja tehdä ihminen sitä kautta varmaksi syntien
anteeksiantamuksesta.
Raamattu todistaa, ettei sen jumalallinen voima
vaikuta ilman Raamatun sanaa eikä sen ohella, vaan ainoastaan tämän sanan
kautta, ja että se siis on tälle sanalle ominainen. Tästä on pidettävä kiinni
vastoin reformoituun suuntaan käyviä erinäisiä oppeja, jotka erottavat Pyhän
Hengen jumalallisen voiman ja vaikutuksen sanasta. Vastoin heitä on myös pidettävä
kiinni siitä, että jumalallinen voima, jonka vaikutus tapahtuu Raamatun sanan
kautta, on myös sellainen, että sitä voidaan vastustaa.
Pyhän Raamatun täydellisyys ja riittävyys on sen oman
kuvauksen mukaan sitä, että se opettaa kaiken, mikä ihmisten on pelastuksen
saavuttamiseksi tarpeen tietää.
Eri suunnilta käyvät käsitykset lyövät yksiin siinä,
että ihmisten on valaistava pyhää Raamattua. Täällä ihmisten maailmassa on
tietysti ominaista, ihmisestä käsin ajateltuna, tällainen ihmiskeskeinen
Raamatun tulkinta, ihmiskeskeinen Raamatun lukeminen ja käyttö. Mutta Raamatun
opin mukaan asia on tietenkin päinvastoin: ihmiset eivät valaise Raamattua,
vaan Raamattu valaisee ihmisiä. Raamatun sana on “meidän jalkaimme lamppu ja
valkeus meidän tiellämme” (Ps. 119:105).
Raamattu esittää kaiken, mikä on tarpeen pelastuksemme
saavuttamiseksi. Jumala on huolehtinut sanastaan siten, että se tulee meille
Jumalan sanana, Hänen sananaan. Mutta mitä tulee käännösten kanoniseen
auktoriteettiin, niin se koskee sellaisia käännöksiä, jotka vastaavat
alkutekstiä. Käännösten on vastattava sitä tekstiä, heprean- tai
kreikankielistä, josta se on saatu. Silloin niillä on auktoriteetti. Silloin
sieltä tulee meitä vastaan totuus, totuus, jonka vierustoverina on rakkaus. “Rakkaus
iloitsee yhdessä totuuden kanssa” (1 Kor. 13:6). Ei ole niin kuin ns.
uudessa käännöksessä vuodelta 1992 sanotaan: “Rakkaus iloitsee totuuden
voittaessa.” Siinä on hämärretty asia ja edetty kunnian teologiaa kohti. Ei
totuus täällä aina voita, mutta rakkaus iloitsee totuudesta silloinkin, kun
totuus täällä maailmassa joutuu alakynteen. Mutta me tahdomme etsiä totuuden
pyhästä Sanasta ja pitäytyä siinä riippumatta siitä, missä enemmistö liikkuu,
ja silloin me olemme turvassa Sanan kanssa.
“Sinun sanasi on kokonansa totuus.” Tämä edellä sanottu on toivottavasti voinut olla eri
näkökohdista katsottuna tätä todistamassa, että tuosta psalmin sanasta ja
Jumalan sanasta kaikkineen on täysi syy pitää kiinni. Se on meidän
yläpuolellamme. Sana on se, joka meidät tutkii. Jos ihmiset ajattelivat tutkia
Sanan oikeellisuuden, niin Sana tutkikoon meidän oikeellisuutemme.
Luento raamattupäivillä Kankaanpäässä 6.2.2000.