PÄÄKIRJOITUS * HANNU LEHTONEN
Apostoli Paavali kirjoittaa Timoteus-kirjeessään:
“Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät,
keiltä olet sen oppinut” (2 Tim. 3:14).
Meitä edeltäneet sukupolvet ovat jättäneet meille
kalliin luterilaisen uskonperinnön, josta nyt valitettavasti ollaan kovaa
vauhtia luopumassa. Apostolin kehotus on enemmän kuin ajankohtainen. Meitä
kehotetaan pysymään sillä perustalla, joka yksin kestää. On monia asioita,
jotka liittyvät tähän uskonperintöömme, mutta mainittakoon ohessa seuraavat.
Pyhä Raamattu on Jumalan sana, jumalallisen
inspiraation kautta meille annettu. Meidän tulee rakentaa opin ja elämän
kysymyksissä Jumalan sanan kallioperustalle. Jos me sitä vastoin rakennamme
sanan hyläten omien ajatustemme, kokemustemme tai yleisen mielipiteen varaan,
me rakennamme hiekalle, mistä Jeesus meitä varoittaa Vuorisaarnassa (Matt.
7:24-27).
Ihminen ei tule syntiseksi syntiä tekemällä, vaan on
syntinen syntyjään. Puhe ns. hyvästä ihmisestä on inhimillistä toiveajattelua,
jolle Jumalan sana ei anna mitään tukea. Raamatun opettama perisyntioppi
riistää kaiken luottamuksen ihmisen voimaan ja viisauteen hengellisissä
asioissa. Ihmisellä ei ole pelastuksen asiassa mitään vapautta ja itsenäisyyttä,
vaan hän on itsessään auttamattomasti kadotettu syntinen, jonka ainoa apu on
Jumalan armossa.
Jeesuksen sovitustyö merkitsee koko maailman
vanhurskauttamista. Jeesus täytti lain edestämme ja otti syntimme pois
vuodattamalla pyhän verensä edestämme Golgatan ristillä. Tämän uhrin
perusteella on Jumala julistanut maailman vapaaksi kaikista sen synneistä.
Tämän valmiin pelastuksen tuovat meille sana, kaste ja ehtoollinen, joiden
välityksellä Pyhä Henki myös vaikuttaa uskon, jolla armo vastaanotetaan. Emme
usko omaan uskomiseemme, vaan siihen, mitä Jeesus teki valmiiksi ennen kuin
meitä edes olikaan. Syy siihen, etteivät kaikki kuitenkaan tule taivaaseen, ei
ole siinä, etteikö armo kuuluisi kaikille, vaan siinä, että se ei kelpaa
kaikille.
Pyhä kaste on uudestisyntymisen peso. Kasteessa
siirrytään pakanuudesta kristikuntaan, pelastuksen osallisuuteen. Kristittynä
oleminen perustuu kasteeseen alusta loppuun saakka. Siksi kaste on perustava
sakramentti. Kasteen väärinkäyttö tai sen hylkääminen ei tee itse kastetta
mitättömäksi. Tämä on tärkeää huomata. Luther opettaa: “On siis tärkeää, että
se, joka tahtoo tehdä parannusta, ennen kaikkea ajattelee kastettaan, muistelee
jumalallista lupausta ja kiittää Jumalaa siitä, että hän on kastettu.”
Luterilainen uskonperintömme voidaan tiivistää
seuraavaan tunnussanaan: “Jeesuksen sovintoveressä autuus sanomaton ja Jumalan
sanassa varmuus horjumaton.”